Kertokaa, oi palstamammat, miksi monista juuri oma mielipide on se oikea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Miksi monilla naisilla (tietty joillain miehilläkin, mutta minusta naisilla yleisempää ) on tarve pitää omia mielipiteitä ainoina oikeina, oli asia mikä hyvänsä? Ja sitten tuomitaan suureen ääneen kaikki jotka ajattelee/tekee eri tavalla. Ihan hillittömän yleistä, tulee vastaan koko ajan sekä IRL että netissä.

Siis kun totuushan on, ettei OLE vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita, ainakaan kovin monessa tapauksessa.

Tuli vaan mieleen, kun tässä juuri näitä ketjuja lueskelin.. :whistle:

Mun mies sanoi tänään just, (kun "tappelin jossain ketjussa") että eiköhän jokainen mamma tee niinkuin itse haluaa ja se on se paras tapa :) Menin hiljaiseks, ja mietin, että niin, niinhän se kyllä on :) Me kaikki ollaan oikeassa siis, ei tietty ihan kaikessa, mut omiin lapsiin liittyvissä asioissa :)

Jaa'a... Siihen että myöntää olevansa väärässä tai että oma tapa ei ole ainoa oikea tapa toimia ja ajatella tarvitaan eräänlaista rohkeutta ja se kehittyy iän, tiedon ja kokemusten myötä... Kaikki eivät tosin löydä sitä "rohkeutta" koskaan.

Juuri eilen tätä pohdin kun ovelle ilmestyi kaksi naista tyrkyttäen Vartiotornia ja toinen heistä väitti että ei voi olla onnellinen jos ei omaksu jumalan sanaa ja elä sen mukaan ... Harmi että mulla oli kiire niin en ehtinyt keskustella heidän kanssaan enempää, vaikka ovatkin vankkumattomia mielipiteissään heidän kanssaan keskustelusta saa silti jotain irti koska osa heistä osaa kuitenkin perääntyä hieman (ainakin näennäisesti) ja myöntää että muitakin tapoja uskoa on ja kohteita uskolle myös vaikka omaa tapaansa tulevatkin tyrkyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Ehkä voisi kysyä toisinkin päin, kuka nyt pitäisi mielipidettään vääränä? On tietysti vaikea usein muistaa, että mielipide ja fakta ovat kaksi eri asiaa, ne sekoittuvat usein.

Samaa piti sanomani, ei kai kenelläkään ole mieliidettä, jota ei oman kokemuspohjansa perusteella pitäisi oikeana? Mielipiteet perustuvat omaan elämänkokemukseen jamitä lähempänä asia itseä on, sitä jyrkempi ielipiteestä muodostuu.

Mileipide on jokaisella oikea. Jos ajatellaan, että kysyisin vaikka mielipidettäsi kirkkaanpunaisiin kaakeleihin kylpyhuoneessa ja vastaisit, että "minun mielestäni eivät ole kovin kauniit", niin voisinko muka mennä sanomaan, että "ei, kyllä sinun mielestäsi ne ovat erittäin kauniit"?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mileipide on jokaisella oikea. Jos ajatellaan, että kysyisin vaikka mielipidettäsi kirkkaanpunaisiin kaakeleihin kylpyhuoneessa ja vastaisit, että "minun mielestäni eivät ole kovin kauniit", niin voisinko muka mennä sanomaan, että "ei, kyllä sinun mielestäsi ne ovat erittäin kauniit"?

Ja tästä tuli mieleeni, että vaikka kyse on puhtaasti mieliteestä, normaali keskustelussa tuntuu aika omituiselta hokea joka välissä "minun mielestäni siis" "Muistathan että tämä on nyt mun mielipide". Toisinsanoen selvää on, että jokainen puhuu omasta mielipiteestään totuutena, vaikka ei kauheasti sitä korostaisikaan että tämä on nyt vain mielipide.

Silloin kun olen jostain jotain mieltä, niin tottakai se mielipide on oikea.
Mutta ymmärrän, että joku muu voi olla samasta asiasta täysin eri mieltä ja senkin mielipide on oikea.

Mä ihmettelen enemmän sitä mielipiteiden esittämistä suurinpiirtein ihan faktatietona, ja sitä mielipiteiden ehdottomuutta. Ja sitä täällä ainakin esiintyy paljon.

