Kertokaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pelokas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pelokas"

Vieras
odotan vauvaa rv 12+6, kävin eilen np-ultrassa. Turvotus oli ok, mittoja saatiin 0,7-0,9. Kätilö ultrasi kaiken mahdollisen ja huomasi sitten munuaisaltaiden olevan isohkot (oliko mitat 3 ja 3,8 jotain..?). Hän kävi kollegaltaan kysymässä mielipidettä ja päättivät, että menen rakenneultraan hieman aiemmin, rv 18. Nyt olen tietenkin alkanut etsiä tietoa asiasta ja miltei kaikki dokumentit joita löydän, antavat viitettä down-syndroomaan tai johonkin muuhun poikkeavaisuuteen. Että mahd downiin on 48% jne jne..

Onko kenelläkään tietoa asiasta?? Pelottaa ja hirvittää. :(

hmm... Itse kävin vain ja ainoastaan rakenneultrassa rv21, siellä huomattiin munuaisaltaiden olevan suurentuneet hieman. Olikohan se viiteraja 7mm, meillä tais olla 8mm molemmat. NO, ei epäilty mitään eikä tutkimuksia asiasta, sanoi että ei syytä huoleen. Meille syntyi ylläri downpoika :) Viime vuonna. Joskus turvotus ei kerro kaikkea, mene luottavaisin mielin sinne rakenneultraan, jos sinua huolettaa niin voitko puhua neuvolassa tästä?

Ei ole tietoa minulla tuosta asiasta, mutta pystyn samaistumaan tuohon sinun tunnetilaasi. Oma loppuraskauteni meni pilalle yhden lääkärin kommentin takia, jota ei suostunut sitten edes selittämään ja itsekin netistä kaivoin sen vähäisen ja ei niin kivan tiedon. Olin aivan hermona, masentunutkin varmaan, kun ajattelin, että mitä kaikkea voi olla edessä. Synnytystä en odottanut samanlaisella ilolla kuin aikaisempia ja mua harmittaa että synnytyksen kokeminen meni pilalle tuon ko. lääkärin sanomisten takia. Itkin ponnistusvaiheessa, kun mua suoraan sanottuna pelotti, että syntyy vammainen lapsi. Terve lapsi sieltä tuli kuitenkin.

Yritä ajatella positiivisestii vaikka se on varmasti vaikeaa. Pääset kuitenkin sinne rakenneultraan aikaisemmin ja siellä asia selviää toivottavasti. Voihan olla, että kaikki on kuitenkin hyvin:)

saattaahan se kieliä munuaisviastakin. Puhu neuvolassa pelostasi, itsellä ei kokemusta mutta ymmärrän että huolettaa. Jos tuo down pelottaa noin paljon, niin tutustu sivustoon downiaiset.com, saat todellista tietoa asiasta. Kaikkeen ei netissä voi luottaa ja on paljon vanhanaikaista tietoa.

Meidän pojalla oli molemmat munuaisaltaat laajentuneet rakenneultrassa, muistaakseni toinen oli 8mm ja toinen vähän pienempi. Lapsivesipunktio otettiin rv 22 ja normaalit pojan kromosomit. Asiaa seurailtiin koko raskauden ajan 4 vkon välein ultralla ja pojan synnyttyä hänelle tehtiin monia eri munuaisten tutkimuksia. Nyt poika on terve 4v, munuaisaltaat normalisoituivat pariin vuoteen mennessä.

Yhteistyössä