Kertokaapas mitä te ootte asiasta mieltä (koululaisen vaateasiaa)

Tyyris Tyllerö

Aktiivinen jäsen
05.12.2005
5 944
1
36
Tilanne on siis se, että tokaluokkalaisen poitsun kanssa on tappelu liki joka toinen aamu vaatteista, mitä kouluun laitetaan. Ja mä en totta vieköön enää jaksa tätä. Ei oo kiva aloittaa päiviään ainaisella otattelulla :/

Esimerkiksi tänään itki, raivosi ja polki jalkaa, kun sanoin, että pitää laittaa semmoset sporttiset ulkoiluhousut jalkaan. Aamulla kun on 8-9 ulkoliikuntaa. Ulkona tuulee, lämmintä +9 ja on tosi harmaata, tiedä vaikka ripottais kohta vettä. Ja puuvillahanskat laitatin käteen ainakin pyöräilyn ajaksi. Annoin luvan, että saa sit loppupäiväksi luopua niistä ulkohousuista ja olla pelkillä collegehousuilla (jotka pitäs nykyään olla AINA ja JOKA PAIKASSA päällä). Tätä tappelua kesti varmaan puol tuntia, mut en antanu periks. Muilla kun ei kuulemma ole mitään typeriä ulkohousuja tai hanskoja, ja että näyttää typerältä, jne. Ja ihan oikeesti, noissa vaatteissa ei oo mitään vikaa. Siistit, ehjät, nykyaikaiset.

Eilisaamuna pyysin laittamaan gorekengät, kun oli todella kostea keli ja tihkutti vettä. Iltapäivällä kun tuli koulusta, kävi ilmi että ne gorekengät oli repussa ja jalassa skeittarit. Oli niinku salaa pannu toiset kengät reppuun ja vaihtanu heti kohta kun kotoa läks. Takki näemmä lentää reppuun myös...

Mulla hirttää kiinni ihan pian. Mä haluan, että mun lapsi ois asian- ja säänmukaisesti pukeutunu kouluun... Pitääkö tässä hitto vieköön jäädä pois töistä, että voi vahtia mitä tuo lapsi päälleen laittaa?! Kun ei mikään puhe näemmä perille mene.

Ja onko muilla samanikäisillä vastaavaa "ongelmaa"?

Ensinnäkin, miksi olet kasvattanut lapsesi niin, että vanhemman sana ei ole laki?
Toisekseen, mikä vika pojan valinnoissa oli?
Anna sen pukea mitä haluaa ja lopeta se vauvana pitäminen

Meillä likka painui juuri kouluun ja heillä on liikuntaa 8-9. Likalla oli sukkikset ja verskat, kenkinä lenkkarit eikä hanskoja koska siellä ei ole niin kylmä että niitä tarvitsisi. Takki tietenkin on päällä. Mittari näyttää +9.

Eli saattaa olla että lapsesi on oikeassa siinä ettei muilla ole vielä niitä ulkohousuja. Me ei siis olla moisia vielä tarvittu kuin sadeaamuina.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Ensinnäkin, miksi olet kasvattanut lapsesi niin, että vanhemman sana ei ole laki? Vanhemman sana ON laki, hän vain on erittäin uhmakas tapaus.
Toisekseen, mikä vika pojan valinnoissa oli? Ei sinällään vikaa, mutta jos on tunnin ulkoliikunnassa collareilla (tihku)sateessa, on varmaan hiukan kurjaa olla niissä märissä vaatteissa loppupäivä. Mä ehdotin, että ne ulkohousut on vaan sen liikkatunnin ja sit vaihtas ne collarit.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meillä likka painui juuri kouluun ja heillä on liikuntaa 8-9. Likalla oli sukkikset ja verskat, kenkinä lenkkarit eikä hanskoja koska siellä ei ole niin kylmä että niitä tarvitsisi. Takki tietenkin on päällä. Mittari näyttää +9.

Eli saattaa olla että lapsesi on oikeassa siinä ettei muilla ole vielä niitä ulkohousuja. Me ei siis olla moisia vielä tarvittu kuin sadeaamuina.

No nyt siellä jo satelee. JA ei hänen siis tartte niitä muuten laittaakaan, kuin pelkälle liikuntatunnille.

Pidä pintas vaan, pyörällä kun menee niin todellakin saa olla sormikkaat ym. Mä kysyisin tuossa tapauksessa lapselta ensin, onko häntä kiusattu kun tuolleen tekee et kantaa kenkiä mukana ym.

