Kertokaas, nuoret vanhemmat, miksi te kaihdatte suomalaista perunaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suomayrjö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nohöh;26071296:
Peruna on hyvä perusruokaa, hqalpaa ja läheltä.

En usko, että perunaa nyt kukaan erityisesti kaihtaa >(paitsi karppausvillityksen loppuvaihetta elävät).

Ekologisuutta ja terveellisyyttä ajattelevat tiedostavat nuoret vanhemmat (joita on paljon) kaihtavat nimenomaan riisiä (käyttävät ohraa sijasta) ja pastan tekevät itse tai käyttävät kotimaista täyspastaa. Peruna on silti se luomuin ja ekologisin.

Sinä olet hyvä ihminen, hyvää kevättä!

En minä nuoruudesta tiedä mutta anyway...

Peruna ei vaan maistu hyvälle. Siinä suurin syy sille, miksi me ei juurikaan perunaa käytetä, vaan suositaan riisiä, bulguria, täysjyväpastoja - ja usein syödään ihan vaan lihaa eri muodoissaan & vihanneksia niiden kanssa (salaattia, uunivihanneksia, paistettuja vihanneksia...). Joskus harvoin teen perunamuussia, tai käytämme perunaa pataruuan seassa rehujen ja lihan kanssa.

Valkoisesta jauhosta tehtyä pastaa ei tässä huushollissa juurikaan syödä.

Ja kyllä lapset ihan perunaa osaa syödä, vaikka sitä ei kotona harva se päivä tuputetakaan ;). Saa sitä päiväkodissa/koulussa ja silleen. Ei perunan syöminen ole ydinfysiikkaa jota pitäisi kotosalla oikein opettelemalla opetella.

Meidän lapset syö vaikka mitä; pienemmällä oli tänään päiväkodissa maistiaiset jossa tarjottiin mm. vihreää oliivia, mustaa oliivia, valkosipulia, jalapenoa, katkarapua, tonnikalaa, yms. Meidän muksu maistoi kaikkia ja tykkäsi. Moni kotonaan ilmeisen "oikeaoppisesti" supisuomalaista perunaa ja soossia syövä lapsi yökkäili tai ei suostunut maistamaan ollenkaan.

Miten tuo voi muuten olla noin, että se perunan syöminen "ei ole ydinfysiikkaa", mutta niiden katkarapujen ja oliivien syöminen on? Jos kuitenkin näinkin monen mielestä peruna on oikeasti pahaa. Eli miten ne lapset sitten oppii kuitenkin sitä perunaa syömään, vaikkeivät sitä kotona saisikaan, mutta niille jalapenoille sitten yökkäillään?

Ja miksi on jotenkin yleisesti hyväksytympää sanoa, että peruna on pahaa, kuin että oliivit ovat pahoja?

Tosta päikkymaistattelusta - kieltämättä yllätyin, kun meidän päiväkodissa oli maistattettu lapsilla mm. raakaa sipulia. Kuinka moni aikuinen syö sitä raakana, ilman mitään höystöjä?

Jos perunansyönti lisää hyvyyttäni ihmisenä, olen lapsuuvuosinani jo saavuttanut lähes täydellisyyden.
Silloin syötiin perunaa, lähes kaikilla aterioilla.
Se lie kanssa yksi suurimmista syistä, miksei meillä kovin usein ole tarjolla keitettyjä perunoita, joskin uudet perunat ovat suurinta herkkua kesällä.

[QUOTE="Jenis";26074211]Tosta päikkymaistattelusta - kieltämättä yllätyin, kun meidän päiväkodissa oli maistattettu lapsilla mm. raakaa sipulia. Kuinka moni aikuinen syö sitä raakana, ilman mitään höystöjä?[/QUOTE]

No ei sitä siellä päikyssäkään varmaan syömällä syöty, vaan vain maistettiin?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
luomuperuna ei ole pahaa! ei voi puhua samassa lausessa sen kaupan valmiiksi pestyn 2-luokan perunan kanssa. kokeilkaapa joskus perunakammoiset! peruna siis ei saa olla pestyä, vaan multaista/hiekkaista, korkeintaan harjattua niin pysyy "tuoreena" - jottas tiedätte =)
"nim. stadilainen kakara"

Olen kokeillut myös luomuperunaa, kaupassamme on vain yhtä vaihtoehtoa luomuna, muovipussitettuna.
En tiedä, mutta väitän että se muovipussissa muhiminen ei tee perunalle hyvää, eikä se kaupassa liian lämpimässä säilytys.

