Kertokaahan sivistymättömälle, miksi nykyään muffinit ovat kuppikakkuja?

  • Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Suoraan sanottuna mun mielestä on vähän naurettavan kuuloista kun puhutaan kuppikakuista. Mun korvaan se on jotenkin mukahieno nimitys muffineille/muffinseille, joksi niitä on iänpäivät kutsuttu.

Kiitos jo etukäteen selvityksestä :D
 
"niin"
Muffinsit on muffinseja ja kuppikakut on kuorrutettuja muffinseja. Tosin kuppikakuissa usein vaahdotetaan rasva+sokeri kun taas muffinseissa vaahdotetaan munat+sokeri, tai lyödään vai kaikki aineet sekaisin.
 
"jokku"
http://curiousfoodie.wordpress.com/2008/02/20/muffins-cupcakes-why-they-are-different/

Tossa yhden ihmisen mielipide englanniksi, miksi muffinit ja kuppikakut ovat eri asia.
 
"vieras"
[QUOTE="niin";27994737]Muffinsit on muffinseja ja kuppikakut on kuorrutettuja muffinseja. Tosin kuppikakuissa usein vaahdotetaan rasva+sokeri kun taas muffinseissa vaahdotetaan munat+sokeri, tai lyödään vai kaikki aineet sekaisin.[/QUOTE]

Ihan samalla tavalla ainakin kaikissa mun muffinssiresepteissä vaahdotetaan rasva ja sokeri.

Musta ne on ihan sama juttu paitsi kuppikakkuihin tulee päälle valtavasti sitä öllöttävää rasvaista töhnää...
 
ddds
[QUOTE="vieras";27994915]Muffins on monikko joka on suomeen kääntynyt väärin tarkoittamaan yhtä baakkelsia.[/QUOTE]

Sitäpä juuri sanoin ettei se ole pätevä sana, muffini on oikea muoto suomen kielessä jos oikein haluaa puhua.
 
"sondersson"
[QUOTE="vieras";27995061]Ei se onneksi niin vakavaa ole :) Kuppikakku sen sijaan kuulostaa teennäiseltä käännökseltä.[/QUOTE]

Minäkään en tuosta sanasta tykkää mutta mikä susta sitten olis hyvä käännös cupcakelle?
 
Ite oon alkanu ihmettelemään "diy" lyhennettä. Miksi ei käytetä jo kauan käytössä ollutta "tsi" lyhennettä? Blogeista tän oon huomannu, onko sitten hienompaa käyttää "amerikkalaista versiota"? Ite jos teen jotain itte niin käytän blogissani varmasti tsi lyhennettä....
 
"jokku"
Mun mielestä kuppikakku on oikein hyvä sana, varsinkin jos kuppikakkuja ajatellaan siinä merkityksessä kuin tuossa laittamassani linkissä. Eli kuppikakut ovat ikään kuin kakkuja mutta pienoiskoossa ja kupissa. Vai käviskö kippokakku :)
 
ja pöh
Kuppikakku on Sinkkuelämää sarjan trendikkäiltä ja seksikkäiltä newyorkereilta tänne rantautunut termi. Jos siis haluat olla seksikäs kuin Carrie ja rietas kuin Samantha, niin sinun tulee puhua kuppikakuista "cup cakes", eikä junttimaisesti muffinseista.
 

Yhteistyössä