kertokaahan kun on mulle ihan uus juttu eli loppupalkka+lomarahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä teen?

Vieras
mulla loppu työt 2 viikkoo sitten tuotannollisista syistä.
huomenna tulee viimeinen palkka
mutta mitenkäs mun lomarahat 10pv koska pitäs maksaa?

tänään tuli palkasta tiliote ja se näkyi jo pankin sivullakin että tulee huomenna
mutta toi lomaraha ihmetyttää.

en kehtais esimiehellekkään soittaa ja palkanlaskijoista mulla ei oo hajuakaan jossain helsingissä kai..

onko siihen jotain lakipykälää että koska lomarahan pitää olla mulla ja mitä jos ei oo?

Silleen muuten ikävästi, että kun lomapäivät maksetaan rahana, niin työkkäri/työttömyyskassa laskee ne työpäiviksi. Eli jos sulla on 10 pv lomaa, niin katsotaan että olet sen 10 pv töissä (vaikka et olekaan) ja et saa tältä ajalta työttömyysrahaa. Ja sen jälkeen alkaa vasta karenssi (muistaakseni 7 pv) huilaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja huom:
Silleen muuten ikävästi, että kun lomapäivät maksetaan rahana, niin työkkäri/työttömyyskassa laskee ne työpäiviksi. Eli jos sulla on 10 pv lomaa, niin katsotaan että olet sen 10 pv töissä (vaikka et olekaan) ja et saa tältä ajalta työttömyysrahaa. Ja sen jälkeen alkaa vasta karenssi (muistaakseni 7 pv) huilaamaan.

Eiku anteeksi. Kyse olikin pelkistä lomarahoista. Unohda.

en kuulu liittoon.eli öö..?

ja oli toinenkin mutta asuu ihan eri paikkakunnilla en tiä tästä tyypistä muuta kun nimen.

mikä on luottamusmies?mistä mä semmosenkaan tiiän kuka se on?

Ei kyllä ne lomarahat vaikuttaa, päivärahan maksaminen siirtyy.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:

Ei kyllä ne lomarahat vaikuttaa, päivärahan maksaminen siirtyy.

Ai, jaa. Just. Joo kun mä ajattelin että kysymys on 10 lomapäivästä, jotka maksetaan rahana. Se ainakin vaikuttaa. Mutta näköjään myös pelkät lomarahat.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä teen?:

ja oli toinenkin mutta asuu ihan eri paikkakunnilla en tiä tästä tyypistä muuta kun nimen.

No hohhoijaa. Jos et tiedä luottamusmiestä niin voi voi. Kuulutko edes kassaan?

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Alkuperäinen kirjoittaja mitä teen?:

No hohhoijaa. Jos et tiedä luottamusmiestä niin voi voi. Kuulutko edes kassaan?

en kuulu yhtään mihinkään mulla oli 9kk osapäivätyö ( ja elämäni ensimmäinen työpaikka =) ja kaikki on nyt uutta
en tiedä ketään muuta kuin esimiehen.

mites pitääkö niitten palauttaa mun verokortti (sekin huitelee jossain helsingissä eli kaukana)

ja onko mitään juttua että jos ei lomarahat tule huomenna niin jotain lakipykälää että firman on PAKKO maksaa ne just tuolloin..loppupalkan kanssa

tuo kyseisen puljun toiminta muutenkin on ollut välillä ihan ihmeellistä..unohdellaan kaikkee ja paljon

Voidakseen vastata tähän tarvittaisiin hieman enemmän tietoa.

Ensinnäkin mikä on ala, toisekseen millainen osa-aikatyö on ollut kyseessä.

Pääsääntö; lomakausi 01.04 - 31.03 välinen aika vuosittain

Nyt siis 01.04. 2009 - 01.10.2009 (taikka jotain sinnepäin) ehtisi normitilanteessa kerryttää lomaa 2 pv / kk = 6*2= 12 päivää. Eli jos työsuhde on kestänyt 9 kk, on sinun "pitänyt" olla lomalla viime kesänä jokunen päivä.(about viikon verran)

Saadakseen lomapäivä pitää työsopimuksessa lukea mitä tessiä/lakia noudatetaan. Osa-aikaisellekin kertyy lomapäiviä mikäli kuukaudessa kertyy työpäiviä 14 TAIKKA 35 h/kk.

Nämä eivät ole vaihtoehtoisia, vaan lomakertymä on joko tai ja tämä täytyy sopia työsopimuksella työsuhteen alkaessa.

Sitten on erilaisia tapoja laskea tuo lomakorvaus; prosentteina, keskimääräisellä palkalla yms. ja tähän tarvitaan tietoa tuosta alasta.

Työsuhteen päättyessä nuo pitämättömät lomapäivät pitää kuitenkin maksaa rahana. Ja ne täytyy maksaa siinä lopputilissä, joka periaatteessa pitäisi maksaa HETI työsuhteen päättyessä. Tästä voidaan kuitenkin poiketa ns. työpaikan käytännön mukaisesti.
Esim. meillä lukee kaikissa työsopimuksissa että työsuhteen päättyessä lopputili maksetaan yrityksen normaalina palkanmaksupäivänä.

Jos kuitenkin olet ns. virallisen lopputilin saanut, olisi tuo lomakorvauskin pitänyt maksaa, mikäli niihin olet oikeutettu. Samaten verokortti pitää postittaa mahdollisimman pikaisesti.

