kertokaa mulle steiner koulusta kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jadal

Vieras
Millaisia kokemuksia teillä on steiner koulusta? ITseäni on alkanut kiinnostamaan vaihtoehto, että meidän lapset opiskelisivat opintonsa steiner koulussa, ainakin peruskoulun.

Yks tärkeä kysymys vielä. Jos lapsi tarvitsee kuljetuksen, onko se maksettava omasta pussista?

Ystäväni työskentelee alalla ja on kertonut, että yllättävän moni asiakas on steiner- koululainen.

Perusteluna se, että monellekaan nuorelle ei sovi "vapaa, rajaton koulumeininki". Ahdistuvat kun ei ole selkeitä ohjeita ja sääntöjä kuten normikouluissa yleensä.

Joillekin voi sopia.

niin en siis ole tarkemmin itse vielä tutustunut tuohon kouluuun, muuta kuin ystäväni kautta, joka on itse käynyt steiner koulussa yläasteen.
Olen vasta tutustumassa siihen tarkemmin.

Steiner-koulu on mukava paikka, jos tykkää erilaisuudesta erilaisuuden vuoksi eikä mieti mitä aatteita ja arvoja sen takaa löytyy.

Antroposofia on pseudouskonnollinen liike, johon kuuluu monenmoisia merkillisiä uskomuksia. Suomen Steiner-kouluissa kuitenkin kaikki antroposofiaan viittaava kumotaan toteamuksilla tyyliin "no eukka on vaan semmonen tapa". Pakollisia tapoja, joita kukaan ei osaa selittää.

Jokainen lapsi sopeutuu jonkinlaiseen koulumuotoon, tavalla tai toisella. Jollekin voi olla hyväksi tuollainen tavallaan rajaton malli, mutta tuntuu kyllä siltä, että jos on jotain ongelmaa/erityisyyttä, tuolla ne jotenkin painetaan villaisella. Siis syrjitään ja dissataan vähän toisella tapaa kuin normikoulussa. Tiedän yhden steinerkoululaisen, joka oppi lukemaan vasta kolmannella luokalla. Tuolla kun siihen ei mitenkään panosteta. On aika myöhäistä, kun moni asia kuitenkin raknetuu lukutaidon varaan.

Sopii tosiaan sellaiselle, joka ei välitä mitä sieltä aatteen takaa löytyy. Eli ihan pseudotieteellisiä ja -uskonnollisia juttuja taustalla. Itse Steiner on kirjoittanut kirjan, jossa mm. "kumoaa" normaalit luonnonlait kuten painovoiman..

Jos ihku eurytmia kiinnostaa niin.. siitä vaan!

Tunnen joitakin, jotka ovat ihan tyytyväisenä käyneet steinerkoulun, mutta myös niitä, joille se ei olisi sopinut laisinkaan. Eli aika tietynlaisille lapsille sopii, ei todellakaan kaikille.

Yhteistyössä