Kertokaapa tietämättömälle: Voimmeko saada asuntolainaa 3200e/kk bruttotuloilla pelkillä henkilötakaajilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokralainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vuokralainen

Vieras
Tilanne se, että tällä hetkellä meillä on luottokorttivelkoja 5500e, mutta aiomme saada ne maksettua pois n. 1v kuluessa. Voimmeko sen jälkeen saada asuntolainaa n. 190 000e pelkillä henkilötakaajilla (vanhempani joilla oma omakotitalo), vai vaatiiko myös säästöjä?

Saisimme säästöön rahaa n. 5000e/vuosi. Ja menisi siis n. 4-5v jotta saisimme säästettyä sen 10-15% asunnon hinnasta.
Mutta toisaalta tuntuu turhalta säästää niin kauan, kun vuokramme on 820e/kk (sis vesimaksu) jolla maksaisimme jo varmaan omaakin asuntoa...

Eli onko turha edes miettiä asuntolainan saamista näillä tuloilla ilman omia säästöjä?

Molemmilla on kyllä vakityöpaikat, minulla nyt 4v ja miehellä jo 8v. Lapsia 3.

kannattaa alkaa kysylemään suoraan eripankeilta asiasta, pankeilla eri käytännöt lainan suhteen. myös saman pankin kanta voi muutta jos mennää esim uudeltamaalta länsi-suomeen. kohdetta kannattaa olla katsonut etukäteen myös koska pankki haluaa laskea myös asunnon/Tontin arvon.
itse sain ilman säästöjä 90000€ asuntolainan yksin , toisaalta ei muita lainoja ollu taustalla.
älkääkä myöskään luovuttako heti ekan pankin kohalla,itse kävin yli 10konttoria läpi.

Minä sain yksin 90 000 € asuntolainan 1900 € bruttotuloilla (vakituinen työpaikka). Omaa rahoitusta oli 3000 €, takaajia ei ollut vaan ostin pankin takauksen. Luottokorttivelkaa oli 3000 € + pankin 5000 € kulutusluotto. Että tältä pohjalta voisitte vallan hyvin saada tuollaisen asuntolainan, mutta ehkä ehdot ovat kiristyneet viimeisen kolmen vuoden aikana.

aika heikolta kuulostaa. Meillä netto 3200 ja lainaa luvattiin 170 000 vaikka säästöjä oli 30 000. Takaajaa ei tosin tarvittu, sitä ei kysytty missään vaiheessa.

meil velkaa 220 000 oli alunperin, lähes täydellä lainallla, vain talo takuuna + korkokatto ja lainaturva.. nettotulot 2600 mukaan vissiin otettiin tuo laina.. ei muita lainoja, ei maksuhäiriöitä jne.

kaikki ihmettelee miten saatiin, mut siten saatiin kun on monta vuotta maksettiin omaa halvempaa rivariakin ylisummilla eikä ollu vaikeeta

En ymmärrä miksi ette saisi, jos on takaajat, joilla on omaisuutta. Sehän on pankin kannalta ratkaiseva asia. Itse olen kyllä halunnut hoitaa nuo asiat ilman takaajia, minusta ei ole kiva pistää toisten taloa pantiksi. Kannattaa kysyä pankin/valtion takausta, se ei maksa montaa satkua vuodessa ja jos se ei riitä, lopuille vanhempien takaus.

Me laskimme pitkään samankokoisen lainan ottamista suuremmilla nettotuloilla. Lainalaskurilla kannattaa laskea, mitä lyhennys on nyt ja mikä on vaikutus korkotason noustessa vaikkapa kuuteen prosenttiin.

Mutta kun en ymmärrä noista korkojutuista mitään :/ Ihan juuri vasta aloin vakavasti asuntolainaa miettiä joten en ole perehtynyt vielä mihinkään. Ja tosiaan ajankohtaista varmaan realistisesti vasta sitten n. 5v kuluttua...

