Kertokaapa millaista on kunnallinen KOTIPALVELUTYÖ?

No minä työskentelen kotihoidossa lähihoitajana. Työ on lähinnä perushoitoa, aamupuron keittoa, lääkkeen antoa, insuliinin pistoa, pesuapuja, kauppa-asioiden hoitoa, pyykkihuoltoa, ruokahuoltoa jne.

Ainakin vanhusten parissa todella kiireistä työtä, asiakkaat valittavat aina. Työnantaja uskoo lähes kaikki asiakkaiden valitukset, olivat kuinka älyttömiä tahansa. Olen ollut kotipalvelun kautta siivoamassa, ja aina sain kuunnella valitusta.

Mieheni mummo on yksi pahimmista, ikkunanpesijätkin olivat viimeksi rytänneet hänen käytetyt verhonsa (luultavasti olettaen että menevät pesuun ja silitettäväksi ennen seuraavaa käyttöä). Kehtasivat jopa jättää keittiön verhot liikaa kiinni, entisissä oli enemmän rakoa (ja mummo pystyy kyllä itsekin verhojaan siirtämään). Kotipalvelun työntekijöille mummo ei ikinä sano mitään, mutta selän takana haukkuu kaikille. Jopa naapurit saattavat soitella työnantajallesi ja valittaa (ovat kytänneet silmä kovana verhojensa välistä mitä kotipalvelu tekee).

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ainakin vanhusten parissa todella kiireistä työtä, asiakkaat valittavat aina. Työnantaja uskoo lähes kaikki asiakkaiden valitukset, olivat kuinka älyttömiä tahansa. Olen ollut kotipalvelun kautta siivoamassa, ja aina sain kuunnella valitusta.

Mieheni mummo on yksi pahimmista, ikkunanpesijätkin olivat viimeksi rytänneet hänen käytetyt verhonsa (luultavasti olettaen että menevät pesuun ja silitettäväksi ennen seuraavaa käyttöä). Kehtasivat jopa jättää keittiön verhot liikaa kiinni, entisissä oli enemmän rakoa (ja mummo pystyy kyllä itsekin verhojaan siirtämään). Kotipalvelun työntekijöille mummo ei ikinä sano mitään, mutta selän takana haukkuu kaikille. Jopa naapurit saattavat soitella työnantajallesi ja valittaa (ovat kytänneet silmä kovana verhojensa välistä mitä kotipalvelu tekee).

No juu-u :D varmasti on tuollaisiakin asiakkaita.

Kunnallisella kotipalvelulla olen joskus aikoinani harjottelun tehnyt.
Jotkut kunnat vetää tosi tiukille sen ajan mitä työntekijä voi vanhuksen luona olla. Silloin kotipalvelutyöntekijä ei tee suurempia siivouksia eikä esim. käy kaupassa tai laita ruokaa (pyritään siihen, että kaikki ostaisi valmiit ateriat kunnalta kotiin). Perushoitoahan se ja itsenäistä työskentelyä. Ja monipuolista työtä, kun asiakkaat saattaa olla lapsiperheitä, mielenterveysongelmaisia, jne. Useimmiten toki vanhuksia. Joissakin kunnissa lähihoitaja tekee enemmän terveydenhoitoa mm. haavan hoitoa ja toisissa pidetään tiukasti kiinni siitä, että kotisairaanhoitaja tekee sellaset. Aika kiireellä sitä työtä saa tehdä, mutta niinhän se joka puolella. Huonoja puolia on se, että jonkun huonokuntosen avustamisessa yksin saa selkänsä rikki...

Mitäs jos perustaisit oman kotipalveluyrityksen silloin voi ainakin valita asiakkaansa. Olen nimittäin melkein vakavissani ajatellut sellaista, mutta saa nyt nähdä mitä elämä tuo tullessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No minä työskentelen kotihoidossa lähihoitajana. Työ on lähinnä perushoitoa, aamupuron keittoa, lääkkeen antoa, insuliinin pistoa, pesuapuja, kauppa-asioiden hoitoa, pyykkihuoltoa, ruokahuoltoa jne.

Mulla on ollut lähiksenä juuri näitä juttuja.
Ja tähän lisään, että on tosi kuntakohtaista mitä asiakkaan luona tehdään- toisissa kunnissa "pekästään" siivotaan ja laitetaan ruokaa- kotisairaanhoito käy sitten tekemässä lääkehoidot,ym. Toisissa kunnissa kotihoito ei siivoa laisinkaan.

Minusta on hyvä ettei tarvitse siivota, koska ammattitaito menisi hukkaan jos olisi pelkkää siivousta ja ruuan laittoa :/

Meillä ei ainakaan siivota juuri lainkaan, korkeintaan kerran viikossa imurointi asiakkaalle. Meidän kunnassa ei ainakaan mitään kauheaa tappotahtia ole, ihan hyvin kerkeää työnsä tekemään, päivässä 4-7 paikkaa. Mä tykkään tosi paljon kotihoidossa työskennellä, olen työskennellyt sairaalassa vuodeosastolla ja palvetalossa sekä myös dementiatyössä ja tämä kotihoito on kaikkein mukavinta mun mielestä. Juu ja ainahan joka työssä on hankalia asiakkaita, mutta kyllä nuo vanhukset pääasiassa ainakin täälläpäin on tosi herttaisia ja kiitollisia meitä työntekijöitä kohtaan.

Yhteistyössä