Kertokaahan blogistit ja blogien seuraajat! (vähän gallupintynkää)

Millainen on hyvä ja kiinnostava blogi? Varmaan eri ihmiset pitää eri asioita kiinnostavina, mutta jos sais jonkunlaista keskiotantaa koottua vastauksista.

Toi koko blogimaailma on mulle itselle vielä aika vieras; Tosi vähän olen noita lueskellut, eikä ainakaan vielä ole löytyny sellasta blogia, joka olis koukuttanu useampaan lukukertaan. Mulle kerran avattiin oma blogi yhden lehden verkkosivuille, mutta yhtäkään tekstiä en saanu aikaseksi, kun en oikeen tienny, mitä sinne kuuluis / saisi / haluaisi kirjoittaa. Pyysin sitte sulkemaan koko blogin, mutta asia jäi kaivertamaan.

Kertokaa nyt ensiks vaikka blogistit, notta:
  1. ...millaisia lukijoita olette saaneet? Onko lukijakunta yllättänyt jollakin tavalla?
  2. ...millaista kommenttia? Onko hörhöjä / häirikköjä / stalkkereita osunut kohdalle?
  3. ...kuinka henkilökohtaisia asioita kerrotte? -> millaista palautetta tästä on tullu? ("Miten sä voit kertoa noin avoimesti itsestäs? / "Mikset sä kerro mitään oikeeta itsestäs?")
  4. ... sama kuvien suhteen? Laitatteko esim. lapsistanne / puolisostanne tunnistettavia kuvia?
  5. ... kuinka nopeesti ja kuinka paljon olette saaneet lukijoita? Onko lukijoiden kommentit vaikuttaneet teihin ja/tai kirjoituksiinne?

Ja kertokaa sitten blogeja seuraavat, mikä tekee blogista koukuttavan / kiinnostavan? Onko esim. seuraavilla asioilla vaikutusta (ja millaista):
  1. Kuinka henkilökohtaisista asioista kirjoitetaan
  2. Millaista kieltä kirjoittaja käyttää (huumori / oikeakielisyys / selkeys jne.)
  3. Blogin aihepiirin yhtenäisyys; yhteen asiaan keskittynyt blogi vs. kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Älkää tehkö tästä nyt yhtä blogilinkkiketjua muiden joukkoon, vaan oikeesti kiinnostais tietää, millaisia blogeja te luette ja miksi.
 
"jenjen"
  1. ...millaisia lukijoita olette saaneet? Onko lukijakunta yllättänyt jollakin tavalla? Kaikenlaisia, eniten sisustuksesta, puutarhasta, eläimistä ja luonnonnoituudesta kiinnostuneita.
  2. ...millaista kommenttia? Onko hörhöjä / häirikköjä / stalkkereita osunut kohdalle? Positiivista. Ei negatiivisia kommentteja.
  3. ...kuinka henkilökohtaisia asioita kerrotte? -> millaista palautetta tästä on tullu? Kerron asioita, joita voisin kertoa myös tuttaville.
  4. ... sama kuvien suhteen? Laitatteko esim. lapsistanne / puolisostanne tunnistettavia kuvia? Olen laittanut lapsestani ehkä pari tunnistettavaa kuvaa, mutta ne ovat jollain tavalla liittyneet ihan muuhun aiheeseen kuin lapseeni.
  5. ... kuinka nopeesti ja kuinka paljon olette saaneet lukijoita? Onko lukijoiden kommentit vaikuttaneet teihin ja/tai kirjoituksiinne? No, parin kuukauden aikana noin 50 kirjautunutta lukijaa.

Ja kertokaa sitten blogeja seuraavat, mikä tekee blogista koukuttavan / kiinnostavan? Onko esim. seuraavilla asioilla vaikutusta (ja millaista):
  1. Kuinka henkilökohtaisista asioista kirjoitetaan Ei väliä, kunhan ovat kiinnostavia
  2. Millaista kieltä kirjoittaja käyttää (huumori / oikeakielisyys / selkeys jne.) OIkeinkirjoitus ja mielenkiintoisuus. Hyvät lauseet ja lauserakenteet. Huumori. Kauniit kuvat.
  3. Blogin aihepiirin yhtenäisyys; yhteen asiaan keskittynyt blogi vs. kaikkea maan ja taivaan väliltä. Riippuu. Etsin blogeja eniten oman bloginmi aihepiiriin liittyen.
 
