KERTOKAA MULLE MIKSI HOIKKIA SAA NÄLVIÄ JULKISESTI???


Ihme hommaa. Hoikkia ihmisiä on näköjään lupa nälviä ja ihmetellä ääneen, mutta menepä sama tekemään lihavasta ihmisestä, niin luoja mikä loukkaus.

Olen viime aikoina joutunut päivittäin kuuntelemaan huomautuksia hoikkuudestani (162/50) Olen ollut tällainen samanlainen viimeiset 10vuotta ja kaikin puolin sinut itseni kanssa. Mutta kanssaihmisillä näyttää olevan sulattamisvaikeuksia. Kasvoni ovat kapeat, jotka varmaan tekee entistä hoikemman oloisemmaksi.

Masentaa jo nuo jatkuvat kommentit kuinka olen laihtunut ja kuihtunut??!! Toki olen menettänyt nyt hoitovapaalla ollessani kehostani lihasmassaa tekemättömyydelläni (liikunnan harrastaminen jäänyt) mutta puntari jököttää samassa kuin aina ennenkin. Tulee jo olo etten kohta kehtaa missään ihmisten ilmoilla liikkuakaan kun näköjään olen julkista riistaa haukuttavaksi ja ihmeteltäväksi.

EI tulisi mieleenikään sanoa päin naamaa tuttavalle, että "oletpa lihonut sitten viime näkemän". Tänään kävin työpaikassa, jossa olin 13vuotta sitten töissä ja heti ovesta mentyäni kommentoitiin "oletpa laihtunut kamalasti" No joo, olin silloin 18v. ja varmaan oli vielä poskissa lapsenpyöreyttä.
 
JONSERED Karhunkantaja
Jaa, no. Laihuus on kadehdittavaa ----> kade kommentoi ikävästi, ettei muka huomattaisi.

Sairasta. Anopinkorvikkeenikin totesi "sää olet menny kasaan, ai kauhia..."
 
ala sää huomautella takasin, tyyliin: sä oot vastaavasti tainna lihoo sit viime näkemän?? mite on mahollista??


Ja joo, tiedän, tuo ton tavattoman ÄRSYTTÄVÄÄ \|O tai miks sä et liho? Syötkö sä varmasti tarpeeks? ethän käy oksentamassa syönnin jälkeen?? jnejnejne... :headwall:
 
JONSERED Karhunkantaja
Saattaahan siinä olla joukossa ihan aitoa huoltakin, syömishäiriöthän ovat lakkaamatta tapetilla. Hienotunteisuus olisi kyllä silloinkin paikallaan...
 
Ärsyttävää on myös se, että jos hoikka ihminen tuskailee jollekin vaikkapa selluliittejaan, vastaus on tyly ja joskus vähän halveksuenkin sanottu "No sä nyt et selluliittia ole nähnytkään" tms.

Nimim. "172 cm, 56 kg ja pelkkää appelsiini-ihoa koko alakroppa"
 
NuoriAikuinen
Mun mielestä toisen painoon puuttuminen noin ylipäätään on tosi tökeröä, oli sitä sitten liikaa, liian vähän tai sopivasti.. kettuako se muille kuuluu? Mun mielestä kommentit toisen ulkonäöstä voisi jättää sanomatta siinä vaiheessa jos ei ole mitään hyvää sanottavaa..

Takana on varmasti kateus tai sitten yksinkertaisesti täysi ajattelemattomuus.. ehkä ihmiset oikeasti kokee sen jotenkin niin että toiset eivät ota loukkauksena jos heitä laihoiksi sanotaan, se kun nyt on ollut mediassa yms "muodikasta" ja suosittavaa viime vuosina toisin kuin ylipaino, jota nyt on kammottu jo iät ja ajat.

No mene ja tiedä noiden aivoituksia. Noita huomauttilijoita tulee aina olemaan, vaikkei se oikein olekaan... Pääset itse siis paljon helpommalla kun parhaasi mukaan koetat jättää toisten huomiot omaan arvoonsa, vaikkei se helppoa olekaan.

:hug:

(niin minä siis itse olen ylipainoinen)<br><br>
 
Aloittaja
Vihdoin toimii tää sivu taas.

Tuon viimeisimmän kommentin antaja (siis mun painon kommentoija) on jo reilusti yli 40 ikäinen nainen ja tuntuu hullulta jos sellainen olisi kateellinen kolmikymppiselle. Mene ja tiedä. Minusta on todella tökeröä mennä ääneen laukomaan noita kommentteja. Ihmiset eivät oikeasti ajattele, ettei se laihuuskaan ole välttämättä laihduttamalla hankittu, vaan voi olla jopa todellinen ongelma. Ainakin minulle se on nykyään ongelma, sillä en liho millään vaikka söisin mitä. Sen muutoksen olen huomannut, että väkipakolla rasvaisemman ja lihottavamman ruoan syömisen vuoksi, on reisiin tullut appelsiiniihoa, mutta muuta muutosta ei näy. Olen siis ulospäin yhtä hoikka edelleen. Nuo kommentit koskettavat kovasti. Herkkänä ihmisenä on myös yöuneni huonontuneet, kun alitajuisesti miettii tätä olemassa oloani...
 
itse plösö
Jos multa pääsee suusta, että "oletpa sä pysynyt laihana" tai "oletpas hoikka/hoikistunut" niin sanon sen ihan vain ihaillakseni, koska en itse pysty laihtumaan.
En ole koskaan sanonut niin nälviäkseni ja ikäni ylipainon kanssa taistelleena minun on hankala käsittää, että joku voisi kommentista loukkaantua, kun sen sydämestäni ystävällisyydellä sanon.
Siis voisitko pullukan suusta tulleena ottaa moisen kommentin kehuna, koska se sitä varmaan useimmin on. Jos olet liian laiha ja näyttäisit pahalta, en minä sanoisi silloin sanaakaan.
 
en tie mahtaako ne kommentit olla tarkoitettu haukuiksi. kaikkihan haluavat olla laihoja ja ehkä ihmiset vain kiinnittävät huomiota kun on laiha.
mutt kuka nyt lihava haluaisi olla. Siksi siitä ei kehdata ehkä sanoa. Laihuus on kadehdittavaa. ja voi joskus kuulostaa että ihmiset kauhistelis vaikka ne ihmettelee kun oot laiha,vitsi kun itsekkin olis.
Tai jos on laihtunut paljon niin muut miettii miten toi noin hyvin on laihduttant ja jos liikaa laihtunut,niin voi pelätä ettei nää oma kroppaansa.
Helposti vaan laihatkin sanoo että pitäis pudottaa painoa,ehkä siksi laihoille sanotaan että ootpa laiha että ne tietää ettei niitten tarvi tiputtaa enää.

Joo,aika sekavaa =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.05.2007 klo 13:08 vieras kirjoitti:
Minäen ymmärrä.
Olen tullut johtopäätökseen että lihavien on pakko olla tyhmempiä kun eivät tajua loukkaavansa kommenteillaan.

:(
Joo kyllä se niin on ettei lihava ketä ponniostelee pudottaekseen painoa ollakseen sellainen kuin sinä tajua että se voisi loukata jos sanoo että ootpa laiha.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 22:27 vieras kirjoitti:
Ärsyttävää on myös se, että jos hoikka ihminen tuskailee jollekin vaikkapa selluliittejaan, vastaus on tyly ja joskus vähän halveksuenkin sanottu "No sä nyt et selluliittia ole nähnytkään" tms.

Nimim. "172 cm, 56 kg ja pelkkää appelsiini-ihoa koko alakroppa"
Juups, ärsyttävää on. Ei saisi valittaa virhesitään, saatikkaan sitten juuri selluliitestä ja muista. Hoikka kroppa ei ole sma kuin kiinteä. Itse 166/50.
 
hoikkeliini
Sattuipas sopivasti tää keskustelu silmiin! Olen nimittäin raskauden puolessa välissä ja saan jatkuvasti kuunnella huomautteluja laihuudesta ja mahani pienestä koosta! Vaikka kuinka yritän puolustautua näihin ilkeisiin kommentteihin sillä, että seulontojen perusteella massussa kasvaa ihan yhtä terve vauveli kuin muillakin, niin ei auta!
Kuulemma odottavan äitinä minun pitäisin huolehtia riittävästi ravinnonsaannista ynnä muuta p*sk**! Syön kyllä riittävästi, mutta en todellakaan meinaa alkaa vetään itseäni joka aterioinnin yhteydessä ähkyyn! Ai miksi?? Koska sehän se ei todellakaan ole normaalia kenellekään! Ja mua todellakin ihmetyttää, että miten tietyillä ihmisillä on pokkaa tivata samaa asia kerta toisensa jälkeen, kun eivät ole edes ottaneet selvää syömistottumuksistani ym. He nyt vain automaattisesti epäilevät minun sairastavan jonkin sortin anoreksiaa, koska satun olemaan heitä hoikempi!
Mikä ihmeen nokkimisjärjestys tää tällainen sit on?
Enemmänhän neuvoloissa ym. ollaan yleensä huolissaan liiallisesta lihomisesta ym. sen aiheuttamista riskeistä, kuin hoikista odottavista äideistä. Tosin oma terveydenhoitajani sattuu olemaan yksi näistä aaseista, jotka vainoharhaisesti lokeroi hoikat odottajat kansioon "syömishäiriöiset". Yritin siis keskustella hänen kanssaan siitä, kuinka mieltäni painaa alhainen painoni, jota en yksinkertaisesti ole saanut nousemaan. Terkka käsitti asian heti siten, että takana on syömishäiriö jota tulisi seurata. Olin aivan äimänä siitä, mihin lopputulokseen keskustelu johti melkein välittömästi. Kun olin vielä korostanut, että asiaa on tutkittu ja mitään sairautta taustalta ei ole löytynyt!
En ymmärrä miten jotkut ihmiset ja varsinkin itsensä entistä "raskaammiksi" syöneet supermammat kehtaavat loukata hoikempia kanssatovereitaan ilkeillä kommenteillaan ja epäilyksillään! Heillä ei ole tainnut käydä mielessä, että heidän sanomiset voivat saada toisen tuntemaan itsensä epänaiselliseksi ja -äidilliseksi "poikkeavuudellaan"!
Itse olen alkanut syrjäytymään muista odottajista ja äideistä, koska tunnen että minut on leimattu huonoksi äidiksi jo nyt koska en omaa yhtä suurta rasvakerrosta mahani päällä! Voi kunpa olisinkin lihavempi, saisin olla rauhassa ja nauttia odotuksesta!
 
Muistui mieleen tapaus viime kesältä. Olin hoikemmassa kunnossa, ja näin piiitkästä aikaa isoveljeni kummitädin. Kummitäti kauhisteli laihuuttani, ja yhdessä isoäidin kanssa alkoiat tivaamaan syömisiäni, kauhistelemaan kuinka näytän sairaalta, ja kyselivät, että olenko varman, etten oksentele syömisen jälkeen!!

Se jos mikä oli ärsyttävää. Ei lihavallekkaan noin puhuta. Ja itse olin sitä paitsi hyvikin tyytyväinen mittoihini juuri tuolloin.
 
Jos minä olen joskus hoikka niin minua saa nälviä ihan rauhassa vaikka miksikä laudaksi. Taitaa olla useimmat lihavat sitä mieltä että hoikaksi, laudaksi tai vaikka luudanvarreksi haukkuminen ei kuitenkaan ole haukku, koska laihuus on yhteiskunnassamme arvostettua. Vähän sama juttu kuin joku moittisi että miks ihmeessä sulla on noin sileä iho...tuskin siitä kukaan loukkaantuisi, koska se on tavoiteltavaa. Mutta ainahan se satuttaa jos moititaan asiasta johon ei itse ole tyytyväinen, se on vaan lihavien oletus että kaikki laihat ovat tyytyväisiä laihuuteensa ja heille näin ollen kestää sanoa mitä vaan.
 
Tää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 22:27 vieras kirjoitti:
Ärsyttävää on myös se, että jos hoikka ihminen tuskailee jollekin vaikkapa selluliittejaan, vastaus on tyly ja joskus vähän halveksuenkin sanottu "No sä nyt et selluliittia ole nähnytkään" tms.

Nimim. "172 cm, 56 kg ja pelkkää appelsiini-ihoa koko alakroppa"
Sama täällä. Vaikka olin tuossa viime kesänä 168cm ja 49kg ennen raskauttani niin selluliitia käsivarsia myöten. Immeiset kun eivät ilmeisesti ymmärrä että läski ja selluliitti eivät välttämättä kulje käsi kädessä. Mielummin olisin vähän pyöreämpi ja ilman selluliitia!!! Kerran näin rannalla naisen joka oli kuin kukkakeppi ja naamaa myöten selluliitissa...siinä kait mun tulevaisuus...siis selluliitin osalta. Tuskin kukkakeppiksi enää paludun ; )
 

Yhteistyössä