Kertokaa oireista, joista olette päässeet eroon gluteenittomalla ruokavaliolla, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minttu";25868674]Eli niinkuin aikaisemminkin kirjoitin.. jos epäillään keliakiaa, niin keliakiatesti ja koepala täytyy ottaa aina ennen gluteenittoman ruokavalion aloittamista. Muuten testit voi antaa väärän negatiivisen. Siksi siis ei saa aloittaa ennen "lääkärin lupaa".[/QUOTE]

Juuri näin.
Gluteenittomalla ruokavaliolla se mahdollisesti vahingoittunut suolinukka siis paranee, jolloin keliakiaa ei enää voi diagnosoida.

Mitään muuta haittaa gluteenittomuudesta ei ole.

[QUOTE="...";25868626]en nyt löydä sitä lääkärisivustoa mistä sen tekstin voisin tänne kopioida, mutta eräällä lääkärisivustolla luki, ettei gluteenitonta ruokavaliota saisi aloittaa ilman ns. lääkärin lupaa. itse jokunen viikko sitten etsin tietoa Keliakiasta, ja törmäsin tuohon kehoitukseen.[/QUOTE]

Ok. Tuo varmaan liittyy mahdollisen keliakian toteamiseen. Siinähän täytyy olla altistunut viljoille, jotta pystytään toteamaan ja gluteenittoman ruokavalion aikana voi tulla väärä negatiivinen tulos.
Mutta en epäile keliakiaa, vaan mahdollisesti gluteeniherkkyyttä jota useinkaan ei testeillä edes pystytä toteamaan.

Mieheltä hävisi taiveihottuma, silmienympärysihottuma ja vatsavaivat.

Hän on luontaisesti gluteenittomalla, koska on allerginen venhälle, ohralle ja rukiille. Eli ne viljat joissa gluteenia on.
Eli myös esim vehnätärkkellys, mitä on esim sunnuntain gluteenittomassa jauhoseoksessa ei käy.

[QUOTE="Aloittaja";25868743]Ok. Tuo varmaan liittyy mahdollisen keliakian toteamiseen. Siinähän täytyy olla altistunut viljoille, jotta pystytään toteamaan ja gluteenittoman ruokavalion aikana voi tulla väärä negatiivinen tulos.
Mutta en epäile keliakiaa, vaan mahdollisesti gluteeniherkkyyttä jota useinkaan ei testeillä edes pystytä toteamaan.[/QUOTE]

Ja lisäys vielä: keliakia minulta on testattu, ja sitä ei testejen mukaan ole. Ei tarkoita kuitebkaan, etteikö voisi olla gluteeniyliherkkyyttä.

Mulla voi vatsa paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla.
Ihan hyvin voisimme siirtyä koko perhe gluteenittomalle nyt, kun meidän tytöllä todettiin keliakia.
Voisi vaikka minun mahaturvotukset hellittää. Multa on tutkittu keliakia vähän reilut 10 vuotta sitten ja silloin ainakin näytti negaa.

Mulla voi vatsa paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla.
Ihan hyvin voisimme siirtyä koko perhe gluteenittomalle nyt, kun meidän tytöllä todettiin keliakia.
Voisi vaikka minun mahaturvotukset hellittää. Multa on tutkittu keliakia vähän reilut 10 vuotta sitten ja silloin ainakin näytti negaa.

Ihan vain mielenkiinnosta - aiotko tukituttaa keliakian uudelleen nyt? Entä muut perheenjäsenet?

Meillä pojalla todettiin keliakia pari vuotta sitten, muu perhe testattiin, mutta kenelläkään muulla ei sitä ollut. Sisarensa testataan vuosittain.

[QUOTE="Aloittaja";25868758]Ja lisäys vielä: keliakia minulta on testattu, ja sitä ei testejen mukaan ole. Ei tarkoita kuitebkaan, etteikö voisi olla gluteeniyliherkkyyttä.[/QUOTE]

Gluteeniyliherkkyydestä tiedetään vielä tosi vähän, siksi mielenkiinnolla luen vastauksia. Oireista on toistaiseksi tutkimustietoa kai vain vatsavaivoista. En edes tiennyt, että aiheuttaisi muutakin.

[QUOTE="Helmi S";25868812]Ihan vain mielenkiinnosta - aiotko tukituttaa keliakian uudelleen nyt? Entä muut perheenjäsenet?

Meillä pojalla todettiin keliakia pari vuotta sitten, muu perhe testattiin, mutta kenelläkään muulla ei sitä ollut. Sisarensa testataan vuosittain.[/QUOTE]
Voiko se siis puhjeta tuosta noin vain, vaikka aiemmin ollut nega?
Meillä ei puhuttu mitään muun perheen testaamisesta. Tosin meillä on vasta ensi kuussa ns. tukiryhmä, jolloin ollaan pikkusen viisaampia.

Yhteistyössä