Oikeasti maallahan ne perunat säilyy kellarissa läpi talven hyvinä ja muovipussissa muutaman viikon. Loogistahan tuo on.

[QUOTE="Jenis";26074242]Niin, mutta miksi? Se järkky suomalaisen talvisipulin maku kertahaukkauksella saa varmaan kaikista lapsista ikuisia sipulinvihaajia, vai mitä?[/QUOTE]

No ainakin meidän 2v käy aina napsimassa raakaa sipuli suuhunsa, kun pilkon sitä ruokaan. Siis sitä "järkkyä suomalaista talvisipulia". Ehkä se johtuu siitä, että sillä ei ole mitään ennakkoluuloja suomalaisen talvisipulin järkyydestä.

Koska meillä syötiin lapsuudenkodissani AINA, AINA, AINA keitettyä perunaa. Vain mummolassa sai joskus pastaa. Aina sitä penteleen pottua. Mulle on siis lapsuudesta tullut "perunakammo".

Ja kyllä meillä on aina, täysjyväpastaa, tai täysjyväriisiä. Se on ihan terveellistä, hiilarimätöstä vinkujat menkööt muualle, sitä voi kyllä syödä kohtuudella.

Perunaa laitan silloin kun teen uuni- tai lohkoperunoita tai perunamuusia. Tai jos laitan keittoon perunaa, tai laatikkoon..

Aloitit, koska meillä syötiin lapsuudenkodissani AINA, AINA, AINA keitettyä perunaa...Saman koin minä, mieheni Yrjö ja moni, moni muu.
Tänä päivänä ei tarvitse enää - tai mistä minä sen tiedän - syödä pelkkää perunaa ja kastiketta. Meillä tehdään upeita kastikkeita, jotka maistuvat parhaiten juuri perunan kanssa.

Pahoittelen kaikille, etten päässyt juttelemaan kanssanne eilen. Yrjölle tuli hypo ja jouduin soittamaan ambulanssin. Oli hirveä kokemus. Nyt kaikki on hyvin.

Aloitit, koska meillä syötiin lapsuudenkodissani AINA, AINA, AINA keitettyä perunaa...Saman koin minä, mieheni Yrjö ja moni, moni muu.
Tänä päivänä ei tarvitse enää - tai mistä minä sen tiedän - syödä pelkkää perunaa ja kastiketta. Meillä tehdään upeita kastikkeita, jotka maistuvat parhaiten juuri perunan kanssa.

Pahoittelen kaikille, etten päässyt juttelemaan kanssanne eilen. Yrjölle tuli hypo ja jouduin soittamaan ambulanssin. Oli hirveä kokemus. Nyt kaikki on hyvin.

Diabeetikon ei kyllä kannattaisi syödä paljon perunaa. Sen vaikutukset verensokeriin ovat usein todella hurjat terveelläkin ihmisellä.

Meillä käytetään jonkun verran perunaa, mutta keittoaika on yleensä pitkä ja perunoissa on kova kuoriminen, joten lähinnä siksi s eon jäänyt vähemmälle. Myös harvemmin nykyään enää muistaa ostaa sitä, mutta onneksi meillä on edes täysjyväpastat ja tumma riis käytössä useimmiten ja muita kasviksia. Pitäisi kyllä varmaan lisätä perunaa, se on hyvin täyttävää. Perunamuusia, joukkoon vähän pinaattia, mmm

Pane miehesi kuorimaan muutama iso Rosamunda-peruna, pane suolalla maustettu vesi kiehumaan, kuutioi perunat ja heitä kiehuvaan veteen. Kun muu ruoka on valmia, ovat perunatkin.

