kertokaas hyviä vinkkejä miten päästä velkakierteestä irti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmästä päästä kärsii koko ihminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmästä päästä kärsii koko ihminen

Vieras
onko joku joka on päässyt niistä irti?
luottotiedot eivät vielä ole mennyt mutta kaukanakaan ei olla siitä.
en kaipaa haukkuja koska muutenkin on hirveä olo.
se on monen mutkan oravan pyörä.
tällä hetkellä maksetaan luotolla luottoa koska muuten ei jää elämiseen mitään.
töitä ei ole löytynyt vaikka olen vuoden tunnollisesti etsinyt eikä sekään paljoa auta kun sitten menee iso osa palkasta hoitomaksuihin.
olen niin väsynyt tähän että mielessä on välähtänyt avioero ja soskun luukulle meno.

Olisiko pankista laina, jolla maksat kaikki muut pois.
Oletko etsinyt jotain tiettyä työtä vai oletko valmis tekemään mitä tahansà??? Tuossa tilanteessa ei ole varaa olla nirso.
Mutta tiedän tunteen. olin itsekin joskus nuorempana tuollaisessa tilanteessa, silloisen poikakaverin takia...ja oman sinisilmäisyyden...

ota yhteyttä kuntasi velkaneuvojaan. neuvonta on maksutonta. antavat sulle jo puhelimessa vinkkejä, mitä papereita kaivat mukaan. älä viivyttele, sinne on yleensä muutaman viikon jono! mieheni on saanut avun sitä kautta aikoinaan ja olen kuullut myös muita tapauksia että siellä todella osataan neuvoa.

Jos onnistuu lasten hoidon puolesta (mies yöllä kotona), mene jakamaan sanomalehtiä, sitä työtä kyllä löytyy. On sikarankkaa, mutta jos otat 2 piiriä jaettavaksi, saat ok palkkaa ja velat kuitatuksi. Myös päiväpostiin kaivataan aina väkeä, siellä käy kohta jouluruuhka päälle ja extraa väkeä otetaan, jos on jo otettu. Mars, mars soita heti.

Minä ehdotan muillekin sitä minkä itse tein. Pidin pari järjettömän tiukkaa kuukautta putkeen ja maksoin pari velkaa pois. Teki tiukka ja vitutti suoraan sanoen mutta kyllä on olo helpottunut kun sain muutaman turhan luoton pois. Nyt pitäs taas skarpata pitämään toiset tiukat kuukaudet niin taas vähenis.

olen valmis mihin työhön tahansa!!
emme varmasti saa pankista lainaa koska velkaa on jo niin paljon. mutta voisihan sitä käydä kysymässä koska luottotiedot ei kuitenkaan ole mennyt.
nyt otin kirpputoripöydän että saa rahaa ruokakauppaan.kaikki mitä voin myydä myyn pois :((

Ollaan päästy. Tai velkaa toki vielä on, kulutusluottoa yms. mutta kaikki maksetaan tällä hetkellä ajallaan eikä perintäkirjeitä näy. Näin on ollu nyt liki 4v.
Luottokortit pois, tiukka laskelma velkojen, laskujen ym. maksusta ja sopimaan asioita velkojien kanssa. Lasket mitä tarvitte asumiseen, ruokaan, bensaan jne. kaikkeen välttämättömään ja lisäät siihen päälle esim. yllättäviä lääkekuluja varten vaikka 20?.
Sitten laskelma miten lyhennätte velkoja, lainoja, luottoja ym. Laskelma kannattaa tehdä niin että sen pystyy myös pitämään.

Meillä tilanne se että eletään aikalailla kädestä suuhun, välttämättömät pystytään ostamaan ja säästöön menee tällä hetkellä molemmilta 40?/kk. Se antaa jo vähän turvaa kumminkin. Pahimpina aikoina laskuja tuli perinnästä joka päivä roppatolkulla. Kunnes otin härkää sarvista ja tein laskelman, esitin sen miehelle ja yhdessä päätettiin selvittää tilanne ja päästä eroon tuollaisesta elämästä.

