kertokaapa kokemuksia ehkäisykapseleista/kierukasta. saattuuko laitto, luotettavuus jne

itselläni on tällä hetkellä käytössä mini-pill ehkäisytabletit. on ainut merkki joka tuntuu sopivan
minulle,ei aiheuta järjettömiä raivareita tai aknea.. mutta minua on ruvennut epäilyttämään
näiden luotettavuus! minulla oli selvä ovulaatio jokin aika sitten, vaikka näiden pitäisi estää
munasolun irtominen. lisäksi olen jatkuvalla antibiottikuurilla (estolääkitys virtsatietulehduksiin)
ja käsittääkseni antibiootit voivat heikentää ehkäisytablettien tehoa. nämä myös pitäisi ottaa
joka pv samaan aikaan, minkä tunnustan olevan hieman hankala muistaa..
koska elän jatkuvasti raskautumisen pelko perseessä, olen nyt alkanut miettiä muuta ehkäisyä.
mies ehdottelee kierukkaa, mutta ensinnäkin jännitän jo tavallista gynen tutkimusta järjettömästi
ja toiseksi, olen seurannut vierestä erään ystäväni kovia mystisia mahakipuja joiden syyksi
paljastui.. da daa, kierukka! olen myös miettinyt ehkäisykapseleita, niidenhän luulisi sopivan kun
minipilleritkin sopivat ?
 
"Jenny"
hanki kierukka. laitto vain nipistää ihan vähän ja ehkäisyteho on paljon parempi kuin pillereissä
eikä siitä maha tule kipeäksi, ystäväsi lääkärit erehtyivät
 
"Anne"
Minulle on juuri tulossa neljäs kapseli ensi viikolla. Vaihtuu Implanonista Explanoniin. Siinä on kuulemma vähemmän sivuvaikutuksia.
Olen ollut supertyytyväinen siihen. Menkat on kivuttomat ja niukat eikä ole pmsraivareita ollenkaan. Alkuun tiputteli mutta koska vähäistä ja kivutonta, ei haitannut. Menkat jäii välillä kokonaan pois.
Kun halusin lapsen, kapseli poistettiin ja olin suunnilleen heti raskaana.
Nykyisen kapselin laittaminen osui juuri menkkojen ajaksi eikä tullut mitään tiputteluja vaan menkat jäivät heti melkein kokonaan pois.
Paino ei ole noussut, vaikka nouseekin helpommin nyt kapselin kanssa kuin ilman mutta ihan hallinnassa pysyy kun syö mitä kuluttaakin.
Laittaminen ei satu. Puudutus, pieni vekki ja siitä kapseli sisään. Perhoslaastari päälle ja paineside vähäksi aikaa. Käteen tulee mustelma mutta se ei ole minulla ollut kipeä.
Myös pois ottaminen on nopea ja kivuton toimenpide.
 
Mulla kokemusta ehkäisykapselista

plussana
- helppous, ei tarvii muistaa mitään
- pitkä aikainen ehkäisy (mulla olis ollut 5v)

miinuksena
- laitto kivulias vaikka mainostettiin kivuttomana toimenpiteenä
- Aivan tajuton kestomigreeni 2kk ajan (päätä kuvattiinkin jo kasvainepäilyn vuoksi->johtuikin kapselista
- Lihoin heti kapselin laiton jälkeen 15kg (58kg->73kg) todella nopeasti. Olin todella turvoksissa
- seksi ei kiinnostanut lainkaan, osin tietysti siksi että olo oli kuin ryhävalaalla
- Otatin kapselin pois 6kk jälkeen. Poistosta tuli hirveä sirkus kun kapseli oli kapseloitunut lihakseen (siksi kai se laittaminenkin oli sattunut..)
- poistamisen jälkeen kutistuin takaisin entisiin mittoihin parissa kuukaudessa.

Eli en suosittele. Tosin mulla on varmaan kaikki mahdollinen tuossa mennyt pieleen, tyytyväisiäkin käyttäjiä varmasti löytyy!

