No niin, niin vaikeaa kuin se olikin, puhuin asiasta. En osannut päättää, kummalle vanhemmistani asiasta kertoisin, joten järjestin molemmat paikalle. Ottivat asian ymmärtäväisemmin, kuin kuvittelin, vaikka olivatkin hetken surullisimielisen vihaisia ja esittivät vaikeita kysymyksiä, joihin en kyennyt vastaamaan. Melkein heti kuitenkin sanoivat, että maksavat velkani pois saman tien. Sanoivat myös perään, ettei minun tulisi maksaa heille takaisin, vaan riittää huolehtisin, että asiani pysyvät vastedes kunnossa. Toki aion tämän heille hyvittää tavalla tai toisella pikkuhiljaa.
Jälkiviisaana tahtoisin sanoa, että miettikää tarkkaan ja ainakin kolme kertaa ennen kuin lähdette (pika)lainojen tielle. Minäkin aluksi vippailin hyvin harvoin, aina ollen tietoinen, että kykenen maksun hoitamaan. Samoihin aikoihin naureskelin, että "enhän minä koskaan ottaisi vippiä ilman, että olen varma takaisinmaksukyvystäni". Vaan kuinka kävikään. Tässä sitä ollaan nöyrempänä kuin koskaan. Älkää hankkiko itsellenne sitä tuskaa. Koko sen ajan, kun tiesin lainojen painavan niskaani, söin todella huonosti, yöt menivät nukkumatta (joskus sitten nukuttiin päivän yli ja herättiin illalla taas valvomaan ja miettimään), kämppä siivottomampana, kuin voisi kuvitellakaan ja täällä vain makasin tiskit haisevina altaassa ja olo sisällä oli pahempi, kuin koskaan missään. Mielessä pyöri vain ajatus siitä, että velat kasvavat moninkertaisiksi niiden jäädessä rästiin ja opintolainat, opiskelupaikat, työpaikat ja vuokra-asunnot jäävät saamatta. Mitä sitä sitten tekisi ja missä asuen?
Kaikesta huolimatta, nyt kun asiasta puhuin, apina irtosi selästä ja on ilo saada kämppä siistiksi ja liikkua ulkona! Olo on helpottunut, tosin hieman vaivaantunut. Vaivaantumisen aiheuttaa se, etten enää kykene puhumaan/olemaan "normaalisti" vanhempieni kanssa. Silti, iso kiitos heille.