Kertokaa millä näistä pakkoajatuksista pääsee eroon

  • Viestiketjun aloittaja "epätoivo"
  • Ensimmäinen viesti
Onko sulla hoitava lääkäri? Sinuna soittaisin hänelle ( tai joka tapauksessa lääkkeen määränneelle lääkärille ) heti huomenna aamusta ja kertoisin ajatuksistani. Koska noihin ei mitään kotikeinoa ole.
 
"epätoivo"
Lääkäri tietää tilanteen. Lääkkeitä ei vaihdeta ennenkuin on käytetty maksimiannoksella kolme kuukautta :/ mulla tää on kolmas ssri lääke kokeilussa. Lisänä on vielä psykoosilääke.
 
Pakkoajattelija
Onko sulla hoitava lääkäri? Sinuna soittaisin hänelle ( tai joka tapauksessa lääkkeen määränneelle lääkärille ) heti huomenna aamusta ja kertoisin ajatuksistani. Koska noihin ei mitään kotikeinoa ole.
Ei kotikeinoa? Huh, taidatkin olla oikea asiantuntija. Oletko missä opiskellut psykiatriksi?

Itse olen käynyt XX vuotta terapiassa. Pakkoajatuksiin voi käyttää lääkitystä JA / TAI terapiaa. Niistä on myös kirjoitettu kirja, nimeä en muista, mutta siinä on ihan niitä käytännön juttuja. Oma terapeuttini ehdotti nimen omaan tätä kirjan lukemista. Pakkoajatukset eivät menneet kokonaan pois mutta ovat lievempiä / tulevat harvemmin / menevät helpommin pois.

Yksi KOTIKONSTI: Jos sinulle tulee pakkoajatus esim. että tapat lapsesi, älä yritä torjua sitä vaan mieti sitä, tapat lapsesi, mitä siitä seuraa, mitä sitten tapahtuu, mikä siinä on pahinta... Tuntuu todella julmalta, mutta se vain menee niin. Toinen vinkki, älä yritä olla ajattelematta sitä ajatusta vaan nimenomaan sano itsellesi että sitä on pakko ajatella. Väkisinkin ajatukset alkavat mennä muualle. Kukaan ei jaksa kuunnella / ajatella samaa asiaa jatkuvasti.
 
toinen pakkoajattelja
Hei! Olen itse sairastanut kaksi psykoosia. Edellisestä kerrasta on aikaa pari vuotta. Tammikuussa minulla oli viimeksi tosi hankalaa/rankkaa pakkoajattelua. Päässäni pyöri yksi vastenmielinen lause varmaan sata kertaa päivässä. Minulla auttoi seuraava "fakta". Ajatus on vain ajatus. Ajatus ei ole "sinä". Oli ajatus sitten kuinka vastenmielinen tahansa, sinä et oikeasti toivo sellaisia asioita kuin ajatuksesi. Kun olet välittämättä ajatuksestasi se menee lopulta unohduksiin. Itse nostin tammikuussa hieman antipsykoottia ja palautin sitten annostuksen kun tilanne rauhoittui. Kannattaa myös yrittää tehdä kivoja juttuja eikä esim. pelkkiä kotitöitä. Mukavat jutut saavat ajatukset muualle.
 
"Toivo"
Kyllä, kotikonsteja on ja niitä kannattaa ehdottomasti kokeilla ennen lääkitystä. Kellien neuvoa en sinuna kuuntelisi, ehkä tarkoitti hyvää mutta ehkä ei kuitenkaan tiennyt mistä puhuu... Kaksi aiempaa vastaajaa antoi hyviä vinkkejä. Lisäksi sanoisin sen että keksi valmiiksi jokin ihana ajatus jolla korvaat ahdistavan ajatuksen.
 

Yhteistyössä