Kertokaahan mulle, vaivaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Innis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Innis

Vieras
Tuli eilen mieleen äidinkielen taivutusjutuista sellainen asia, että MIKSI on näin:

- PILVI (tytön etunimi) = PILVIN koira (eikä Pilven) tai
- SATU (tytön etunimi) = SATUN koira (eikä Sadun)
---> suositus siis on, että nimeä EI muutettaisi taivuttaessa

Mutta sitten taas, jos sama juttu olisi sukunimenä:
- TUOMO RUUTU = TUOMO RUUDUN maila (eikä Tuomo Ruutun maila)
--> t-kirjain siis muuttuukin tässä d-kirjaimeksi!

Miksi se siis menee noin? Vai oonko käsittänyt asiassa jotain ihan väärin ja kyselen nyt ihan tyhmiä:D?

Joo, on tääkin suurensuuri ongelma:D Mutta vaivaa silti...

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Alkuperäinen kirjoittaja yks törppö:
Liityn tähän pinoon kuin taivutetaan Elias?

Eliakselle, Eliakselta jne... Näin mä taivutan poikani kaverin nimee...

Joo, näin mäkin varmaan taivuttaisin. Voisiko taivuttaa myös, että Eliaalle? Kun jotkuthan taivuttaa esim. Tuomas-nimeä, että Tuomaalle.

Joo, niinhän ne väittää, että pitäisi taivuttaa kuten se merkitsevä sanakin. Mutta mun korvaani se vaan ei sovi. Minä sanon Satun, Helmin, Pilvin jne. Koska se on nimi eikä esine tahi asia.
Ja joustan tästä kuin rautakanki.
Mutta täälläpäin sanotaan sujuvasti myös Mikko -> Mikkon! :D

Ai niin lisäksi vielä sanon, että saarnen lehdet, mutta Saarnin tytöt (sukunimi Saarni). Täytyyhän siihen ny joku ero tehdä mistä puhutaan. Taipuuhan vuori (se korkea juttu) ja takin vuorikin eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Innis (ap):
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Alkuperäinen kirjoittaja yks törppö:
Liityn tähän pinoon kuin taivutetaan Elias?

Eliakselle, Eliakselta jne... Näin mä taivutan poikani kaverin nimee...

Joo, näin mäkin varmaan taivuttaisin. Voisiko taivuttaa myös, että Eliaalle? Kun jotkuthan taivuttaa esim. Tuomas-nimeä, että Tuomaalle.

Mun tietääkseni Elias-nimen voi taivuttaa myös Eliaalle, samaan tapaan kuin Tuomaksen voi taivuttaa Tuomaalle.

Meidän Nikolas-pojan nimeä taivutetaan joskus Nikolaalle, Nikolaan jne. Tai Nikolasille, Nikolasin. Mutta mä kyllä sanon että Nikolaksen, Nikolakselle. Tai ihan vaan että Niksun, Niksulle :D. Jos nimi kirjoitettaisiin Nicholas, niin sitten se mun mielestä taipuisi Nicholasin, Nicholakselle.