Minä en käsitä sitä, että ihmiset tieten tahtoen haluaa järkyttävään velkavankeuteen. Eikö kämppää saisi halvemmalla? Voisiko jostain tinkiä? 190 000 on hirveä summa!!!

Kyllä sen varmaan saa, mutta onko siinä mitään järkeä?

Omasta talosta on uskomattoman paljon kuluja. Meil sama brutto, lainaa alle 90tuhatta ja tiukoille vetää välillä.

täällä Tampereella asuntojen hinnat ovat aika korkeat kun tilaa tarvitaan 5 hengen perheelle:/ Työpaikkojen ja lasten koulu/hoitopäivien takia ei haluta lähteä kauemmas. Ja joo halvemmalla mahdollista saada vanha kerrostaloasunto mutta ei haluttaisi ihan sellaistakaan... :/

tuntuu vaan älyttömältä maksaa vuokraa 830e/kk ikuisuuteen asti.... :/

Meidän bruttotulot lapsilisineen on n. 4000 euroa ja otettiin 77 000 euron laina. Tämänkin vähän hirvittää. Talo on 30 vuotta vanha ja vähän remontoitu. Remonttia edessä on pikkuhiljaa. Teidän tuloilla 190 000 euron laina on järjetöntä ja tuskin mikään pankki antaakaan, kun on noita luottoja. Jos kerran pysytte säästään 5000 euroa vuodessa niin miksi ette ole säästäneet, jos omaa taloa haluatte?

Kiinteää vakuutta haluavat, epävarma taloustilanne, nimellä ei tee mitään tällä hetkellä, valitettavasti. Tämä siis omaa kokemusta, viime viikolla neuvoteltiin lainasta, ja kaikilta tuo sama vastaus vaikka tulot kohdillaan eikä maksuhäiriöitä.

Me otimme juuri melkein samoilla bruttotuloilla (netto 2500-2800) lainaa 175000 euroa. Säästöjä oli kylläkin 21000 euroa ja 10000 eurolle tarvittiin takaaja. Rakennutimme omakotitalon. Ja kyllä, otimme näin hirvittävän lainan koska halusimme pienen omakotitalon. Eikä hirvitä sitten yhtään :) Korot+lyhennys nyt n. 830 euroa eikä tule nousemaan 5 vuoteen. Laina-aika tällä hetkellä pitkä, 22 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja voihan sitä kysyä mutta..;26835425:
Kiinteää vakuutta haluavat, epävarma taloustilanne, nimellä ei tee mitään tällä hetkellä, valitettavasti. Tämä siis omaa kokemusta, viime viikolla neuvoteltiin lainasta, ja kaikilta tuo sama vastaus vaikka tulot kohdillaan eikä maksuhäiriöitä.

Aijaa. Me saatiin 170 000 € asuntolainaa 3400 € nettotuloilla kuukausi sitten. Ja Tampere paikkakuntana. Ei säästöjä, ei takaajia.

[QUOTE="äiti";26835324]Ostaisitte esim.kerrostalo-osakkeen ettei velkaa tarvitsisi ottaa noin paljon.[/QUOTE]

Niin, ei esim. Ullanlinnan kerrostalo-osakkeet maksa yhtään mitään. Ei kai ihmiset ole oikeasti niin tietämättömiä että luulevat kerrostalossa asumisen olevan aina halpaa?

[QUOTE="Minni";26835512]Aijaa. Me saatiin 170 000 € asuntolainaa 3400 € nettotuloilla kuukausi sitten. Ja Tampere paikkakuntana. Ei säästöjä, ei takaajia.[/QUOTE]

Mistä pankista saitte lainan? :)

Tosiaan vielä pitkä aika siihen kun ajankohtaista lainanhaku ja voi tulot kasvaakin siihen mennessä, jos saan itse kokopäivätyötä nykyisen osa-aikaisen sijaan, ja aiomme nyt ahkerasti alkaa jonkinlaista pesämunaa säästämään.

Yhteistyössä