Kertokaas, nuoret vanhemmat, miksi te kaihdatte suomalaista perunaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suomayrjö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suomayrjö

Vieras
Olen lukenut mielenkiinnolla, muun muassa, perheittenne päivittäisiä aterioita.
Siellä nautitaan todella paljon epäterveellistä pastaa tai , hiilijalanjälkiä ajattelematta, riisiä.
Opettakaa, hyvät ihmiset, lapsenne syömään perunaa!
Miniäni on erittäin tarkka siitä, mitä lähiruokaa ruuaksi tarjoaa. Valkoisesta jauhosta tehty pasta ei ole todellakaan ravitsevaa.

Minä kaihdan minkämaalaista perunaa tahansa, enkä ole enään nuori vaan 40 v. pienen lapsen äiti. Teen kyllä silloin tällöin uunikasviksia ja pistän joukkoon perunaa & laatikkoruokia perunasta, mutta keitettyjä perunoita olen inhonnut lapsuuteni jälkeen, kun kotona oli lähes aina ruokana "perunaa ja kastiketta". Se alkoi vuosien kuluessa tulla niin pahasti korvista ulos, ettei meillä ole koskaan keitettyjä perunoita kotona, paitsi uusia perunoita kyllä syödään jokunen kerta kalan kanssa. Onneksi lapsemme saa hoidossa myös keitettyjä perunoita ja toivon mukaan oppii pitämään niistä, minä en voi sietää niitä.

• Tykkää
Reactions: Dongxi ja moekoe
En minä nuoruudesta tiedä mutta anyway...

Peruna ei vaan maistu hyvälle. Siinä suurin syy sille, miksi me ei juurikaan perunaa käytetä, vaan suositaan riisiä, bulguria, täysjyväpastoja - ja usein syödään ihan vaan lihaa eri muodoissaan & vihanneksia niiden kanssa (salaattia, uunivihanneksia, paistettuja vihanneksia...). Joskus harvoin teen perunamuussia, tai käytämme perunaa pataruuan seassa rehujen ja lihan kanssa.

Valkoisesta jauhosta tehtyä pastaa ei tässä huushollissa juurikaan syödä.

Ja kyllä lapset ihan perunaa osaa syödä, vaikka sitä ei kotona harva se päivä tuputetakaan ;). Saa sitä päiväkodissa/koulussa ja silleen. Ei perunan syöminen ole ydinfysiikkaa jota pitäisi kotosalla oikein opettelemalla opetella.

Meidän lapset syö vaikka mitä; pienemmällä oli tänään päiväkodissa maistiaiset jossa tarjottiin mm. vihreää oliivia, mustaa oliivia, valkosipulia, jalapenoa, katkarapua, tonnikalaa, yms. Meidän muksu maistoi kaikkia ja tykkäsi. Moni kotonaan ilmeisen "oikeaoppisesti" supisuomalaista perunaa ja soossia syövä lapsi yökkäili tai ei suostunut maistamaan ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Peruna on hyvä perusruokaa, hqalpaa ja läheltä.

En usko, että perunaa nyt kukaan erityisesti kaihtaa >(paitsi karppausvillityksen loppuvaihetta elävät).

Ekologisuutta ja terveellisyyttä ajattelevat tiedostavat nuoret vanhemmat (joita on paljon) kaihtavat nimenomaan riisiä (käyttävät ohraa sijasta) ja pastan tekevät itse tai käyttävät kotimaista täyspastaa. Peruna on silti se luomuin ja ekologisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Suomayrjö;26071258:
Olen lukenut mielenkiinnolla, muun muassa, perheittenne päivittäisiä aterioita.
Siellä nautitaan todella paljon epäterveellistä pastaa tai , hiilijalanjälkiä ajattelematta, riisiä.
Opettakaa, hyvät ihmiset, lapsenne syömään perunaa!
Miniäni on erittäin tarkka siitä, mitä lähiruokaa ruuaksi tarjoaa. Valkoisesta jauhosta tehty pasta ei ole todellakaan ravitsevaa.

Koska meillä syötiin lapsuudenkodissani AINA, AINA, AINA keitettyä perunaa. Vain mummolassa sai joskus pastaa. Aina sitä penteleen pottua. Mulle on siis lapsuudesta tullut "perunakammo".

Ja kyllä meillä on aina, täysjyväpastaa, tai täysjyväriisiä. Se on ihan terveellistä, hiilarimätöstä vinkujat menkööt muualle, sitä voi kyllä syödä kohtuudella.

Perunaa laitan silloin kun teen uuni- tai lohkoperunoita tai perunamuusia. Tai jos laitan keittoon perunaa, tai laatikkoon..

