Kertokaas, nuoret vanhemmat, miksi te kaihdatte suomalaista perunaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suomayrjö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos et syö perunaa --> poistu Suomesta :attn:

:D

Miksi pitää miettiä ja ihmetellä sitä, mitä kukin kotonaan syö?

(ja kenen Suomessa asuva lapsi tässä nyt muka ei ole tottunut suomalaiseen ruokaan...?)

"Mä en oo kyllä huomannut että olisi jotenkin "yleisesti hyväksyttävämpää" sanoa että peruna on pahaa kuin että oliivit on pahoja"

Nyt täytyy pyytää anteeksi sanomisiani, luin väärin kommenttisi ja sen perusteella vastasin.
Minun mokani. :(

[QUOTE="vieras";26074405]"Mä en oo kyllä huomannut että olisi jotenkin "yleisesti hyväksyttävämpää" sanoa että peruna on pahaa kuin että oliivit on pahoja"

Nyt täytyy pyytää anteeksi sanomisiani, luin väärin kommenttisi ja sen perusteella vastasin.
Minun mokani. :([/QUOTE]
Nou hätä :)

[QUOTE="vieras";26071525]Yritämme syödä monipuolisesti kaikke, mutta syystä tai toisesta en pidä täysjyvä pastan mausta, se on jotenkin puinen, kuiva. Kaikkea tulee kuitenkin laitettua, jotta lapsi oppisi syömään mahdollisimman monipuolisesti.[/QUOTE]

Tämä tapa on hyvä. Olen pitkän elämäni aikana tavannut niin paljon ruokarajoitteisia lapsia...

[QUOTE="Anne";26071540]Koska sitä keitettyä pottua änkeää vieläkin näiden kaikkien omilla asuttujen vuosienkin jälkeen korvista ulos.

Muussia tehdään joskus, keittoihin laitetaa, lohkoperunana ja hasselbackana menee, mutta se kuoriminen ja se aika.... plus että käteni aukeilevat helposti verille kasvien käsittelystä enkä osaa oikein hanskoja pitää.

Laitan täysjyvä pastaa ja täysjyväriisiä tai en mitään. Menee se kastike pelkkien keitettyjen vihannesten, esim porkkanan tai kukkakaalinkin kanssa oikein vallan mainiosti.[/QUOTE]

Koska sitä pottua...Eli teet saman virheen kuin pikkusiskoni, siirrät omat inhosi lapsillesi!

[QUOTE="nelli";26071547]koska minun sekä lasteni vatsat eivät kestä perunaa. ei kyllä syödä pastaakaan.[/QUOTE]

Miniänilleni tästä konsultoin.
Kerrotko tarkemmin?

[QUOTE="vieras";26071451]Se on niin hidasta. Riisin kanssa syödään kasviksia ja lihaa, tulee ihan yhtä hyvä ateria jos ei parempikin.[/QUOTE]

Kuori iso Rosamunda-peruna, tai niin monta kuin tarvitset. Pane suolavesi tulelle. Kuutioi perunat ja heitä veteen. Ei kestä kauaa.

[QUOTE="Anne";26071595]Kannattaa huomioida se, että näihinkin vastaa aina tietyllä profiililla olevat ihmiset eikä vain satunnainen otanta kaikista.
Tässäkin suurinosa on niitä, jotka välttelevät sitä perunaa edes jollain tasolla. Ovat todennäköisesti siitä syystä huomanneet, etteivät ne muutkaan lisukkeet ihan tuputetuimmassa muodossa parhaimmasta päästä ole.
Sitten ne "Ei vältellä, syödään perunaa vähän väliä ja välissä valkoista riisiä ja makaroonia"-tyypit eivät ole vaivautuneet vastaamaan niin sekin muuttaa tämän keskustelun otantaa.[/QUOTE]

Hyvä kommentti, mutta suomen maikkana, pyydän korjaamaan tekstisi yhden lausumasi. Huomaatko itse erheen?

