Kertokaa raskausdiabetekestä. Itsellä juuri todettu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitikkävaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitikkävaan

Vieras
Eli miten mennyt loppuodotus ja mitä muutoksia tuonut elämään?

Minkä kokoisia vauvoja syntynyt ja miten vauvan vointia seurattu sairaalassa?

Ja millaisia sokereita teillä oli rasituksessa ja korjaantuiko millä hoidolla (ruokavaliolle vai insuliinille)???

Itsellä arvot olivat hieman korkeat ja aluksi puhuttiin ruokavalion tarkkailusta. Paastoarvo oli 5,9 ja 1h arvo oli jo 11,2. Kolmas arvo eli 2h oli jo laskenut normaaliin arvoon.

Vähän pelottaa tämä, kun aivan uutta.

Mulla oli 1tunnin arvo koholla ja ruokavaliolla lähettiin korjaamaan. Ensin pidin kaks päivää ruokapäiväkirjaa ja sitten diabeteshoitajalle menin käymään. Hän katsoi ruokapäiväkirjan läpi ja sen perusteella sitten mietittiin että mitä pitäis tehä, mulla lähinnä syönnin säännöllistämistä..
Antoi ohjeita siitä minkä verran hiilareita pitäis/sais tulla milläkin aterialla/päivän aikana. Arvot pysyi kurissa ihan ruokavaliolla, yhtään ylitystä ei tullut.

Vauva painoi 3295g syntyissään (rv39+4), oli yli kilon pienempi ku esikoinen vaikka esikoisesta ei ollu r-diabetesta.
Sairaalassa sitten syntymän jälkeen mittailtiin vauvalta sokeriarvoja, jotka meillä sitten menikin liian alas, tai pikemmin eivät nousseet riittävän korkeelle, joten vauva joutui sitten lastenosastolle sokeritippaan. Siellä oli ensin vuorokauden tipassa, toisen ilman tippaa 2tunnin syöttöväleillä ja kolmannen vuorokauden sitten omaan tahtiin syönneillä. Sitte kotiin.

Ihan rauhassa vaan.

Mulla on ollut kolmessa raskaudessa diabetes ja vauvat ovat olleet painoltaan 3300g, 4005g ja 4300g. Tuon painavimman pituus oli 56cm, joten iso muutenkin.

Ainakin muutama vuosi sitten täällä Helsingissä oli käytäntönä se, että mennään synnytyssairaalaan vuorokausikäyrälle, jos kaksi rasitusarvoa on yli rajan. Eli aamulla sairaalaan syömättä, sitten syödään normaalin rytmin mukaan niitä sairaalaruokia, joissa hiilihydraatit on laskettu. Verikokeita otetaan useita päivän aikana ja katsotaan, pysyykö verensokeri normaalin rajoissa ruokavaliolla.

Loppuraskauden aikana kävin muistaakseni kaksi kertaa kontrollikäynnillä äitiyspoliklinikalla. Neuvolakäynneillä mitattiin myös joka kerta verensokeri.

Ruokavalioon pystyt vaikuttamaan itse nyt jo välittömästi. Verensokeria nostaa hiilihydraatit. Mulla oli rajana päivässä 200g, jaettuna tasaisesti eri ruokailuille. Kannattaa huomata, että hedelmät sisältävät runsaasti hiilihydraatteja, joten niitä ei voi todellakaan syödä runsaasti yhdellä kertaa.

Mulla oli paastoarvo myös koholla. Kävin diabeteshoitajalla ravintoneuvonnassa ja vaikka kuinka hiilarirajan ja säännöllisen syömisen pidin, niin eipä auttanut paastoarvoon. Rv 33 lähtien insuliinille, joka ei sekään muuttanut paastoarvoja mitään. Noh, vauva syntyi rv40+1 painoa oli 3490g, joten ihan normaali baby. Ei häikkää hällä sokereissa.
Nyt käyn sitten kerran vuodessa sokerirasituksessa, jotta seurataan ettei "oikee" diabetes oo uhkaamassa.

Itsellä ekassa rakaudessa todettiin rd. Tunnin jälkeinen arvo oli ihan himmpusen koholla. Ruokavaliolla pysyi suht hyvissä lukemissa. Neuvolassa joka kerta katsoi, millaisia tuloksia saanut kotimittauksilla. Rv 36 eteenpäin kävin joka viikko äitiyspkl:lla lääkärin tarkastuksissa. Tarkkailivat vauvan painoa. Rv 40+0 vauvan painoarvio oli 3600g. Vauva syntyi 40+1 ja painoi 3690g, eli liian iso ei ollut.
Samana iltana kun vauva oli syntynyt, hänet vietiin teholle/lastenosastolle kun sokerit laskivat liian mataliksi. Samalle osastolle pääsi minun kanssani muutaman päivän jälkeen syntymästä kun sokerit olivat korjaantuneet.

Lisään vielä, että synnytyksen jälkeen vauvoilta otettiin kaksi kertaa verensokeri, ja heillä ei ollut siinä mitään häikkää, joten ei muuta seurantaa heille.

Mulla oli arvot tosi pahasti koholla paasto 6,3 1h 16 ja 2h 9,3.aluksi puhuttiin että suoraan insuliinille mutta sain kokeilla eka ruokavaliota ja vajaan 2 viikon jälkeen arvot normaalit..aluksi teki tiukkaa noudattaa ruokavalioo mutta kyllä siihen äkkiä tottui.

Lapsi oli syntyessään 3700g. Sokereita mitattiin muutaman kerran sairaalassa vauvalta mutta ihan normaalit ne olivat.

Niin unohtu laittaa että mun piti tosiaan raskausaika mittailla kahtena päivänä viikossa sokereita niin että otin arvon ennen aamiaista, tunti aamiaisen jälkeen, tunti lounaan jälkeen, tunti päivällisen jälkeen ja tunti iltapalan jälkeen. Eli viis arvoo päivässä. Muuten ei verensokeria seurattu. Sitten jos kaks arvoo olis ollu rasituksessa koholla ois ollu erilaiset seurannut, mutta en tiiä niistä sen tarkemmin.

Yhteistyössä