Ja faktatietoihin perustuvat mielipiteetkin voivat oikeastaan kaikki olla oikeita, siitä omasta näkökulmastaan. Tietysti siitä toisesta näkökulmasta kun katsoo toisen mielipidettä niin sehän on täysin shittiä, vaikka voisi ollakin ihan yhtä oikeaa. Harmaalla alueella oleva voi nähdä molemmissa mielipiteissä oikeaa ja väärää.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
No olisihan se kato noloa, jos yhtäkkiä kääntääkin kelkkansa täysin.

Kyllä minä olen muuttanut mielipiteitäni moneen kertaan, uusien "todisteiden" tullessa esiin. Mutta aina minun mielipiteeni/tapani tehdä asioita ovat minun mielestäni juuri ne oikeat :D

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja tästä tuli mieleeni, että vaikka kyse on puhtaasti mieliteestä, normaali keskustelussa tuntuu aika omituiselta hokea joka välissä "minun mielestäni siis" "Muistathan että tämä on nyt mun mielipide". Toisinsanoen selvää on, että jokainen puhuu omasta mielipiteestään totuutena, vaikka ei kauheasti sitä korostaisikaan että tämä on nyt vain mielipide.
Minusta on ihan järkevää sanoakin noin, jos toinen keskustelija sellainen, joka ei tajua, että jokaisella on oma mielipiteensä ja mielipiteensä sanominen ei tarkoita sitä, että sen toisenkin pitäisi ajatella samalla tavalla. Näitäkin ihmisiä on, jotka eivät erota mielipidettä ja faktaa toisistaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Näitäkin ihmisiä on, jotka eivät erota mielipidettä ja faktaa toisistaan.

Mutta toisaalta, onko olemassa juuri muita kuin mielipidekysymyksiä. Siis toki joku suoraan mittarista katosttava ilman lämpötila, mutta sekin voi toisen mielestä olla kuuma ja toisen mielestä kylmä.
Jopa tiede tositaa asioita usein monella eri tavalla, vaikkapa ilmastonlämpeneminen on toisten mielestä selvästi havaittavissa ihmisten aiheuttamaksi ja toisten mukaan luonnollista lämpötilanvaihtelua, jota on aina ollut ja tulee aina olemaan.

No joillekin kai on vaikea vaan ymmärtää että kaikki ihmiset on enemmän ja vähemmän erillaisia ja ajattelee eri tavoin. Eri perheiden tarpeet on erillaisia, haaveet erillaisia, tavat toimia erillaisia.

Toki monesti miettii miten joku voikin olla niin totaalisen eri mieltä asioista, mutta hyvin perusteltuna mä hyväksyn sen...ja toisaalta mitäpä se minua haittaa, jos se ajatusmaailma sopii hänelle niin mikäs siinä.

Fiksuna mä pidän ihmistä joka on kykenevä näkemään yli omien mielipiteiden ja näin avartamaan omia näkemyksiää. Ja tarvittaessa myöntämään että oma kanta ei sitten ehkä ollutkaan se oikea/ tekemään kompromissin asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mutta toisaalta, onko olemassa juuri muita kuin mielipidekysymyksiä. Siis toki joku suoraan mittarista katosttava ilman lämpötila, mutta sekin voi toisen mielestä olla kuuma ja toisen mielestä kylmä.
Jopa tiede tositaa asioita usein monella eri tavalla, vaikkapa ilmastonlämpeneminen on toisten mielestä selvästi havaittavissa ihmisten aiheuttamaksi ja toisten mukaan luonnollista lämpötilanvaihtelua, jota on aina ollut ja tulee aina olemaan.

On toki muitakin. Mulla esim töissä suurin osa asioista on ihan muuta kuin mielipidekysymyksiä. Olisikin helppoa, jos asiat alkaisivat toimia omaa mielipidettä vaihtamalla :D

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Siksi, etteivät mammat tiedä tarpeeksi epistemologiasta?

Miten tuo liittyy omiin mielipiteisiin?

Siten, että ihminen, joka pitää omaa totuutta ainoana oikeana, ei ymmärrä muiden katsovan samaa pistettä eri kulmista.

Eiks se oo aika selkee juttu, et tietenkin se oma mielipide on se oikea. Joillain vaan tosiaan on vaikea ymmärtää, että se oma mielipide ja systeemi toimii omassa perheessä, muttei silti toimi naapurissa.

Yhteistyössä