Kertokaa matkakokemuksia Roomasta

Te, jotka olette Roomassa käyneet mitä mieltä olette kyseisestä kaupungista? Millainen hintataso jos vertaa esimerkiksi Suomeen? Nähtävää ilmeisesti on paljon erityisesti kulttuuri- ja historiapuolella, entä sitten uimarantamahdollisuudet? Onko Rooman lähellä mitään paikkaa, jonne voisi helposti tehdä päiväretken?

Matka-aika olisi viikko syyskuussa.

"sookie"
Kaunis kaupunki, historiallinen tosiaan, ja romanttinen. Täydellinen paikka romanttiselle lomalle, etenkin jos on kulinaristi. :p

Ei mikään kovin halpa kaupunki, joten rahaa kannattaa varata mukaan.

Uimarannoista ei tietoa, olen itse ollut Roomassa neljän yön lomalla.

matkaaja
I love Rome! Ihana kaupunki. Mielestäni Roomasta ei tarvitse juuri päiväretkiä tehdä minnekään paitsi tietysti jos Roomassa on kuukauden pari. Olimme Roomassa 12 pv ja emme siinäkään ajassa ehtineet nähdä kaikkea. Hintataso on mielestäni lähes Suomen tasoinen...(?) Uimarannoista tai kylpylöistä en tiedä mitään kun emme sellaista kaivanneet. Historiaa on niin paljon kun jaksaa katsoa ja kiertää - aivan huikeita paikkoja. Roomassa pääsee kulkemaan kätevästi paikallisilla - pikkubussilla tai metrolla. Majoitus kannattaa katsoa läheltä metrolinjaa. Kannattaa vierailla myös Rooman "lähiöissä" - yhdessä niistä on Rooman huvipuisto. Ei kovin kummoinen mutta lapsilla meni aikaa sielläkin ;) Kaupungissa on myös huima kirppis - muistaakseni sunnuntaisin - katuja katujen perään. Yksistään Vatikaanissa menisi useampi päivä - kannattaa käydä ylhäällä tornissa. Suosittelen Roomaan ja me ainakin lähdemme sinne uudestaan ja uudestaan..

"kauris"
Olen käynyt Roomassa lokakuussa ja ilmat olivat vielä ihan mukavat, joten syyskuu on varmasti myös jees... Näkemistä löytyy varmasti jokaiseen makuun. Tykättiin katella juuri näitä kulttuuripuolen juttuja...Aivan mahtavaa oli tutustua upeisiin kirkkoihin ja historiallisiin paikkoihin...(Pietarin kirkko, Colosseum, Vatikaani...) Hintataso Suomen luokkaa...Uimarannoista en osaa sanoa. Junalla voi päiväretkiä tehdä rajattomasti. Itse Roomassa on niin paljon nähtävää, että keskittyisin kyllä Roomaan. Metrolla /bussilla matkustelu kätevää ja halpaa.

"Mimmi"
Ihana ihana Rooma :) Kannattaa ehdottomasti käydä Palatinuksen kukkulalla. Kaunista ja rauhallista + kivat näköalat. Kun menee ensin Palatinukselle ja ostaa sieltä yhteislipun Palatinus + Colosseum, säästyy Colosseumin jonoilta (eli saa marssia jonon ohi sinne turvatarkastukseen). Villa Borghesen puisto on myös tosi kiva ja siellä on Bioparco-eläintarha. Roomassa saa helposti kulumaan useamman päivän ihan vaan kuljeskelemalla, koska historia on läsnä joka askeleella.

Meillä oli auto käytössä siellä ja löydettiin kyllä todella mahtavia rantoja suoraan kun mentiin Roomasta länteen. Isolle rantaa myötäilevälle tielle oli parkkeerattu paljon autoja ja tielle näkyi kasvuston lomasta kylttejä / portteja joissa luki eri rantaosioiden nimiä. Emme tienneet (toivoimme kylläkin) että kysessä oli ranta ja kun mentiin yhdestä portista "sisään", niin saavuimme isolle mahtavalle hiekkarannalle.

Hintataso: kallis, jopa ns. halpakaupoissa. Esim. Benettonin T-paita lapselle maksaa Rooman Benettonin outletissa 24,90 €.

Ruoka: aivan ihanaa kunhan vain välttää niitä tourist-menu paikkoja. Itse suosin paikkoja missä kuuluu eniten italian kielistä puhetta asiakkaiden suusta.

Nähtävyydet: Colosseum, Fontana di Trevi, Espanjalaiset portaat, kirkot, Vatikaanivaltio ja paaaljon muitakin.

Liikkuminen: Kannattaa ostaa tavallisesta lehtikioskista metro-bus lippuja (voimassa esim. 3 vrk) ja lipulla voi siis liikkua metrossa, busseissa, joissain paikallisjunissa, ratikoissa. Taksikuskit kusettavat turisteja minkä ehtii. Eli kannattaa olla tarkkana jos taksilla liikkuu. Junalla tai bussilla pääsee lentokentältä kätevästi ja edullisesti Rooman keskustaan.

Majoittuminen: Yösija voi mennä sivusuun vaikka kesken matkan jos joku toinen on valmis maksamaan hotellihuoneesta enemmän, mitä te olette maksaneet. Meillä kävi näin, kahdesti. Mutta hotelleja ja muita majoituspaikkoja on vieri vieren Rooman kadut täynnä.

Muoks* Taskuvarkaita on paljon ja ne ovat todella taitavia.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23658021:
Majoittuminen: Yösija voi mennä sivusuun vaikka kesken matkan jos joku toinen on valmis maksamaan hotellihuoneesta enemmän, mitä te olette maksaneet. Meillä kävi näin, kahdesti. Mutta hotelleja ja muita majoituspaikkoja on vieri vieren Rooman kadut täynnä.

Muoks* Taskuvarkaita on paljon ja ne ovat todella taitavia.
Tuo kuulostaa tosi oudolta. Palauttavatko edes rahoja takaisin jos majoitus maksettu etukäteen?

Millaisissa hotelleissa noin on käynyt? En oo ikinä kuullut, että kenellekään olisi käynyt noin, aika törkeetä.
Mä olen muutamalta kuullut samaa ja ennen meidän viime vuotista Rooman matkaa pyörittelin vain silmiä tuolle jutulle. Mutta kun toi sattui omalle kohdalle kahdesti 4 päivän matkan aikana niin pakkohan se oli uskoa. Oltiin ensin Hotel Kennedyssä yksi yö, toinen yö Hotel Medicissä ja lopuksi Porta Fortunassa (mikä oli vähintäänkin ... ööh, mielenkiintoinen elämys)

JaZ
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23658484:
Mä olen muutamalta kuullut samaa ja ennen meidän viime vuotista Rooman matkaa pyörittelin vain silmiä tuolle jutulle. Mutta kun toi sattui omalle kohdalle kahdesti 4 päivän matkan aikana niin pakkohan se oli uskoa. Oltiin ensin Hotel Kennedyssä yksi yö, toinen yö Hotel Medicissä ja lopuksi Porta Fortunassa (mikä oli vähintäänkin ... ööh, mielenkiintoinen elämys)
Huh, meinattiin viel ottaa toi Medici mut päädyttiin yhteen toiseen. Ollaan aika vilkkaaseen aikaan menossa, saa nähdä pysyykö majapaikka koko matkan :D Ei oo onneksi muissa matkakohteissa ainakaan mulle käynyt koskaan noin. Mihin aikaan vuodesta olitte matkalla?

Yhteistyössä