Nyt tee siis niin, että laitat joko sähköpostia, taikka kirjatun kirjeen työpaikalle ja kysyt ystävällisesti selvitystä:

Anteeksi, mutta en ymmärrä lopputiliäni. Mielestäni tästä puutuu lomakorvaus työsuhteen päättyessä. Viitsitkö tarkistaa.

Maija Mehiläinen

Mutta jos kerrot enemmän alasta ja työpäivien määrästä yms. niin kerrotaan tarkemmin

eli

ala on siivous firma
ja juu 2pv/kk tuli eli yhteensä 10 lomapäivää
viime kesänä pidin 6pv:n kesäloman

ja osa-aika työ eli max 4h päivässä joko illasta tai aamusta 6x viikossa

ja mun työloppu 2 viikoo sitten viimeisenä työpäivänä tuli palkka ja huomenna tulee siis lopputili 6pv:ltä + kuvittelin että lomarahat mutta palkkalaskelmassa oli vielä ne 10 lomapäivää.
joskus oli esimiehen kanssa puhetta ja taisi sanoo että lomarahat tulevat nyt rahana palkan yhteydessä (mutta mulla ei nämä lomarahat näy tilillä huomenna mutta tavallinen palkka näkyy)

kiitos muuten neuvoista.

mutta onko tuohon mitään käytäntöö kun mulla on työt loppunut koska firmalla ei ollut antaa töitä niin koska niiden pitää maksaa lomarahat?ja mitä jos ei maksa? voinko saada ylimeneviltä päiviltä korvausta

ja lisään että esimies taisi työsopimusta antaessaan sanoo että tuut saamaan kesälomat loppupalkan yhdeydessä (mutta mulle ei siitä oo tullut lappue aikä ne näy että tulis huomenna ainoastaan palkka näkyy että on tulossa huomenna niinku kuuluukin)
pitää kuitenkin huomenna vielä tarkistaa

sitten tohon verokorttiin niin sitä kerran kysyin mutta esimies sanoi että ei sitä millään saa helsingistä että käy hakemassa uusi kun tarvit ???!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja lisään että esimies taisi työsopimusta antaessaan sanoo että tuut saamaan kesälomat loppupalkan yhdeydessä (mutta mulle ei siitä oo tullut lappue aikä ne näy että tulis huomenna ainoastaan palkka näkyy että on tulossa huomenna niinku kuuluukin)

sitten tohon verokorttiin niin sitä kerran kysyin mutta esimies sanoi että ei sitä millään saa helsingistä että käy hakemassa uusi kun tarvit ???!!!

Uudenhan saat postitse verotoimistosta, mutta kyllä työnantajan on postitettava se työsuhteen päätyttyä, ainakin pyynnöstä. Soita sille palkanlaskijalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Puhelin kouraan:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Uudenhan saat postitse verotoimistosta, mutta kyllä työnantajan on postitettava se työsuhteen päätyttyä, ainakin pyynnöstä. Soita sille palkanlaskijalle.

en tiedä kuka on palkanlaskija on helsingissä (eli 600km välissä)

no voi hyvänen aika. soita sille esimiehelles ja kysy kuka on palkanlaskija. mejän töissä oli niin että tän vuoden lomarahoja ei lopputilissä maksettu. tarkistin, eikä se ole pakko. viime vuoden kertyneistä lomapäivistä lomarahat sain.

Kyllä ne lomarahat normaalisti tulee sen viimeisen palkan kanssa samaan aikaan. Jos ei tule nyt, niin kyselepäs heti niiden perään palkanlaskijalta esim meilitse.

lomarahoja ei muuten nykyään tarvitse maksaa, jos ei ennenkään firmassa ole maksettu. pitämättömistä lomapäivistä tietysti kuuluu saada loma-ajan palkka.

vielä nykyäänkin näkee puhuttavan lomarahoista ja lomaltapaluurahoista. näitähän nykyään ei ole enää eritelty.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no voi hyvänen aika. soita sille esimiehelles ja kysy kuka on palkanlaskija. mejän töissä oli niin että tän vuoden lomarahoja ei lopputilissä maksettu. tarkistin, eikä se ole pakko. viime vuoden kertyneistä lomapäivistä lomarahat sain.

Mitä tarkoitat tuolla? Et saanut ollenkaan tänä vuonna kertyneitä lomarahoja vai saat ne myöhemmin. Kyllä kaikki kertyneet lomat pitää saada joko lomapäivinä tai sitten rahana.

useilla aloilla ei ole käytössä minkäälaista työehtosopimusta ja tällöin mennään työsopimuslain ja vuosilomalain mukaan. ne löytyy googlettamalla.

Alkuperäinen kirjoittaja uuniomena:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mitä tarkoitat tuolla? Et saanut ollenkaan tänä vuonna kertyneitä lomarahoja vai saat ne myöhemmin. Kyllä kaikki kertyneet lomat pitää saada joko lomapäivinä tai sitten rahana.

jos työsopimuksessa ei ole mainittu lomarahpista (tai firmalla ei ole tapana maksaa), niin ei makseta.

no mulle on sanottu että mun lomarahat tulee rahana eli ne kuuluu mulle jos ei oo kuukauden aikana tullut uutta käytäntöö.
mutta se että koska ne tulee ja koska niitten pitäs ne maksaa.

jos ei oo huomenna tilillä niin pakko tässä on alkaa soitteleen.+ kyseleen verokorttiaan

Yhteistyössä