Millainen on hyvä ja kiinnostava blogi? Varmaan eri ihmiset pitää eri asioita kiinnostavina, mutta jos sais jonkunlaista keskiotantaa koottua vastauksista.



Kertokaa nyt ensiks vaikka blogistit, notta:
  1. ...millaisia lukijoita olette saaneet? Onko lukijakunta yllättänyt jollakin tavalla?
  2. ...millaista kommenttia? Onko hörhöjä / häirikköjä / stalkkereita osunut kohdalle?
  3. ...kuinka henkilökohtaisia asioita kerrotte? -> millaista palautetta tästä on tullu? ("Miten sä voit kertoa noin avoimesti itsestäs? / "Mikset sä kerro mitään oikeeta itsestäs?")
  4. ... sama kuvien suhteen? Laitatteko esim. lapsistanne / puolisostanne tunnistettavia kuvia?
  5. ... kuinka nopeesti ja kuinka paljon olette saaneet lukijoita? Onko lukijoiden kommentit vaikuttaneet teihin ja/tai kirjoituksiinne?

Ja kertokaa sitten blogeja seuraavat, mikä tekee blogista koukuttavan / kiinnostavan? Onko esim. seuraavilla asioilla vaikutusta (ja millaista):
  1. Kuinka henkilökohtaisista asioista kirjoitetaan
  2. Millaista kieltä kirjoittaja käyttää (huumori / oikeakielisyys / selkeys jne.)
  3. Blogin aihepiirin yhtenäisyys; yhteen asiaan keskittynyt blogi vs. kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Älkää tehkö tästä nyt yhtä blogilinkkiketjua muiden joukkoon, vaan oikeesti kiinnostais tietää, millaisia blogeja te luette ja miksi.
Mä en olis ikinä uskonut, että mun tulee ruvettua bloggaamaan. Mutta sitten yksi aihe nousi omassa elämässäni niin tärkeäksi, että tuntui, että mun on ihan pakko alkaa jakaa kokemuksia siitä "jonnekin bittiavaruuteen". Eli se aihe oli paranemiseni masennuksesta, jonka syynä olikin kilpirauhasen vajaatoiminta.

On kivaa blogata, kun on todellakin aihe, joka on itselleni erittäin tärkeä ja rakas ja toivon, että osaisin jakaa tietoa, ettei kenenkään muun tarvitsisi kärsiä yhtä kauan huonosta olosta kuin minun vaan voisivat saada selville että aika usein masennus = kilpirauhashäiriö.

1. Lukijat ovat ihan sellaisia kuin olin ajatellutkin
2. Erittäin hyviä kommentteja, useimmiten juuri sellaisia, että aiheen käsittely jatkuu kommentointiosiossa ja täydentyy
3. Kerron todella henkilökohtaisia asioita terveydestäni, mutta se ei itseäni haittaa, eivät ne ole mitään salaisuuksia. Toisaalta olen nimimerkillä bloggaaja kuitenkin osittain juuri siksi.
4. Kuvia ei ole tullut laitettua. Jos laittaisin, etsisin ensisijaisesti kaunista kuvistusta hyvän mielen aikaansaamiseksi. (Mutta kun enoikein osaa.. vielä)
5. En edes tiedä vielä lukijamäärää... Kyllä se saisi isompi olla. En ole kauheasti vielä mainostanut blogiani missään, koska se on ollut vähän aloitusvaiheessa vasta. Koitan olla niin, ettei lukijakommentit sinänsä vaikuttaisi siihen, mistä kirjoitan, paitsi tietysti jos ne ovat inspiroivia, mutta siis muuten mulla on vahva oma visio blogin tarkoituksesta ja yritän pysyä siinä, tuli sitten kehuja tai haukkuja.