Välissä sitä haaveilee isoista ostoksista tmv. mutta sitten osaa pistää asiat tärkeysjärjestykseen ja ajattelee "kunhan saamme ruokaa, on katto pään päällä, laskut saadaan maksettua ja välissä voimme käydä mummolassa tai elokuvissa tmv. niin olemme onnekkaita!"

Tsemppiä! KYllä kaikki vielä muuttuu hyväksi. Vaatii aikaa ja sitkeyttä, jaksamista ja yhteisen sopimuksen siitä että luotolla eläminen loppuu.

Oletko mistä päin Suomea? Helsingissä on ainakin karsee työvoimapula teollisuudessa: ainakin ABB ottaa nyt kymmeniä uusia tyyppejä tekemään suorittavaa työtä. Aiempaa koulutusta ei tarvita, suosittelen!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ollaan päästy. Tai velkaa toki vielä on, kulutusluottoa yms. mutta kaikki maksetaan tällä hetkellä ajallaan eikä perintäkirjeitä näy. Näin on ollu nyt liki 4v.
Luottokortit pois, tiukka laskelma velkojen, laskujen ym. maksusta ja sopimaan asioita velkojien kanssa. Lasket mitä tarvitte asumiseen, ruokaan, bensaan jne. kaikkeen välttämättömään ja lisäät siihen päälle esim. yllättäviä lääkekuluja varten vaikka 20?.
Sitten laskelma miten lyhennätte velkoja, lainoja, luottoja ym. Laskelma kannattaa tehdä niin että sen pystyy myös pitämään.

Meillä tilanne se että eletään aikalailla kädestä suuhun, välttämättömät pystytään ostamaan ja säästöön menee tällä hetkellä molemmilta 40?/kk. Se antaa jo vähän turvaa kumminkin. Pahimpina aikoina laskuja tuli perinnästä joka päivä roppatolkulla. Kunnes otin härkää sarvista ja tein laskelman, esitin sen miehelle ja yhdessä päätettiin selvittää tilanne ja päästä eroon tuollaisesta elämästä.

Välissä sitä haaveilee isoista ostoksista tmv. mutta sitten osaa pistää asiat tärkeysjärjestykseen ja ajattelee "kunhan saamme ruokaa, on katto pään päällä, laskut saadaan maksettua ja välissä voimme käydä mummolassa tai elokuvissa tmv. niin olemme onnekkaita!"

Tsemppiä! KYllä kaikki vielä muuttuu hyväksi. Vaatii aikaa ja sitkeyttä, jaksamista ja yhteisen sopimuksen siitä että luotolla eläminen loppuu.

kiitos. laskelmia olen tehnyt joka kuukausi mutta ehkä tehnyt virheen siinä etten kovin pitkällä tähtäimellä.
täytyy viikonloppuna kyllä istua miehen kanssa keskustelemaan ja suunnittelemaan kuinka pienellä pystyttäisiin elämään.
äkkiseltään meillä menee 6v että päästään jaloilleen mutta näin tiukkaa meillä ei varmaan ole ollut aikaisemmin.
ihanne tilanne olisi ettei karhukirjeitä enää tulisi.
ehkä tämä tästä joskus muuttuu mutta vaikeaa ajatella positiivisesti kun tähän asti on ajauduttu.

voimia sinulle, toivottavasti saatte asiat kuntoon!!! Varmasti on rankkaa, mutta minusta ainakin kirjoitustesi perusteella vaikuttaa, että olet päättäväinen, joten varmasti saat tilanteen korjattua pitkäjänteisellä "kuurilla". Ajattele, miten ihanaa sitten on kun saat viimeisen velkaerän kuitattua!!! Ja kunhan pääsee alkuun niin eiköhän se helpotu...

Jaksamista!

Mä luulen et ensimmäinen askel on se, et molemmat ovat asennoituneet tehtävään. Tehtävänä on unohtaa kaikki ylimääräinen houkutus, pitää ajatella, että vaikka kavereilla, naapureilla ja sukulaisilla on sitä tätä ja tuota ja he tekevät sitä tätä ja tuota kaikkea hauskaa, me emme nyt voi vielä, ennenkuin tehtävä on suoritettu. Palkintona on keveämpi velkataakka ja stressittömämpi elämä. Homma kumminkin kusee, jos toinen ei ole yhtä tiukka asenteessaan kuin toinen.

