Kertokaa sairaanhoitajan työstä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a--p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a--p

Vieras
Tässä mietiskelen, mihin sitä lähtisi kouluttautumaan "lopullisesti".
Päihde- ja mielenterveystyö kiinnostaisi,niin että ensin sh:ksi ja siitä erikoistumaan sitten tuonne puolelle.

Kellään kokemusta tästä ammatista? Hyviä ja huonoja puolia?
Entä millainen on työllisyystilanne nyt tai mitä on lähivuosina odotettavissa?
Palkan suuruuteen kellään suuntaa antaa?

:)

No kyllä ihan sillä sairaanhoitajan ammatilla tehdään tuot päihde- ja mt-työtä, tai sosionomina, toki siihen päälle on mahdollista suoritella kaikenmoisia kursseja tai käsittääkseni ylempi amk-tutkinto (jolla ei tee kyllä hevonkukkua) mutta pääsääntöisesti sh:n/sosionomin paperit riittää.

Mun käsittääkseni nykyään ei ole noita vanhanaikaisia erikoistumisopintoja, tietysti syventäviäö opintoja voi ajoittain olla ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa, mutta mt- ja päihdetyö ei automaattisesti kyllä tarvitse sairaanhoitajan opintoja minun käsittääkseni.

Miksi sinua kiinnostaa päihde- tai mielenterveystyö ja millaisessa paikassa haluaisit sitä toteuttaa? Sairaanhoitajan ammatista on sinänsä varmaan turha erikseen ruveta kenenkään selittämään ja kuvailemaan, se on niin riippuvaista siitä millaisessa yksikössä, missä sairaalassa, millaisella osastolla tms satut sitä työtä tekemään.

Juu, olin siis väärässä tuon asian suhteen.

Haluaisin tehdä työtä huume- ja myös mt-onglemaisten, mielellään nuorten kanssa.
Vai onko tässä tapauksessa sitten joku sosionomi tms. parempi, vai onnistuuko tuollainen työ sh-koulutuksen kautta?

Juu, olin siis väärässä tuon asian suhteen.

Haluaisin tehdä työtä huume- ja myös mt-onglemaisten, mielellään nuorten kanssa.
Vai onko tässä tapauksessa sitten joku sosionomi tms. parempi, vai onnistuuko tuollainen työ sh-koulutuksen kautta?

Onnistuu se tietenkin varmaan sh-työnkin kautta. Sille kentälle on kuitenkin varmaan paljon menossa muitakin, eli kannattaa katsella sitä koulutusta vähän sen mukaan, että on sitten sillä alalla halukas tekemään muutakin. Sosionomin ja sairaanhoitajan koulutuksen näkökulma eroaa täysin toisistaan, sairaanhoitajan työ on hoidollista, kuntouttavaa. Opiskelujaksoja suoritetaan sairaalassa, vanhainkodeissa jne, jossa työ on hyvin fyysistä ja hoitavaa, ei niinkään keskustelevaa, mikä varmasti korostuu päihde- ja mielenterveystyössä. Sosionomin lähtökohta on taas sosiaalinen, mutta samoin koulutuksessa koetaan monenlaisia työkenttiä, kuten esim. lastensuojelu, päiväkoti, nuorisotyö, aikuissosiaalityö jne.

Yhteistyössä