Ennen kuin aloitin, hain ohjeita hyvään blogiin mm. täältä ja ne koitan pitää mielessä soveltaen iteselleni sopivaksi: Bloggaajat.com — Vinkkejä ja keskustelua bloggaamisesta Hyviä ohjeita, mielestäni
 
"vieras"
oon harkinnut blogin kirjoittamista useaan otteeseen, mutten ole saanut aikaiseksi ja ehkä hyväkin niin koska tuskin olisin jaksanut sitä sitten päivitelläkään kovin usein. Seuraan useita kymmeniä blogeja google readerin avulla, johon kaikki uudet kirjoitukset aukeaa samaan ikkunaan eli ei tarvitse klikata joka blogin sivulle erikseen tarkistamaan onko uusia postauksia.

Itseäni kiinnostaa sisustus, lapsiperheen arki (vertaistukea ehkäpä), käsityöt ja jonkin verran luomu/eko-jutut. Itseäni ei haittaa jos blogi rönsyilee usealle aihealueelle, useimmiten ne jutut kiinnostaa kuitenkin jos muuten on blogista tykännyt. Kuvia tykkään katsella paljon, mutta luen myös paria pelkästään tekstipitoistakin. Perhe-elämään liittyvät asiat kiinnostaa, mutta uskon sen olevan monelle bloggaajalle vaikea raja vedettäväksi - siis mikä on liian yksityistä. Aika paljon oon myös törmännyt ilkeisiin anonyymien kommenteihin, joilla varmasti myös negatiivinen vaikutus blogin ylläpitoon. Kirjoittajana pitää varmaan osata suhtautua niihinkin :/
 
Tuo ilkeily juur itseä ehkä eniten arveluttaa. Lueskelin tuota Halikatin linkittämää "blogien blogia" ja siellä ainakin kovasti kehotettiin henkilökohtaiseen otteeseen kirjoittelussa. Että miten sitten jaksaa jatkaa, kun on sielunsa ja sydämensä maailmalle avannut, ja joku "Aapo Anonyymi" tulee tökkimään arkoihin paikkoihin?!
 
  • Tykkää
Reactions: HuutoYössä
1. Melkein kaikki ovat käsillä tekijöitä. Joukossa on kyllä muitakin.
2. Ei ole häiriköitä ilmaantunut vielä ainakaan.
3. En kerro oikein mitään sellaista millä olisi jotain merkitystä. Oma sairaus on poikkeus.
4. On kuvia lapsista ja puolisosta ja itsestäni. Kyllä niistä joistain voi hyvinkin tunnistaa.
5. Aluksi tuli nopeasti lukijoita ja nyt tasaisesti.


Lukulistallani on joka lähtöön blogeja, ihan pelkkiä kuvablogeja, asiablogeja sun muita. Mutta kiinnostus pysyy paremmin yllä kun sisältö vaihtelee. Samaa kuvaa tai saman kaltaista juttua ei juuri jaksa kahteen kertaan lukea ja katsoa.
 
Millainen on hyvä ja kiinnostava blogi? Minulle tärkeää on muitten blogeissa, että kuvat ovat hyviä ja että kirjoitetaan hyvin. Käytetään hyvää ja nokkelaa kieltä. Luen eniten ruokablogeja, joten kiinnostavat ohjeet tietysti ovat tärkeä juttu.

millaisia lukijoita olette saaneet?Aluksi äiti luki :D ja pari ystävää ja työkaveria. Sittemmin muista blogeista on tullut lukijoita, puolin ja toisin kommentoiden tutustuttu, olen myös tavannut joitakin blogisteja. Jonkun verran käy sellaisia, joista en tiedä ovatko ihan sattumalta vain piipahtaneet tai jotain ihan muuta etsiessään, jonkun verran käyntejä ulkomailta