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Meillä käytetään jonkun verran perunaa, mutta keittoaika on yleensä pitkä ja perunoissa on kova kuoriminen, joten lähinnä siksi s eon jäänyt vähemmälle. Myös harvemmin nykyään enää muistaa ostaa sitä, mutta onneksi meillä on edes täysjyväpastat ja tumma riis käytössä useimmiten ja muita kasviksia. Pitäisi kyllä varmaan lisätä perunaa, se on hyvin täyttävää. Perunamuusia, joukkoon vähän pinaattia, mmm

Keskitysleiri näytelmäs telkus pari päivää sitten tapeltiin perunankuorista...
Keittoaika ei ollu ongelma ku ei ollu kattilaa eikä vettä. Aikaa kyl olis ollu.
Siel oli peruna arvossaan, ja kuorista tapeltiin varmaan siks et niis ei ollu niit pahoi hiilarei?

Yritämme syödä monipuolisesti kaikke, mutta syystä tai toisesta en pidä täysjyvä pastan mausta, se on jotenkin puinen, kuiva. Kaikkea tulee kuitenkin laitettua, jotta lapsi oppisi syömään mahdollisimman monipuolisesti.

Koska sitä keitettyä pottua änkeää vieläkin näiden kaikkien omilla asuttujen vuosienkin jälkeen korvista ulos.

Muussia tehdään joskus, keittoihin laitetaa, lohkoperunana ja hasselbackana menee, mutta se kuoriminen ja se aika.... plus että käteni aukeilevat helposti verille kasvien käsittelystä enkä osaa oikein hanskoja pitää.

Laitan täysjyvä pastaa ja täysjyväriisiä tai en mitään. Menee se kastike pelkkien keitettyjen vihannesten, esim porkkanan tai kukkakaalinkin kanssa oikein vallan mainiosti.

Kumma kun täällä kaikki sanoo käyttävänsä vain täysjyvä pastaa /makaroonia tai kokojyvä riisiä. Silti kaupassa eniten myyty "pasta" on ihan perus valkoinen sarvimakarooni :D

Meillä käytetään ihan kaikkea alkaen perunasta ja päättyen siihen valkoiseen makarooniin, riippuu täysin siitä mitä on lisukkeena. Tänään tehdään kuorellisia lohkoperunoita - huomenna varmaankin basmatiriisiä

Perunassa on kuituja vain 1-2g / 100g kun kaapissani olevassa täysjyväpastassa sitä on 9g/100g. Ihan kuidunsaannin vuoksi syödään enemmän tuota pastaa mutta säännöllisesti kyllä myös pottua.

[QUOTE="vieras";26071562]Kumma kun täällä kaikki sanoo käyttävänsä vain täysjyvä pastaa /makaroonia tai kokojyvä riisiä. Silti kaupassa eniten myyty "pasta" on ihan perus valkoinen sarvimakarooni :D

Meillä käytetään ihan kaikkea alkaen perunasta ja päättyen siihen valkoiseen makarooniin, riippuu täysin siitä mitä on lisukkeena. Tänään tehdään kuorellisia lohkoperunoita - huomenna varmaankin basmatiriisiä[/QUOTE]

Kannattaa huomioida se, että näihinkin vastaa aina tietyllä profiililla olevat ihmiset eikä vain satunnainen otanta kaikista.
Tässäkin suurinosa on niitä, jotka välttelevät sitä perunaa edes jollain tasolla. Ovat todennäköisesti siitä syystä huomanneet, etteivät ne muutkaan lisukkeet ihan tuputetuimmassa muodossa parhaimmasta päästä ole.
Sitten ne "Ei vältellä, syödään perunaa vähän väliä ja välissä valkoista riisiä ja makaroonia"-tyypit eivät ole vaivautuneet vastaamaan niin sekin muuttaa tämän keskustelun otantaa.

Koska se maistuu pahalle!
Olen laiska, en viitsi alkaa etsimään lähialueilta perunankasvattajaa joka myisi minulle perunaa suoraan,ilman välikäsiä, vaan joutuisin syömään kaupan oksettavia muovipusseissa muhineita ällöpottuja.

Mulle on ihan sama lähiruoka,luomu jne. mutta se peruna maistuu NIIN PALJON paremmalta kun se ei käy tuottajan ja kaupan pilaamana.

Meillä syödään aika harvoin perunaa, koska mulle itsellä tulee sitä korvista kun lapsena ei muuta syötykään ja toinen syy on että arkipäivänä ruoka on saata nopeasti ja perunan laittamisessa menee min.1,5h (puol tuntia kuoriminen/pesu ja 1h keitto, muusissa yms. menee vielä kauemmin..) ja halutaan kuitenkin syödä ennen iltaa...

Me syödään vaihtelevasti perunaa sekä valkosta pastaa. Riisiä käytetään aika harvoin, kerran-pari kuussa risottoriisiä.
Lapsi syö useammin perunasta tehtyjä ruokia kun pastaa.

Muoks: oon siis 20, eli lasken itseni nuoreksi äidiksi kun otsikossa nuoruus mainittiin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Yhteistyössä