Hanskoja ei meillä ole vielä käytössä ollut kolmasluokkalaisella, kun ei tarvita, eikä ulkohousujakaan ole vielä tarvittu.Kyllä niitä vielä ehtii käyttää.Lenkkarit on käytössä ja hyvin pärjää =) Näin on ollut myös isompien sisarusten kanssa, joista vanhin jo aikuinen :D

No eihän ne sateella kyllä ulkona ole liikuntatunnilla. Minusta tokaluokkalainen on jo valmis päättämään itse mitkä housut valitsee päällee (senkin uhalla että istuu koko päivän kosteissa housuissa, oppiipahan) ja tarvitseeko hankskoja kun ulkona on kymmenen astetta.

meillä kans aamuisin väitellään mitä puetaan,pyörällä menee tyttö kouluun,matkaa 3km ja välillä aamuisin lämpömittari näyttää 2 astetta. Muut kolmasluokkalaiset ei käytä ulkohousuja,no,suurin osa luokkakavereista tulee bussilla kouluun. Hanskat kyllä laittaa mielellään,mut noi ulkohousut on jotain ihan kamalaa. tosin ymmärrän sen,kun tytöt ovat koulussa nauraneet,et miksi käytät? Lapset osaavat olla julmia!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Pidä pintas vaan, pyörällä kun menee niin todellakin saa olla sormikkaat ym. Mä kysyisin tuossa tapauksessa lapselta ensin, onko häntä kiusattu kun tuolleen tekee et kantaa kenkiä mukana ym.

Kyllä mä kysyinkin ja sano että ei. Hirmu vähän asioistaan kertoo, että mistä sitä tietenkään varmaks tietää. Noita gorekenkiäkin oli ite mukna ostamassa ja sovittamassa ja MONEEN KERTAAN kysyin, ovatko varmasti hyvät. Että jos ei oo niin etitään jostain toiset. Kun eivät kummiskaan ilmaisia oo, niin en tasan halua että jäävät pitämättä...

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
No eihän ne sateella kyllä ulkona ole liikuntatunnilla. Minusta tokaluokkalainen on jo valmis päättämään itse mitkä housut valitsee päällee (senkin uhalla että istuu koko päivän kosteissa housuissa, oppiipahan) ja tarvitseeko hankskoja kun ulkona on kymmenen astetta.

Kyllä noilla on ulkoliikkakaudella ulkoliikkaa, paitsi jos on kaatosade. Mut tihkusateessa ovat ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Ensinnäkin, miksi olet kasvattanut lapsesi niin, että vanhemman sana ei ole laki? Vanhemman sana ON laki, hän vain on erittäin uhmakas tapaus.
Toisekseen, mikä vika pojan valinnoissa oli? Ei sinällään vikaa, mutta jos on tunnin ulkoliikunnassa collareilla (tihku)sateessa, on varmaan hiukan kurjaa olla niissä märissä vaatteissa loppupäivä. Mä ehdotin, että ne ulkohousut on vaan sen liikkatunnin ja sit vaihtas ne collarit.

No,jospa tulee oikeesti vielä kuuma ulkohousuissa,hikoaa,vaikka vettä tihkuttaiskin.Itsekin kuljen säässä kuin säässä vielä verskoissa pihalla(täälläkin alle +10astetta),muuten oon ihan hiestä märkä.Itse oisin varmaan antanut reppuun toiset collarit,että jos kastuu tms liikunnassa niin voi sitten vaihtaa kuivat loppupäiväksi.Ja MINUN mielestä tuon ikäinen osaa kyllä jo vähän itse päättää mitä päällensä laittaa,ettei tule kylmä tai kuuma,tai ainakin on hyvä jo oppia,jos ei vielä tiedä.Ja hanskat kans reppuu,et voi laittaa käsiin jos tulee kylmä.Jos pakotat laittammaan päälle,niin tuon ikäinen kyllä keksii keinät tehdä kuten itse haluaa.Onhan sitä' itsekin nuorempana laitettu pipot reppuu talvipakkasella heti nurkan takana ja kuljettu toppatakit auki.Minkäs sille voi ;)

Kyllä mä kysyinkin ja sano että ei. Hirmu vähän asioistaan kertoo, että mistä sitä tietenkään varmaks tietää. Noita gorekenkiäkin oli ite mukna ostamassa ja sovittamassa ja MONEEN KERTAAN kysyin, ovatko varmasti hyvät. Että jos ei oo niin etitään jostain toiset. Kun eivät kummiskaan ilmaisia oo, niin en tasan halua että jäävät pitämättä...

Ootko soittanu opettajalle ja kysynyt asiasta, josko sen jälkeen opettajaki alkais seurata sillä silmällä tuleeko sieltä tosiaan rankkaa nälvimistä jos ei ole puettu niinkuin kaikki muut. Oudoksun tuota sillä että meillä on puettu jo pitkän aikaa taksilla kulkevat eka ja eskarilaiset takki ja housut, lippis tai pipo ja sormikkaat sormissa tai taskussa ja tässä koulussa opettaja antaa luvan kun saa vähentää päivällä vaatetta. Päivällä tulevat sitten kotiin takki ja housut repussa ja lippis päässä jos tosiaan on lämmenny. Meillä on 7astetta ja koulun pihassa tuulee AINA kylmästi.

Ootko soittanu opettajalle ja kysynyt asiasta, josko sen jälkeen opettajaki alkais seurata sillä silmällä tuleeko sieltä tosiaan rankkaa nälvimistä jos ei ole puettu niinkuin kaikki muut. Oudoksun tuota sillä että meillä on puettu jo pitkän aikaa taksilla kulkevat eka ja eskarilaiset takki ja housut, lippis tai pipo ja sormikkaat sormissa tai taskussa ja tässä koulussa opettaja antaa luvan kun saa vähentää päivällä vaatetta.