No ainakin meidän 2v käy aina napsimassa raakaa sipuli suuhunsa, kun pilkon sitä ruokaan. Siis sitä "järkkyä suomalaista talvisipulia". Ehkä se johtuu siitä, että sillä ei ole mitään ennakkoluuloja suomalaisen talvisipulin järkyydestä.

Selevä. Sipuli ei siis ole väkevää talvisin, laitanpa heti tämän tiedon ylös niin varmaan makuhermonikin sen sitten siitä hyväksyvät... ja kaikki lasten päikkykaverit, jotka vannoivat että eivät enää KOSKAAN syö sipulia vaikka mä en ollut LÄHELLÄKÄÄN kun tätä herkullista talvisipulia maistoivat ;)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26074178:
Miten tuo voi muuten olla noin, että se perunan syöminen "ei ole ydinfysiikkaa", mutta niiden katkarapujen ja oliivien syöminen on? Jos kuitenkin näinkin monen mielestä peruna on oikeasti pahaa. Eli miten ne lapset sitten oppii kuitenkin sitä perunaa syömään, vaikkeivät sitä kotona saisikaan, mutta niille jalapenoille sitten yökkäillään?

Ja miksi on jotenkin yleisesti hyväksytympää sanoa, että peruna on pahaa, kuin että oliivit ovat pahoja?
Perunan maku on kovin mieto, oliivit ja jalapenot ovat huomattavasti voimakkaamman makuisia. Siksi kai pottu uppoaa suurimpaan osaan lapsista. Ja toinen syy lienee se, että pottua syötetään jo vauvoille & sitä on harva se päivä ruokana päiväkodissakin. Ei sen syömistä mun mielestä siis tarvitse opetella, kun siltä ei voi välttyä arjessa oikein millään. Voimakkaammat ja harvinaisemmat maut taas voi vaatia enemmänkin totuttelua, on jopa aikuisia jotka ei vaan saa alas esim. oliivia tai vaikkapa sieniä.

Mä en oo kyllä huomannut että olisi jotenkin "yleisesti hyväksyttävämpää" sanoa että peruna on pahaa kuin että oliivit on pahoja :D. Pikemminkin päinvastoin; jos et syö oliiveja (tai fetaa, tai jotain muuta vastaavaa) niin kukaan ei ihmettele. Mutta jos et syö perunaa, niin moni kritisoi sitä. Pitää sinua ihme nirsoilijana, vaikka tosiasiassa voit olla paljon monipuolisempi ja ennakkoluulottomampi ruokailija kuin joku potun puputtaja :)

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
[QUOTE="Jenis";26074281]Selevä. Sipuli ei siis ole väkevää talvisin, laitanpa heti tämän tiedon ylös niin varmaan makuhermonikin sen sitten siitä hyväksyvät... ja kaikki lasten päikkykaverit, jotka vannoivat että eivät enää KOSKAAN syö sipulia vaikka mä en ollut LÄHELLÄKÄÄN kun tätä herkullista talvisipulia maistoivat ;)[/QUOTE]

No kullakin on tietysti oma makunsa. Itse syön punasipulia raakana salaatissa ja kyllä joskus tulee vastaan aika karvaita yksilöitä, että ihan mahaa polttaa. Mutta tuo 2v tosiaan pistelee keltasipulia naamariin raakana ilmeenkään värähtämättä. Mutta sillä on muutenkin makuaisti vähän vinksahtanut, tykkää mm. piimästä, hyi hitto (en ole sille kertonut, että piimä on pahaa).

Mutta sillä on muutenkin makuaisti vähän vinksahtanut, tykkää mm. piimästä, hyi hitto (en ole sille kertonut, että piimä on pahaa).

Meillä myös tuo 6 v rakastaa piimää. Enkä todellakaan oo sitä sille opettanut, koska piimä on mun mielestä kamalaa (ja meinaan ihan oikeasti oksentaa kun kaadan pojalle piimää lasiin :x ). Päiväkodin syy... ;)

Meillä rakastetaan perunaa ja syödään sitä suurimmaksi osaksi.

