Kertokaa parson/jackrusselin terriereistä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koira-vauva-kuume
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koira-vauva-kuume

Vieras
Mitä eroa muuten on näillä kahdella rodulla? Olen typeränä aina luullut että ovat yhtä ja samaa rotua, mutta eivät olekaan.. Ensimäinen koira on kovalla mietinnällä ja nyt haluaisin kuulla näistä roduista :) Kiitos!

Jos ihan ensimmäiseksi koiraksi aiot ottaa, niin kannattaa pohtia muutaman kerran. En tiedä onko noissa nyt varsinaisesti muuta eroa kuin koko. Russeleitakin on niitä töpöjalkaisia ja sitten sitä korkeampaa mallia ( meillä on ollut muinoin sellainen )ja sitten vielä parson.

Nämä koirat ovat todella aktiivisia ja vaativat paljon toimintaa ja ulkoilua. Ei sovi laiskiaisille. Tarvitsevat myös erittäin johdonmukaisen kasvatuksen noin yleisesti ottaen. Pieniä suuria koiria.

Netistä löytyy molempien rotujen yhdistysten sivuilta paljon infoa, koiranomistajien blogeja, joissa paljonkin arkipäivän juttuja, millaista elää em. Rotujen kanssa. Löytyy myös jalostussuositukset, terveydestä ja muista huomioitavista. Ei kun kuuklaamaan.

Mun kaveri juuri teetti pentuja karkeakarvaisella jackrusselilla ja kettuterrierillä. Molemmat olleet kotikoiria! Viihtyvät hyvin ihan sisätiloissa, jos eivät kauhean pitkiä aikoja joudu olemaan yksin, mun kaveri ei ole mikään urheiluhullu. Käyttää koiria ehkä 2-3kertaa viikossa lenkillä ja ovat oikein tyytyväisiä elämäänsä :) Taitaa muuten olla vielä yksi tyttöpentu vapaana, jos en väärin muista :) Tosi ihania tapauksia! Tulevat toimeen lapsien, kissojen ja muiden koirien kanssa, eivätkä ole ollenkaan sitä räkyttäjä sorttia. Olen oikeastaan ihmetellyt miten hiljaisia ne loppujen lopuksi ovat :)

Meillä on tässä vielä päätöksien tekoa edessä, halutaan miettiä kaikki meitä kiinnostavat rodut läpi ja ottaa tietoa enemmän ja käydä katsomassakin vaikka koiria. Tämä on ollut koko elämäni aikainen haave ottaa koira, nyt siihen on mahdollisuus, mutta en halua tehdä siltikään mitään hätiköiden :) Ei hätiä mitiä vaikka saatais koira midän perheeseen vasta puolenkin vuoden päästä, kuhan se on edes joskus tulossa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tuota:
Mun kaveri juuri teetti pentuja karkeakarvaisella jackrusselilla ja kettuterrierillä. Molemmat olleet kotikoiria! Viihtyvät hyvin ihan sisätiloissa, jos eivät kauhean pitkiä aikoja joudu olemaan yksin, mun kaveri ei ole mikään urheiluhullu. Käyttää koiria ehkä 2-3kertaa viikossa lenkillä ja ovat oikein tyytyväisiä elämäänsä :) Taitaa muuten olla vielä yksi tyttöpentu vapaana, jos en väärin muista :) Tosi ihania tapauksia! Tulevat toimeen lapsien, kissojen ja muiden koirien kanssa, eivätkä ole ollenkaan sitä räkyttäjä sorttia. Olen oikeastaan ihmetellyt miten hiljaisia ne loppujen lopuksi ovat :)
tosi söpöjä ja ihkuja pentuja. Jee. Varmasti tutkittu silmät, polvet ja muuta meriittiä jalostusta ajatellen. Joopa joo. Miksi tehdä tieten tahtoen sekarotuisia pentuja? Kumpikin rotu tekee paljon töitä, että rodut menisivät terveinä ja hyvänä kohti tulevaisuutta. Ei ymmärrä.

Mitä vittua? Kyllä nuo molemmat vanhemmat on ihan paperillisia koiria. Enemmän samanrotuisia yhdistämällä tulee "vammasia pentuja" kuin kaksi eri rotua joilla on eri sukupuut? Tekisitkö itse omat lapsesi pikku serkkusi kanssa vai ulkomaalaisen kanssa? Kumman kanssa luulisit saavasi terveempiä lapsia? On ihan fakta homma, että suomessakin on aika vähän noita russeleita ja ovat väkisinkin keskenään jotain sukua...

Yhteistyössä