Tuossa koulussa on nollatoleranssi kiusaamisen suhteen, eli uskon että nälvimisiin jne. puututaan. Mut pukeutumiseen ne ei kyllä puutu millään lailla. Huomasin ite vuosi sitten syksyllä/alkutalvella kun kävin siellä pari päivää pyörimässä, että välitunneilla saivat juosta paitahihasillaan ja jopa t-paitasillaan, vaikka mittari nollassa...

Ootko soittanu opettajalle ja kysynyt asiasta, josko sen jälkeen opettajaki alkais seurata sillä silmällä tuleeko sieltä tosiaan rankkaa nälvimistä jos ei ole puettu niinkuin kaikki muut. Oudoksun tuota sillä että meillä on puettu jo pitkän aikaa taksilla kulkevat eka ja eskarilaiset takki ja housut, lippis tai pipo ja sormikkaat sormissa tai taskussa ja tässä koulussa opettaja antaa luvan kun saa vähentää päivällä vaatetta.

Näin täälläkin on opettaja yrittänyt toimia, mutta mun on ollut pakko puuttua siihen toisinaan, kun olis mm pakottanut pitää pipoa päässä, vaikka sitä ei tarvittu.

Kyllä meidän ekaluokkalainenkin kertoo, kuinka muutama kaveri on välkällä ulkona esim. pelkässä t-paidassa.
Mä kysyin et onko sun mielestä fiksua, kun tihutti vettäkin ( eilen aamulla )?
Sano vaan ettei ja kyllä hänellä oli takki päällä.
No mistäs sitä tietää...

Mutta noilla pitää olla liikkatunnilla vaihtohousut eli samoissa housuissa ei saa olla.
Just ton kastumisen ja likaantumisen takia.
Eikä siinä kai mitään ongelmaa kellään oo, kun se on koulun sääntö.
Eli tänäänkin poika lähti farkuissa ja vaihtaa verkkarit sit liikkatunnille.

Noista hanskoista ja kengistäkin on turha tapella- ei tuolla nyt niin kylmä vielä ole.
Luulis sit laittavan kun näpit jäätyy ja varpaat kastuu.

meidän 3lk saa kyllä laittaa mitä itse haluaa ja käyttää kenkiä mistä tykkää, hänhän niitä vaatteita ja kenkiä pitää enkä minä! mun mielestä on liikaa jos vielä collegehousujen päälle laitatat ulkoiluhousut, lapset liikkuu paljon niin varmaan tulee tuskallisen hiki, varsinkin jos liikkatunnin joutuu kaksilla housuilla olemaan. talvella varmaan puetutat parit toppahousut ettei palellu? ohuet sormikkaat voi aamuisin jo olla kädessä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meidän 3lk saa kyllä laittaa mitä itse haluaa ja käyttää kenkiä mistä tykkää, hänhän niitä vaatteita ja kenkiä pitää enkä minä! mun mielestä on liikaa jos vielä collegehousujen päälle laitatat ulkoiluhousut, lapset liikkuu paljon niin varmaan tulee tuskallisen hiki, varsinkin jos liikkatunnin joutuu kaksilla housuilla olemaan. talvella varmaan puetutat parit toppahousut ettei palellu? ohuet sormikkaat voi aamuisin jo olla kädessä...

Ei ei, vaan sanoin et vaihtaa sit ne ulkohousut collareihin... Ei siis kaksia housuja päällekkäin... Mut itseasiassa tais äkäpäissään laittaa ne collarit sinne alle. Mä vissiin ilmaisin asian hiukanj huonosti ekassa viestissä.

Missä noin sanottiin et collareiden PÄÄLLE ne housut tulee!?!?!?!!?!?! |O

Ei ei, vaan sanoin et vaihtaa sit ne ulkohousut collareihin... Ei siis kaksia housuja päällekkäin... Mut itseasiassa tais äkäpäissään laittaa ne collarit sinne alle. Mä vissiin ilmaisin asian hiukanj huonosti ekassa viestissä.
Ahaa.. no mut jos lapsi ymmärsi väärin, että kahdet housut päällekkäin eikä halunnut laittaa kun tulee kuuma?

onneksi täälä maalla ei ole tuota ongelmaa. Olen lapseni kasvattanut niin että vaatteilla ei ole merkitystä kunhan ne ovat siistit ja itselle hyvät päällä, ei aina tarvi mennä muodin mukaan. omaa persoonallisuuttaan saa tuoda esiin.meillä on lapset 12v, poika ja 10 v. tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

Missä noin sanottiin et collareiden PÄÄLLE ne housut tulee!?!?!?!!?!?! |O
Ei missään, mut ei sitä kyllä kiellettykään missään... ja kun tekstissä luki, että iltapvällä voi luopua niistä ulkoiluhousuista ja olla pelkillä collareilla niin kyllä mä tajusin, että colleget on siellä alla..

Yhteistyössä