Kertokaapas fiksummat (laihdutusasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja läskin puheenvuoro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

läskin puheenvuoro

Vieras
Monien muiden tavoin aloitin vuoden vaihteessa elämäntaparemontin (sillä erotuksella, että mulla tämä kestää eikä lopahda 2 viikon jälkeen ;) )

Ylimääräisiä kiloja reippaasti, eli "sallittu" kalorimääräkin on aika iso. Olen suunnitellut sellasen niukkakalorisen (kalorivajaus n. 1100kcal/pvä) ja vähän hiilareita (en karppaa kuitenkaan) sisältävän ruokavalion, jota olen nyt noudattanut.

Kirjaan syömiseni ja seuraan netissä. Laskurin mukaan painoa pitäis näillä syömisillä ja mun kulutuksella pudota 0,9kg/viikko, mikä olis musta ihan tarpeeksi, kun en toivo mitään äkkilaihtumista vaan pysyvää muutosta.

Nyt kun oon pari viikkoa (joulusta asti) seurannut, niin painoa on tippunut 3kg viikossa. Jos ruokavalion kautta tippuu kilo/vko, niin mitä tuo 2kg sit on? Nestettä? Oon kyl tietonen, että nesteitä lähtee, kun alkaa laihduttaa, mutta kuinka kauan?

Millon romahdan alas täältä pilvistä (oon ollu niin onnessani hyvästä startista ja laihtumisen "helppoudesta" ) ja alkaa se himojen kanssa kamppailu ja puurtaminen? Tähän asti on ollu "liian kevyttä", ei oo tarvinnut olla nälissään eikä kärsiä.

Tajuskohan kukaan, mitä koitan kysyä :whistle: ?

Jos ei, niin tulkaa nyt edes tsemppaamaan mua tai vaikka haukkumaan kaikkia tahdonvoimattomia läskejä (myönnän nimittäin, että mun läskit on tulleet syömällä ihan omasta syystä siis...), se nimittäin vaan lisää mun motivaatiota jatkaa :D

Mulla aina kun alan tosissani laihduttaa niin lähtee just 4kg parissa viikossa todella helpolla ja se vaikuttais aina olevan nestettä. Sitten se hiipuu sellaiseen 0,5-1kg viikossa tahtiin. Joskus vähemmänkin. Itse oon vähän sellainen on/off-Painonvartija. Tällä kertaa tosissani ja loppuun asti mennään :D nyt -11,5kg.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paljonko syöt kaloreita/ pv? Aika kova kalorivaje kyllä, säästöliekin vaara on aika suuri.

No, kuten sanoin, niin on aika reippaasti tuota liikapainoa ja kulutushan (siis se sallittu) tulee painon mukaan.
Kyllä mulla melkein joka päivä tulee se 1100-1200kcal kumminkin, mikä on sairaalassakin laihduttajien kalorimäärä/pvä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja emilii:
Neste lähtee painosta pois ensin-ja helpoiten.

Tajusin kyllä tämän, mut kauanko sitä nestettä lähtee? Riippuuko sekin lähtöpainosta? Mitä isompi, sitä enemmän nestettä tjsp?

Juuri näin. Paljonko syöt kaloreita päivässä? Kun suositus on VÄHINTÄÄN 1300,mielummin enemmän. Itse olen laihduttanut tuolla 1300kcal/vrk mutta isompi kokoisen ei niin vähällä kannata.

Paljonko syöt kaloreita/ pv? Aika kova kalorivaje kyllä, säästöliekin vaara on aika suuri.

No, kuten sanoin, niin on aika reippaasti tuota liikapainoa ja kulutushan (siis se sallittu) tulee painon mukaan.
Kyllä mulla melkein joka päivä tulee se 1100-1200kcal kumminkin, mikä on sairaalassakin laihduttajien kalorimäärä/pvä.

sairaalassa ei tehdä muuta kuin maataan joten ei kannata tuohon alkaa.

mä kun pudottelin pari vuotta sitten painoa, painonvartioissa, näkemättä nälkää niin vielä kolmen kuukauden -14kg kohdillakin saattoi viikossa lähtea 2-2,5kg...tuskin enää pelkkiä nesteitä...