Onko lukijakunta yllättänyt jollakin tavalla?ei oikeastaan

millaista kommenttia? Voittopuolisesti positiivisia

Onko hörhöjä / häirikköjä / stalkkereita osunut kohdalle?ei ole

kuinka henkilökohtaisia asioita kerrotte?Vaikea oikeasti itse sanoa, mukamas hyvin vähän, mutta totuus voi olla toinen

millaista palautetta tästä on tullu? ei ole tullut sellaista palautetta

sama kuvien suhteen? Laitatteko esim. lapsistanne / puolisostanne tunnistettavia kuvia?en laita

kuinka nopeesti ja kuinka paljon olette saaneet lukijoita? Alussa oli hiljaista ja nytkin vielä sellaista tasaisen rauhallista, ei ole kyse mistään suositusta blogista

Onko lukijoiden kommentit vaikuttaneet teihin ja/tai kirjoituksiinne?kannustavasti


Kuinka henkilökohtaisista asioista kirjoitetaan Ei tarvitse kirjoittaa henkilökohtaisia asioita, aihepiirit pysyttelevät ruoassa ja kuvissa

Millaista kieltä kirjoittaja käyttää (huumori / oikeakielisyys / selkeys jne.)Tykkään juuri siitä, että on nokkelaa kieltä ja sanankäyttöä, blogin ulkonäkö tyylikäs, ihailen hienoja blogeja ja toivon itse pääseväni lähelle edes

Blogin aihepiirin yhtenäisyys; yhteen asiaan keskittynyt blogi vs. kaikkea maan ja taivaan väliltä.Mieluummin se yksi pääaihe, mutta esim ruoan kanssa käy yhteen ruoan kasvattaminen ja ravintola/matkailujutut. Muutama kiva blogi muistuu mieleen, joissa on myös käsityöjuttuja
 
Ihan ensin voisin mainita että olen kirjoittanut blogiani vasta joulukuusta lähtien.. Olen siis vielä aika untuvikko..

Kertokaa nyt ensiks vaikka blogistit, notta:
  1. ...millaisia lukijoita olette saaneet? Onko lukijakunta yllättänyt jollakin tavalla?

    -Ihan tavallisia ihmisiä luulisin että käy blogiani lukemassa...
  2. ...millaista kommenttia? Onko hörhöjä / häirikköjä / stalkkereita osunut kohdalle?

    -Aika vähän kommentteja mutta kaikki positiivisia :heart:
  3. ...kuinka henkilökohtaisia asioita kerrotte? -> millaista palautetta tästä on tullu? ("Miten sä voit kertoa noin avoimesti itsestäs? / "Mikset sä kerro mitään oikeeta itsestäs?")

    -Tosi henkilökohtaisiakin. Ainoastaan hyvää palautetta olen tähän mennessä saanut..
  4. ... sama kuvien suhteen? Laitatteko esim. lapsistanne / puolisostanne tunnistettavia kuvia?

    -Laitan kaikista perheenjäsenistä. Tähän liittyen ei taida olla mitään palautetta.
  5. ... kuinka nopeesti ja kuinka paljon olette saaneet lukijoita? Onko lukijoiden kommentit vaikuttaneet teihin ja/tai kirjoituksiinne?

    En tiedä paljon lukijoita noin yleisesti ottaen on. Sellaisia jotka näen on 9, mutta lisäksi blogia näyttää käyvän seuraamassa päivittäin 20-40 ihmistä noi keskiverroin.


    Ja kertokaa sitten blogeja seuraavat, mikä tekee blogista koukuttavan / kiinnostavan? Onko esim. seuraavilla asioilla vaikutusta (ja millaista):
  6. Kuinka henkilökohtaisista asioista kirjoitetaan

    -Tykkään lukea asioista jotka tulevat suoraan sydämestä. Ei tarvitse kaivaa ihan niitä syvimpiä henkilökohtaisuuksia, mutta ei haittaa vaikka joku kaivautuisikin niin syvälle.. Pääasia että blogissa näkyy ihmisen oma persoona eikä blogi tunnu "tekemällä tehdyltä".
  7. Millaista kieltä kirjoittaja käyttää (huumori / oikeakielisyys / selkeys jne.)