Oletko miettinyt, onko jotain jokapäiväisiä menoja, joita voisi vielä pienentää? Ruokakuluja saa pienemmäksi jättämällä einekset ja vauvojen purkkuruuat kaupan hyllyyn. Leipääkin voi leipoa itse välillä. Keitot on edullisia arkiruokia. Osta pakastimeen tuottaita, joissa viimeinen käyttöpäivä lähellä ja punainen hintalappu päällä. Jos perheessä on vaippaikäisiä, kestovaipat tulee halvemmaksi. Peruuttakaa lehtitilaukset. Autolla ajaminen minimiin. Tilapäistyötä löytyy yleensä jonkun vuokratyövoimaa välittävän firman kautta, jos ei ole turhan nirso työn suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Minä ehdotan muillekin sitä minkä itse tein. Pidin pari järjettömän tiukkaa kuukautta putkeen ja maksoin pari velkaa pois. Teki tiukka ja vitutti suoraan sanoen mutta kyllä on olo helpottunut kun sain muutaman turhan luoton pois. Nyt pitäs taas skarpata pitämään toiset tiukat kuukaudet niin taas vähenis.

Samaa ehdotan. Ja lisäksi sitä kirpparimyyntiä ja/tai työpaikan hommaamista.

Samaa mietin...
Tiedän että ruokalaskussa olisi tiukennettavaa, mutta kun ruoka on ainut ilo elämässä :(

Töitä täällä ei ole, tai olis siivousta 30 km päässä, kolme kertaa viikossa, tunnin per kerta, 7?/ tunti! Eli palkka ei riittäisi edes bensaan...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Samaa mietin...
Tiedän että ruokalaskussa olisi tiukennettavaa, mutta kun ruoka on ainut ilo elämässä :(

Töitä täällä ei ole, tai olis siivousta 30 km päässä, kolme kertaa viikossa, tunnin per kerta, 7?/ tunti! Eli palkka ei riittäisi edes bensaan...

Ruoka on ainut ilo elämässä, siitä olen samaa mieltä. Voisiko sitä tiukentaa vain väliaikaisesti? Tai ainakin niin, että näkisi vähän vaivaa, ja etsisi halvimman vaihtoehdon. Että ei ostaisi merkkituotteita, vaan halvempia vastaavia, jotka usein tehdään jopa samassa tehtaassa. Ja tuleeko teille muita kuluja? Esim. tarviitteko välttämättä autoa, jos et käy töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Samaa mietin...

Mut jos edes tilapäisesti söisitte vähän vähemmän hienoja ruokia? Kaikki vanukkaat ja muut valmisherkut voi tehdä itse halvemmalla, eikä tarvii tinkiä herkuista. Samoin kannattaa katsoa mitä ostaa ja minkä merkkistä. Meillä on tehty jo monta vuotta niin, et verrataan tuotteiden kilohintoja ja jos vaikka Pirkka-riisi on halvempaa kuin Risella, niin ostetaan halvempaa. Edellyttäen toki, että se on kelvollista, eikä vain halpaa. Tällä tavalla säästää jo useamman euron viikossa. Juurekset on edullisia ja niistä saa monenlaista ruokaa. Ajattele niin, että jos nyt elätte säästeliäästi, niin hetken kuluttua olette päässeet veloista ja voitte syödä jatkuvasti hyvin.

Mulla on säästynyt paljon rahaa, kun olen pitänyt en tuhlaa euroakaan päiviä. Näitä yritän pitää viikossa 3-4 päivää. Tällöin kierrän kaukaa kaupat ja muut huvitukset.

Se ei tietenkään helpota vielä, mutta kuukauden kuluttua, heinäkuun lopussa-syyskuun alussa pitäis kypsyä mustikat. Vaikka bensaa kuluiskin, niin suosittelen ottamaan eväät mukaan ja marjastamaan. (Parasta olisi tietenkin mennä polkupyörällä, jos pääsis.) Itse vietin viime vuonna 8 "työpäivää" marjastukseen. Vaikka matkoihin menikin rahaa, niin oli mukavaa, kun koko talven pystyi syömään niitä. Itseasiassa leivoin juuri mustikkapiirakan niistä :)

Yhteistyössä