kertokaahan spinaalista?

Olen odottamassa kolmatta lasta ja edellisissä synnytyksissä sain epiduraalin ja toisessa vielä lisäksi pudendaali puudutuksen joka oli tosi hyvä.Nyt varmuuden vuoksi haluaisin tietää spinaalipuudutuksesta?
Mihin saakka sitä voi laittaa,synnytyksen edetessä?Mitä kokemuksia muilla?kertokaahan kaikki :)
Auttaako supistuskipuihin?Entäpä ponnistusvaiheeseen?
 
jep
Mulle laitettiin spinaali neljä vuotta sitten neljännen lapsen synnytyksessä. En tarkalleen muista missä vaiheessa, mutta muistaakseni sen voi laittaa aika myöhäisessäkin vaiheessa vielä. Se oli tosi hyvä. Sain nukuttua ja olo oli hyvin levännyt kun alkoi ponnistusvaihe. Minulta se vei pois supistuskivut ja ponnistusvaihekin oli vielä kivuton ja se ei jättänyt sellaista ikävää pahaa tunnetta mikä jäi epiduraalista. Mutta täytyy aina muistaa, että mikä sopii toiselle voi olla ettei sovi minulle. Ollaan niin erilaisia. Onneksi. Itselläni on korkea kipukynnys ja olen synnytyksissä pärjännyt ilman kivunlievitystäkin, mutta tämä viimeinen synnytys käynnistettiin ja en olisi selvinnyt ilman spinaalia siitä. Suosittelen sitä kyllä.
 
kehdelta ekalta lapselta olen saanut spinaalin. pistetään lähes samallailla ku epis. sitä ei voi laittaa ennen kuin ollaan ihan varmoja et lapsi syntyy kahden tunnin sisällä puudutteen laitosta. minulla on auttanu molemmilla kerroilla tosi hyvin. on vieny kivun niin hyvin et en tuntenu supistustakaan, muuten ku et maha meni kovaksi. et vois sanoa et autto jopa liian hyvin. ponnistus tarvetta en vaan ole tuntenu sitten kummassakaan synnytyksessä. muutta suosittelen
 
Suosittelen!!
Synnytin sunnuntaina 7.8. ja sain spinaalin. Vauva syntyi 25min spinaalin laiton jälkeen. Vei kaikki kivut täysin. En kyllä muistanut edes supistusta kokeilla tai käyrää katsoa.
Ponnistusta en voi kyllä edes ponnistukseksi sanoa. Parilla hennolla huokaisulla tuli ja ei mitään tunnetta alapäässä. Ei repivää pistävää, eli ihana vaan kun vauva liukui ulos! :heart:
Juuri kun lääkäri tuli laittamaan meni vesi itsestään ja laiton hetki oli hankala kun kaksi tosi kipeää supistusta tuli ja piti olla kyljejjään selkä pyöreänä leuka rinnassa. Laitto ei sattunut, eli pistäminen.
Kuulemma todella ohut neula verrattuna epiduraalineulaan. Ja ei jätetä selkään.
 
Ahaa...siis kuulostaa ihan hyvältä!
Ajattelin että epiduraalia mulle ei välttämättä ehditä laittamaan kun jos syntyy nopeasti.Hyvältä kuulostaa sekin että se auttaa myös ponnistusvaiheen kipuihin.ettei tarvitse erikseen pyytää siihen vaiheeseen muuta puudutusta.Ponnistusvaihe oli ekasta niin rankka mutta tokasta helppo varmaankin pudendaalipuudutuksen ansioista.Joten mietin tätä spinaalia nyt,kuulostaa hyvältä.
 

Yhteistyössä