    -Huumori toimii aina :) Ja riittää että tekstiä ymmärtää. Toki tiettyä "vetävyyttä" toivon tekstiltä tai en jaksa lukea.
  8. Blogin aihepiirin yhtenäisyys; yhteen asiaan keskittynyt blogi vs. kaikkea maan ja taivaan väliltä.

    -Kaikkea mieluummin. En seuraa niin tiiviisti jos blogi käsittelee vain yhtä aihetta. Mutta satunnaisesti sellaisiakin..
 
1. ...millaisia lukijoita olette saaneet? Onko lukijakunta yllättänyt jollakin tavalla?
- Lukijat on muita blogisteja ja osa tuttuja. Ei ole lukijakunta yllättänyt.
2. ...millaista kommenttia? Onko hörhöjä / häirikköjä / stalkkereita osunut kohdalle?
- Kommentteja on vähän kaikenlaisia, riippuen päivityksestä. Joskus on vastauksia kysymyksiin, tai ihan vain kommentteja kuvista, joskus on kysymyksiä, jne.
3. ...kuinka henkilökohtaisia asioita kerrotte? -> millaista palautetta tästä on tullu? ("Miten sä voit kertoa noin avoimesti itsestäs? / "Mikset sä kerro mitään oikeeta itsestäs?")
- Aika henkilökohtaisia asioita kerron, jotkut arkojakin. Mutta on myös asioita joista en blogissa puhu, ne ovat sitten mielestäni sen verran henkilökohtasia, etteivät kuulu ulkopuolisille lainkaan.
4. ... sama kuvien suhteen? Laitatteko esim. lapsistanne / puolisostanne tunnistettavia kuvia?
- Kuvissa olevat henkilöt onkyllä tunnistettavissa, kuvien julkasuun on lupa.
5. ... kuinka nopeesti ja kuinka paljon olette saaneet lukijoita? Onko lukijoiden kommentit vaikuttaneet teihin ja/tai kirjoituksiinne?
- Olen blogannut kohta 2 vuotta ja nyt on 15 lukijaa. Hiljalleen tiputellen ovat tulleet. Ennen joulua tuli kerralla useampi lukija. Kommentit eivät ole vaikuttaneet itseen tai kirjotuksiin (ainakaan negatiivisesti).

1. Kuinka henkilökohtaisista asioista kirjoitetaan
- Musta on kiva lukea todenmukaisia ja "aitoja" juttuja. Mikä kertoo ihmisten oikeasta elämästä.
2. Millaista kieltä kirjoittaja käyttää (huumori / oikeakielisyys / selkeys jne.)
- Huumori on tärkeä, samoin selkeys ja että tekstit ei ole liian pitkiä. Slangia saa olla mutta hirveä määrä kirjoitusvirheitä tympäisee ja häiritsee.
3. Blogin aihepiirin yhtenäisyys; yhteen asiaan keskittynyt blogi vs. kaikkea maan ja taivaan väliltä.
- Saa olla kaikkea maan ja taivaan väliltä ja saa olla yhteenasiaan keskittynyt, mulle ei sillä asialla ole väliä.
 
1. ...millaisia lukijoita olette saaneet? Onko lukijakunta yllättänyt jollakin tavalla? Lukijoissa on kavereita, palstalaisia ja sitten tuntemattomia, jotka ovat löytäneet blogini jotakin muuta kautta. Lukijoiden määrä on yllättänyt.

2. ...millaista kommenttia? Onko hörhöjä / häirikköjä / stalkkereita osunut kohdalle?

Joku hullu mua vainoaa sekä siellä että täällä. Ärsyttää. Hänen kommenttejaan en julkaise.

Mutta noin ylipäätään olen saanut oikein mukavaa palautetta.

3. ...kuinka henkilökohtaisia asioita kerrotte? -> millaista palautetta tästä on tullu? ("Miten sä voit kertoa noin avoimesti itsestäs? / "Mikset sä kerro mitään oikeeta itsestäs?")