Liian vähän kaloreita. 1600 kcal minimi. Muuten ei ole enää mistä nipistää. Menee kroppa säästötilaan. Ja älä hyvä ihminen mihinkään sairaaladieetteihin vertaa. Käypä vaikka kiloklubi.fi ja sinne omat tiedot. Saat kunnolliset kalorimäärät ja löydät ohjeita. Tuo on tommosta kuuria joka lopahtaa omaan mahdottomuuteensa, kun energiatasot on noin alhaalla. Kroppa pitää kynsin hampain läskistä kiinni. Jos tavoitteena on pudottaa isompi määrä painoa, niin valitettavasti se pitää tehdä maltillisemmin.

syöt liian vähän. elimistö meenee lopulta säästöliekille etkä laihdu enää ollenkaan. sinulle sopiva kalorimäärä olisi joku 1400-1500 kcal.

Lisää vähän kaloreita ja reilusti liikuntaa. Liikuntaa lisäämällä ei sitten saa pelästyä jos joskus paino ei tipukkaan, kun kroppa tekee lihaksia ja ne painaa enemmän kun läski.

Äläkä luovuta, jos joskus sorrut herkkuihin ja herkkupäivä on oikeasti hyvä pitää sillon tällön.
Onnea yritykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja alaston sydän:
Lisää vähän kaloreita ja reilusti liikuntaa. Liikuntaa lisäämällä ei sitten saa pelästyä jos joskus paino ei tipukkaan, kun kroppa tekee lihaksia ja ne painaa enemmän kun läski.

Äläkä luovuta, jos joskus sorrut herkkuihin ja herkkupäivä on oikeasti hyvä pitää sillon tällön.
Onnea yritykseen!

Kroppa ei tee lihaksia jos energiaa tulee vähemmän kuin kuluttaa.

No, sanoisin kyllä että nainen kuin nainen - ei kannata paljon alle 1500 kcal tiputtaa. Itse syön jotain 2000 kcal/vrk, olen hoikka (pituus 158 cm, paino 54 kg), aina ollut normipainoinen, en laihdu. 2-3 kertaa/vko raskasta liikuntaa, syön 5 x/pv terveellisesti. Herkkuja muutama kerta/vko. En ikinä pärjäis kovin pitkään jollain reilulla tuhannella kalorilla. Pyörtyisin...

Onnea yritykseen!

Tästä piti muuten sanoa, todellakin huomaa että kun pitää kerran viikossa tai kahdessa herkkupäivän, kilot karisee nopeammin. Ja en nyt tarkoita että niinä päivinä vedetään pizzaa, hamppareita, karkkia ja sipsiä kaksin käsin vaan että syö VÄHÄN enemmän niinä päivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:

Onnea yritykseen!

Tästä piti muuten sanoa, todellakin huomaa että kun pitää kerran viikossa tai kahdessa herkkupäivän, kilot karisee nopeammin. Ja en nyt tarkoita että niinä päivinä vedetään pizzaa, hamppareita, karkkia ja sipsiä kaksin käsin vaan että syö VÄHÄN enemmän niinä päivinä.

Muutama viikko ensin dieetillä, sitten ns hiilaripäivä mukaan. Eli kalorivaihtelu käynnistelee aineenvaihduntaa. Mutta nämä pitäisi tehdä aika tarkan suunnitelman mukaan että toimisi niinkuin halutaan.

Painonvartijoiden pisteillä laskettuna 80kg kevyttä työtä tekevällä pistemäärä 19-20 eli karkeasti laskettuna n. 1000 kcal /pv. Kun ohje oli että 1 piste vastaa n. 50kcal. Korjatkaa jos laskentatapa on muuttunut, tämä on 4v takaa.

Voin kertoa, että laihdutus on nimenomaan elämäntapojen muutos, siis turha laskea mitään kaloreita kun käytät maalaisjärkeä, itse olen aina ollut hoikka, mutta kun aloitin istumatyön lihoin n. 5 kg, jotka sitten halusin pois. No sauvakävelin 3-4 krt viikossa 8 km lenkin ja kiinnitin erityisesti huomiota iltasyömisiin eli tärkeintä on syödä säännöllisesti, jotta verensokeri pysyyy tasaisena, aamulla runsaasti, sillä kulutat päivän aikana varmasti kaiken, jätä turhat leivät, keksit ja muut ns. huonot hiilihydraatit vähemmälle. Syö esim. lihaa ja porkkanaa tai kanaa ja salaattia, ajoita leivän syönti aamuun. En ole luopunut mistään, nykyään en edes pystyisi syömään leipää iltapalaksi vaan maustamaton a-jugurtti banaanilla ja marjoilla on loistava iltapala, muista että kaikki rasvattomat jugurtit sisältävät paljon sokeria! Muutenkin kuulun niihin ihmisiin jotka kannattavat oikeata voita, luomuruokaa, kotiruokaa ja välttelen taas keinotekoisesti tuotettuja "kevyttuotteita"jotka johtavat kuluttajaa selkeästi harhaan. Oletteko huomanneet esim työpaikan ruokalassa, kaikista hoikimmat naiset syövät kunnolla työpäivän aikana ja pullukat mainostavat kuinka he pärjäävät omenalla koko päivän, sitten ne ovat kiukkuisia kun verensokeri on alhaalla ja mutustavat koko illan kotona mitä milloinkin ja eivät laihdu!

Alkuperäinen kirjoittaja Fiinukka:
Voin kertoa, että laihdutus on nimenomaan elämäntapojen muutos, siis turha laskea mitään kaloreita kun käytät maalaisjärkeä, itse olen aina ollut hoikka, mutta kun aloitin istumatyön lihoin n. 5 kg, jotka sitten halusin pois. No sauvakävelin 3-4 krt viikossa 8 km lenkin ja kiinnitin erityisesti huomiota iltasyömisiin eli tärkeintä on syödä säännöllisesti, jotta verensokeri pysyyy tasaisena, aamulla runsaasti, sillä kulutat päivän aikana varmasti kaiken, jätä turhat leivät, keksit ja muut ns. huonot hiilihydraatit vähemmälle. Syö esim. lihaa ja porkkanaa tai kanaa ja salaattia, ajoita leivän syönti aamuun. En ole luopunut mistään, nykyään en edes pystyisi syömään leipää iltapalaksi vaan maustamaton a-jugurtti banaanilla ja marjoilla on loistava iltapala, muista että kaikki rasvattomat jugurtit sisältävät paljon sokeria! Muutenkin kuulun niihin ihmisiin jotka kannattavat oikeata voita, luomuruokaa, kotiruokaa ja välttelen taas keinotekoisesti tuotettuja "kevyttuotteita"jotka johtavat kuluttajaa selkeästi harhaan. Oletteko huomanneet esim työpaikan ruokalassa, kaikista hoikimmat naiset syövät kunnolla työpäivän aikana ja pullukat mainostavat kuinka he pärjäävät omenalla koko päivän, sitten ne ovat kiukkuisia kun verensokeri on alhaalla ja mutustavat koko illan kotona mitä milloinkin ja eivät laihdu!

Totta tuo. Sääntöhän on että puolet päivän syömisistä pitäisi olla ennen iltapäivää. Muuten menee helposti illat syöpötellessä ja kroppa menee ihan sekaisin.

Itse laihduttelin myös eikä ollut mitään tarkkoja kalorimääriä eli en mihinkään merkkailut niitä. Iltaisin muistelin syömisiäni ja koska tunnen ruokien kalorit hyvin kun niitä on tullut vuosia tutkittua niin pystyin suunnilleen arvioimaan kalorini. Lähtöpaino oli lähellä sataa ja alkuun kaloreita piti syödä enemmän kun oli isompi kokoisempi. Varmaan vaihtelevasti söin 1600-2000 ja sitten kun paino tippui niin pienensin syömisiä ja välillä oli jopa tuhannen kalorin päiviä, mut yleensä 1300-1600. Mun mielestä paino lähti aika helposti ja varmaan ne kalorimäärien muuttelut päivittäin ja viikoittain myös auttoivat ja pitivät aineenvaihdunnan hyvin käynnissä. Tsemppiä sulle!

Kun minä pudotin painoa söin tuollaiset 1200-1300 kaloria päivässä. Joskus harvoin saattoi mennä enemmänkin, joskus vähemmän. Paino putosi hienosti ja olo oli mtä mainioin. :D

Muista että sun pitää selvittää perusaineenvaihduntas vaatima energiamäärä. Mun mitat 51kg ja 162cm. Joskus menneinä vuosina teetin kehonkoostumusanalyysin, ja sen mukaan mun pav on vuorokaudessa jotain 1500 kcal. Se olisi siis saatava vaikka päivän viettäisi selällään maaten. Aluksi vähä energiamäärä tosin laihduttaa, mutta sitten keho alkaa ottaa itteensä "rasvaa" pysyäkseen toiminnassa, lisäksi lähtevät kilot väärästä paikasta. Lisää jonkin verran energian saantiasi laadukkaista ravintoaineista ja ota mukaan liikuntaa sen mitä kykenet pikkulasten äitinä.

Yhteistyössä