Minä itse en syönyt perunaa moneen vuoteen, koska peruna maistui todella pahalle.
Luulen, että nykyiset perunat ovat laadultaan parempia kuin ammoin. Mieheni söi uusia perunoita suolan ja voin kanssa, sellaisenaan. Katsoin pitkään, mutta sitten maistoin. Huh, huh, kuinka hyvää, etenkin ne pienet naperot, jotka oli juuri maasta nostettu.

Perunan maku on kovin mieto, oliivit ja jalapenot ovat huomattavasti voimakkaamman makuisia. Siksi kai pottu uppoaa suurimpaan osaan lapsista. Ja toinen syy lienee se, että pottua syötetään jo vauvoille & sitä on harva se päivä ruokana päiväkodissakin. Ei sen syömistä mun mielestä siis tarvitse opetella, kun siltä ei voi välttyä arjessa oikein millään. Voimakkaammat ja harvinaisemmat maut taas voi vaatia enemmänkin totuttelua, on jopa aikuisia jotka ei vaan saa alas esim. oliivia tai vaikkapa sieniä.

Mä en oo kyllä huomannut että olisi jotenkin "yleisesti hyväksyttävämpää" sanoa että peruna on pahaa kuin että oliivit on pahoja :D. Pikemminkin päinvastoin; jos et syö oliiveja (tai fetaa, tai jotain muuta vastaavaa) niin kukaan ei ihmettele. Mutta jos et syö perunaa, niin moni kritisoi sitä. Pitää sinua ihme nirsoilijana, vaikka tosiasiassa voit olla paljon monipuolisempi ja ennakkoluulottomampi ruokailija kuin joku potun puputtaja :)

Tietenkin se on näin. Peruna on lähes kansallisruokamme.
Ja muilla kansoilla on oma kansallisruokansa,joka tottumuksen puutteen vuoksi ei välttämättä maistu hyvältä meidän makupaletissamme.
Jos suomessa asuva lapsi ei ole tottunut suomalaiseen ruokaan, onhan se poikkeavaa. Ihmetys on vain inhimillinen reaktio.
Siitä me pidämme mitä me syömme ja jos sitä ei ilman ahdasmielisen leimaa saa ihmetellä niin onneksi sinulle raja on auki "vapaamieliseen" maailmaan."

[QUOTE="vieras";26074341]Tietenkin se on näin. Peruna on lähes kansallisruokamme.
Ja muilla kansoilla on oma kansallisruokansa,joka tottumuksen puutteen vuoksi ei välttämättä maistu hyvältä meidän makupaletissamme.
Jos suomessa asuva lapsi ei ole tottunut suomalaiseen ruokaan, onhan se poikkeavaa. Ihmetys on vain inhimillinen reaktio.
Siitä me pidämme mitä me syömme ja jos sitä ei ilman ahdasmielisen leimaa saa ihmetellä niin onneksi sinulle raja on auki "vapaamieliseen" maailmaan."[/QUOTE]

Jos et syö perunaa --> poistu Suomesta :attn:

:D

Miksi pitää miettiä ja ihmetellä sitä, mitä kukin kotonaan syö?

(ja kenen Suomessa asuva lapsi tässä nyt muka ei ole tottunut suomalaiseen ruokaan...?)

Mä vihaan kanssa keittettyä perunaa...

Mutta on meillä perunoista tehtyä muussia usein ja esim paistettuja perunoita (mutta ne on liian hyviä useasti syötäväksi)

Keskitysleiri näytelmäs telkus pari päivää sitten tapeltiin perunankuorista...
Keittoaika ei ollu ongelma ku ei ollu kattilaa eikä vettä. Aikaa kyl olis ollu.
Siel oli peruna arvossaan, ja kuorista tapeltiin varmaan siks et niis ei ollu niit pahoi hiilarei?

Olen syönyt perunankuoria Pariisissa ja Berliinissä. Ihan hyviä, mutta meillä perunankuorimaveitsi käytössä, josta tulee vain hitusia. Ei innosta.
En ole nähnyt tuota ohjelmaa. Sukuun ja tuttavapiiriin lukeutuu henkilöitä, joiden vanhemmat varmasti olisivat halunneet noita perunankuoria.

Yhteistyössä