Meillä syödään tosi harvoin pastaa ja riisiä, ei edes kerran kuukaudessa. Sellaisenaan lisukkeena ne on niin mauttomia.

Peruna maistuu paremmin. Ei sitäkään silti päivittäin syödä.

Meillä syödään aika harvoin perunaa, koska mulle itsellä tulee sitä korvista kun lapsena ei muuta syötykään ja toinen syy on että arkipäivänä ruoka on saata nopeasti ja perunan laittamisessa menee min.1,5h (puol tuntia kuoriminen/pesu ja 1h keitto, muusissa yms. menee vielä kauemmin..) ja halutaan kuitenkin syödä ennen iltaa...

Olen jo kertonut nopean perunankeiton.

[QUOTE="vieras";26071562]Kumma kun täällä kaikki sanoo käyttävänsä vain täysjyvä pastaa /makaroonia tai kokojyvä riisiä. Silti kaupassa eniten myyty "pasta" on ihan perus valkoinen sarvimakarooni :D

Meillä käytetään ihan kaikkea alkaen perunasta ja päättyen siihen valkoiseen makarooniin, riippuu täysin siitä mitä on lisukkeena. Tänään tehdään kuorellisia lohkoperunoita - huomenna varmaankin basmatiriisiä[/QUOTE]
Tähän alkuunhan minäkin takerruin, kuvat olivat muuta.

Joku väitti perunaa hyväksi c-vitamiinin lähteeksi, mikä on ihan höpötystä. Keitetyissä perunoissa c-vitamiinia on alle 10mg/100g, kun taas esimerkiksi paprikassa on helposti 200mg/100g, ja parsakaalissakin 120mg/100g.

Itse aiheeseen, meillä ei juuri syödä perunaa, sillä siinä ei oikeastaan ole mitään syömisen arvoista, valmistan mieluummin kasviksia joissa on suojaravinteita pelkän tärkkelyksen sijaan.

meillä syödään paljon perunaa, koska se on hyvää. En kyllä koskaan ole 1,5 tuntia saanu pottujen keittoon menemään! :o meillä ei oikeastaan syödä täysjyväjuttuja kun maha ei tykkää ja ne maistuu kamalalta.

Minä teen lähes yksinomaan perunaruokia. Ostan ison säkin lähituottajalta. Eli keitettyjä perunoita ja pataa tai kastiketta, keittoja, muusia. Pastaa jos syödään niin se on sitten täysjyvää. Riisiä hyvin harvoin, sillä lapset eivät tykkää täysjyväriisistä jostain syystä. Mutta perunaa se olla pitää, sillä se pitää myös nälän pitkään loitolla =)

Mä en ole koskaan tykännyt riisistä- puurona kyllä, muuten en. Inhoan risotoita ja riisipohjaisia salaatteja. Yäk.

Pastasta pidän, perunasta en aina pidä, kumpaakin meillä vaihtelevasti syödään. Ja silti ei aina syödä kumpaakaan, vaan jotain muuta lisukkeena.

Syödään perunaa viikottain, ei kuitenkaan joka päivä. Peruna on ravintoarvoiltaan köyhää ruokaa verrattuna mihin tahansa kasvikseen, tarkistakaa Finelistä jossette usko. Siksi sitä ei lasketakaan päivän vihannesannokseen...

Teen perunasta mielelläni veneperunoita, jotka kiepsautan oliiviöljyssä ja mausteissa ennen uuniin laittamista. Perunamuussi on aina hyvää, mutta laiskana ihmisenä käytän Lidlin Harvest Basket-muussijauhetta, joka on korkealaatuista eikä sisällä turhia aineita juurikaan. Paljon voita ja maitoa + suolaa joukkoon, niin on kuin itsetehtyä! Maku kaukana kamalista Mummon Muusseista...

Pastaa syödään kerran viikossa, riisiä kerran tai kaksi, välillä ei ollenkaan.

Yhteistyössä