Olen kirjoittanut henkilökohtaisistakin teemoista, mutta enimmäkseen kirjoitan ajankohtaisista (uutis)aiheista tai muuten kirjoitan kantaaottavia tekstejä aiheista, jotka kiinnostavat itseäni. En siis kerro päivieni kulusta tms.

4. ... sama kuvien suhteen? Laitatteko esim. lapsistanne / puolisostanne tunnistettavia kuvia? Enpä ole tainnut laittaa. Ylipäätään kuvia on varsin niukasti.

5. ... kuinka nopeesti ja kuinka paljon olette saaneet lukijoita? Onko lukijoiden kommentit vaikuttaneet teihin ja/tai kirjoituksiinne?

Aloitin aivan heinäkuun lopussa. Blogilla on nyt 21 rekkautunutta lukijaa, päivässä kävijöitä on satakunta. Osan saamastani palautteesta olen huomioinut, osan jätän omaan arvoonsa. Kaikkia kommentteja en siis julkaise.





1. Ja kertokaa sitten blogeja seuraavat, mikä tekee blogista koukuttavan / kiinnostavan?

Blogissa pitää olla selkeä linja ja oma, tunnistettava tyyli. Ja jotakin syvempää sisältöä.

2. Kuinka henkilökohtaisista asioista kirjoitetaan Riippuu aiheesta. Mutta kyllä pääsääntöisesti kirjoittajan pitää antaa itsestään jotakin, ihan pelkkää diipadaapaa en jaksa lukea.


3.Millaista kieltä kirjoittaja käyttää (huumori / oikeakielisyys / selkeys jne.)

Selkeää asiatyyliä. Huumoria saa olla, mutta puhekieli ei mielestäni kuulu kirjoitettuihin teksteihin. Oikeakielisyys on aina plussaa.

4. Blogin aihepiirin yhtenäisyys; yhteen asiaan keskittynyt blogi vs. kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kyllä mä tykkään, että joku linja on.
 
Iso kiitos hyvistä ja pohdituista vastauksista ihan jokaselle! Noi on kyllä selkiyttäneet mun ajatuksia aika lailla, ja nyt tuntuu, ettei se niin iso peikko oliskaan, ihan omankin blogin alottaminen. Vaikka olen täällä palstallakin suht avoin ja oma itteni (jos joku vähänkään tuttu mun kirjotuksia lukis, niin aika pian tunnistais kyllä), niin jotenki on tuntunu, että toi blogihomma on vielä iiiiso askel "uskaliaampaan" suuntaan.

Eniten mua on noissa teidän vastauksissa rohkassu se, ettei blogin alottaminen sitte kuitenkaan välttämättä tarkota armotonta vainoojalaumaa mun perääni (Paska homma silti toi sun perskärpänen Riepu!), ja toisaalta se, että ne asiat, joita itse pidän tärkeenä oikeestaan minkä tahansa kirjotetun tekstin suhteen (selkeä kieli, huumori, henkilökohtanen ote) on myös niitä asioita, joita lukijat etsii ja arvostaa.

Myös noi kävijämäärät kuulostaa inhimilliseltä, kun olin ajatellu, etten haluaisi miksikään julkkis-bloggariksi, vaan mieluummin saavuttaa muutaman kymmenen ihmisen porukan, joka seuraisi ja kommentoisi kirjotuksia. Kun mulla oli hiukan sellanen käsitys (väärä, ymmärrän sen nyt), että jokaisella blogilla on vähintään tuhansia lukijoita, ja silloin myös tuo viripää-vaaran potentiaali kasvaa huomattavasti. :)

Vielä saa kommentoida ja vastailla, aihe kiinnostaa mua kovasti! (ja toki saa myös linkittää esim. oman bloginsa ja/tai jonkun mielestään hyvän, mutta tarkotin tuolla blogiketjubannilla sitä, ettei tästä nyt tulisi taas yhtä loputonta yksirivisten vastausten ketjua, joita löytyy plussalla ihan kotitarpeiksi muutenkin...)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä