Kertokaa minulle mitä pitää tehdä tai sanoa että saa lapset siivoamaan huoneensa????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvatusvinkit hakusessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kasvatusvinkit hakusessa

Vieras
lapset iältään 3v(kohta 4v ) ja 5,5v

leluja ei ole liika*yta. Kaikelle on omat helpot paikkansa, eli korit johon ne tarvitsee vain lattialta mättää.

Ei siis pitäisi olla liikaa vaadittu. Mutta ei vain onnistu.

2 minsaa siivotaan ja sitten menee pelleilyksi.

Mitä minun konkreettisesti pitää tehdä ja sanoa että ne lelut myös kerätään.

Raivostuttaa ja ärsyttää ihan suunnattomasti ettei tuollaista pikkuhomaa saa tehtyä.
Jos tämä homma kusee jo nyt niin mitä siitä tulee 10vuoden päästä???? Muuten kyllä käyttäytyvät hyvin. Että jotain olen oikein tehnyt. Mutta tuo huoneen siivous.

Käske niiden pysyy siellä huoneessa niin kauan et on siivottu. Huoneesta ei poistuta esim. ulos, syömään tai kattomaan telkkaria ennen kun on siistiä. Kerro että siivous alkaa nyt, säännöt on nämä ja sitten kun on siistiä saa tehdä muuta. Ja älä seiso siinä vieressä repimässä pelihousujas jos välillä pelleillään, vaan pelkästään pistät ne sinne huoneeseen ja vahdit että pysyy siellä kunnes siistiä.

Sanot, että kaikki lelut, joita ei oo kerätty paikoilleen, menee jätesäkkiin ja roskiin. Itse kokeilin samaa omalle pikkusiskolleni. Ei uskonu ja mä sit keräsin tavarat jätesäkkiin ja vein ulos. haki ne hädissään pois ja sen koommin ei tarvinnu muistutella tavaroiden paikoilleen laittamisesta :D

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Sanot, että kaikki lelut, joita ei oo kerätty paikoilleen, menee jätesäkkiin ja roskiin. Itse kokeilin samaa omalle pikkusiskolleni. Ei uskonu ja mä sit keräsin tavarat jätesäkkiin ja vein ulos. haki ne hädissään pois ja sen koommin ei tarvinnu muistutella tavaroiden paikoilleen laittamisesta :D

meil kans käytetään tota jätesäkkii systemii,lapset 4v5v ja 6v

Alkuperäinen kirjoittaja km:

äitini uhkasi myös tolla kun olin pieni, en siivonnut kun en uskonut et se olis oikeesti heittäny ne menee... ja lelut meni sinne sitten... sen jälkeen kyllä olen siivonnu... aijon käyttää samaa omiini ;)

Mutta kun noikaan ei toimi.

Olen konkreettisesti vienyt leluja useammankin kerran jätesäkissä pois. Mutta ei haittaa. Seuraavaan kerran kun käsken siivoamaan niin toteavat että vie ne vain varastoon. Vaikka edellisetkin lelut ovat vielä siellä.

ja en kait mie nyt voi kaikkie leluja viedä pois?

Tänään oli käytössä just tuo että huoneesta poistutaan ainoastaan vessaan, jäipä ulkoilut väliin.

Onko mulla sitten muka vain harvinaisen jääräpäisiä lapsia?

Onneksi se kaaos sentään pysyy omassa huoneessa. Se sääntö sentäs on tehonut että jos oma huone on sotkuinen ei olkkariin tulla leikkimään. ( jos siis lelut on edes suurinpiirtein kasassa niin saa toki leikkiä olkkarissakin)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen konkreettisesti vienyt leluja useammankin kerran jätesäkissä pois. Mutta ei haittaa. Seuraavaan kerran kun käsken siivoamaan niin toteavat että vie ne vain varastoon. Vaikka edellisetkin lelut ovat vielä siellä.

Tänään oli käytössä just tuo että huoneesta poistutaan ainoastaan vessaan, jäipä ulkoilut väliin.

Vie vaan kaikki lelut pois, eiköhän ala tehoamaan.

Onneksi se kaaos sentään pysyy omassa huoneessa. Se sääntö sentäs on tehonut että jos oma huone on sotkuinen ei olkkariin tulla leikkimään. ( jos siis lelut on edes suurinpiirtein kasassa niin saa toki leikkiä olkkarissakin)

Mikset voi viedä kaikkia leluja pois? Ei ne siihen kuole. Luulisi oppivan!

Kerran olen tehnyt niin ja täällä mut haukuttiin lyttyyn kuinka niin ei saisi tehdä.

Nojoo, senkään takia en voi kaikkia viedä pois kun ei ne mitenkään mahdu minnekkään.

Milloinkas ne sitten palauttais? On lapsilla kuitenkin leluja oltava.

Meil on vähän sama tilanne. Jätesäkkiuhkailu ei toimi, niitä ei haittaa vaik lelut häipyis. Mut meillä napsahtaa peli- ja vdeokielto jos leluja ei kerätä. Joskus se keärääminen kestää 2 tuntia (vaik olis 10 min homna korkeintaan) ja itse kullakin meinaa palaa käämi.

Roskiin en taas ehjiä leluja ihan periaatteessa halua viedä....

Vaan joko ne ovat varastossa, tai jos niitä on liikaa kertynyt niin osa viedään mökille ja osa lahjoitetaan eteenpäin.

Roskiin en taas ehjiä leluja ihan periaatteessa halua viedä....

Vaan joko ne ovat varastossa, tai jos niitä on liikaa kertynyt niin osa viedään mökille ja osa lahjoitetaan eteenpäin.

Ei sun tarvii niitä oikeesti jätekuskin mukaan antaa, mutta älä kerro sitä lapsille :D keräät säkkiin ja viet roskiin sellaisena päivänä jona ei jäteauto kulje. Jos lapset hätääntyy niin sanot että haet ne pois sieltä jos laittavat ne paikoilleen. Jos jostain syystä ei mitään tapahdu niin hae ne sieltä illalla salaa pois ja laita varastoon piiloon tai jotain niin et lapset luulee et ne on jätekuski vieny. En tiedä toimiiko se teillä mutta monella tää kikka on toiminu. Ei se ota jos ei annakkaan jos kokeilet.

Okei, kiitos. Pitää tuota "roskiin" heitto vinkkiä kokeilla ens kerralla.

Tänään ei enää onnistu kun siivosin jo lattialla olevat lelut säkkiin ja pois ja lapsilta on etuudet, eli lastenohjelmat yms kielletty tälle päivää.

huoh, on tämä välillä vain niin hankalaa.

Okei, kiitos. Pitää tuota "roskiin" heitto vinkkiä kokeilla ens kerralla.

Tänään ei enää onnistu kun siivosin jo lattialla olevat lelut säkkiin ja pois ja lapsilta on etuudet, eli lastenohjelmat yms kielletty tälle päivää.

huoh, on tämä välillä vain niin hankalaa.

Tuli vielä mieleen, että meidän lapsilla (2,5v ja 5,5v) toimii myös kilpailuasetelma: se, kumpi kerää enemmän leluja on voittaja. jostain syystä aina innostuvat vaikken joka kerta ees anna mitään "palkintoa" voittajalle. Sama juttu jos eivät meinaa tulla ulkoa sisälle: kilpailu pystyyn että kumpi ekana sisällä ja riisunut. Toimii. En sit tiiä toimiiko kaikilla lapsilla mut sitäki voi kokeilla.

tee joskus siitä keräämisestä leikki. kirjoita ihan pienissä erissä lapuille ne asiat, jotka pitää tehdä. Esim. tyyliin: 'kerää leikkiautot lelukoriin' tai ' nosta sukat koriin'. laput laitetaan kulhoon ja lapset nostaa sieltä yksi lappu/tehtävä kerrallaan (äiti/isä auttaa lukemisessa). johonkin lappuun voi laittaa kivan 'tehtävän', jossa voi lukea vaikka 'hienosti sujuu, olet ansainnut keksin'.

tuolla tyylillä lapset innostuivat meillä siivoamaan ( tosin vain aikansa, mutta silti...) ja halusivat myöhemminkin monesti siivota 'lappusysyteemillä'.

Mä olen kerran takavarikoinut lelut. Siis joka ainoan lelun. :saint: En uhkaa heittää roskiin, koska tiedän, etten mä sitä kuitenkaan tekisi, ei musta oikeasti ole mielekästä laittaa hyviä leluja roskikseen. Mutta tuo takavarikointi toimi kyllä, sieltä saivat seuraavasta päivästä alkaen lelun kerrallaan pois jos pystyivät näyttämään, että myös siivoavat saamansa lelut pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai voit viedä, sittenhän on helppo lasten siivotakin :D Kun pitävät tietyn ajan sitä huonettaan siistinä, lupaat antaa jotain takaisin.

No jos kaikki lelut on viety pois niin eihä siellä ole sen jälkeen enää mitään muuta siivottavaa kuin sänkyjen petaus.

Meillä tekivät lapset kerran 5& 3 -vuotiaina lakon: sujauttivat kirjeen lastenhuoneen oven alta, johon kirjoitettu harakanvarpailla "me ei siivota". Ei voinut kuin nauraa :D

Meillä toimii roskiin heittämisen sijaan paljon paremmin uhkaus, että vien lelut kirpparille. Lapset tietää, etten raaskisi leluja heittää pois, mutta kirppispöytä on muutamia kertoja ollut pystyssä, joten se on lasten mielessä paljon realistisempi uhkaus.

Joidenkin etuuksien vieminen toimii toisinaan, esim. lastenohjelmia ei saisi katsoa jos ei siivoa ensin.

Me ollaan lahjoitettu leluja läheiseen ryhmikseen.... sitä olen uhannut uudemmankin kerran tehdä niin totevat vain että vie vain. Huoh.
Ja etuuksia, jus lastenohjelmia yms tosiaan menettävät.

Kyllä mie myös kehun noita. Hienoa kun siivositte huoneenne, olittepas taitavia petaamaan sängyn jne.

Mutta silt se on vain välillä niin himskatin vaikeaa ja äiskältä palaa pinna.

Kiitos uusista vinkeistä. Ensikerralla testattava niitä.

Yhteistyössä