Nyt olisi edessä kai kierukan laitto.. ei vaan ihan hirveesti innosta mikään hormoniehkäisy näillä kokemuksilla :(
 
"Aino"
ehkäisykapseli, nexplanon-merkkinen, ja en voi muuta kuin kehua! Menkkoja ei ole tullut koko aikana, mitä kapseli on ollut (noin 2 vuotta), eikä mitään mielialanvaihteluita tms! Ja hyvin vaivaton, kun ei tarvitse muistaa ottaa pillereitä, mulla oli kanssa ongelmana että tahtoi unohtua.. Hinta oli muistaakseni 200e.
 
olisikohan fiksumpaa laitattaa kapselit terveyskeskusessa vai yksityisellä?
jotain tässä on ´tehtävä, naurettavaa aikuiselta ihmiseltä tälläinen touhu.. ! eilenkin väänsin melkein itkua peilin edessä miehelle, että " katso nyt miten ihmeellisesti tämä maha on pullistunut, sitä ei saa edes sisään vedettyä. en kai ole raskaana?"
ja mies koettaa rauhoitella että " se on vaan liikaa lasagnea kulta.."
 
olisikohan fiksumpaa laitattaa kapselit terveyskeskusessa vai yksityisellä?
jotain tässä on ´tehtävä, naurettavaa aikuiselta ihmiseltä tälläinen touhu.. ! eilenkin väänsin melkein itkua peilin edessä miehelle, että " katso nyt miten ihmeellisesti tämä maha on pullistunut, sitä ei saa edes sisään vedettyä. en kai ole raskaana?"
ja mies koettaa rauhoitella että " se on vaan liikaa lasagnea kulta.."
Sehän on aika simppeli toimenpide kuitenkin, joten ehkä meinisin terkkariin.
 
Mulle asennettiin kesällä hormoonikierukka sairauden hoitoon ja ensinnäkin, pelkäsin ihan hurjana sen asennusta kun jokainen jolla se on oli kertonut sen sattuvan hirveästi. No, asennus ei tuntunut minulla mitenkään, ei edes nippaissut. :)

Arvelin muutenkin saavani lähes kaikki sivuoireet siitä, mutta vielä ei ainakaan ole tullut mitään vaivoja mihinkään suuntaan.
 
Käythän juttelemassa omalla gynellä vaihtoehdoista? Kierukka tai kapseli, kumpikin on kallis kertainvestointi. Kummankin laittoon tarvitaan koulutusta ja kokemusta. Itseä arveluttaisi lähteä arvauskeskukseen.
Jos esim minipillerit sopivat, niin tod näk myös hormonikierukka sopii, sen vaikutus on erittäin paikallinen. On myös kuparikierukka.
Jos näistä pitäisi valita, niin ehkä ottaisin kapselin. Kun on kerran synnyttänyt, niin se on Exit-Only, takas ei tungeta mitään.
 
Mulle laitettiin siellä pankalammen perhe/ehkäisyneuvolassa. Kapseli siis. Maksokohan se jotain...? EN muista. Mutta siis ei pahasti sattunu, puudutetaan. TIputtelua oli joku kk, sit menkat hävis lähes vuodeksi, nyt tulee säännöllisellä kierrolla. Oon tykänny
 
"Pupu"
[QUOTE="Jenny";27558857]hanki kierukka. laitto vain nipistää ihan vähän ja ehkäisyteho on paljon parempi kuin pillereissä
eikä siitä maha tule kipeäksi, ystäväsi lääkärit erehtyivät[/QUOTE]

Taitaa olla yksilöllistä. Mulla ei ole koskaan ollut niin pahat kuukautiskivut kun mitä oli kuparikierukan kanssa, ei ennen eikä jälkeen. Reilun vuoden sinnin sen kanssa ja lopulta poistatin.
 
Mulla on nyt toista kertaa Jadelle kapselit ja tosihyvät on olleet. Ekalla kerralla ei ollut menkkoja 4,5 vuoteen, nyt tulee menkat säännöllisellä kierrolla, mutta tosi niukkoina ja kipuja ei ole. Laitto oli kivuton, illalla kättä vähän jomotti. Tosi hyvät ja kätevät ovat.
Itse laitoin tk:ssa koska niitä lääkäreitä jotka osaavat laittaa Jadellet on tosi vähän (siinä ei ole asetinta niinkuin muissa), täälä ainut käy välillä tk:ssa noita tekemässä (on eläkkeellä jo)
 

Yhteistyössä