Kertokaa lestadiolais häistä :)

"typy"
[QUOTE="huh";22496078]Ei tanssia, ei alkoa, ei leikkejä ei mitään... paitsi puheita, puheita ja puheita :|
Tosi lystiä.[/QUOTE]

Väärin meni.. siellä ON myös leikkejä, monilla hyvinkin runsaasti. Tosin ei mitään sukkanauhasysteemejä.
 
"Mimosa"
ainakin jos itse on järkkäämässä niin kannattaa eka voittaa lotossa ni on varaa ruokkia kaikki *kihi hihi*
ainaki se että morsiuspari on häthätää täysi-ikäisiä, ja pelokkaan näköisiä :D
Niissä lestadiolais-häissä joissa olen ollut (sukulaisia paljon vl:iä) on ollut tunnelma kuin hautajaisissa. Itketty paljon. Esiintyjät, parin ystävät, ovat usein itkeneet esityksiä esittäessäänkin. Harmaata, synkkää. Pitkiä eritätin uskonnollisia saarnoja, laahaavaa veisaamista.
 
Suvun mustalammas
[QUOTE="Mimosa";25878613]Niissä lestadiolais-häissä joissa olen ollut (sukulaisia paljon vl:iä) on ollut tunnelma kuin hautajaisissa. Itketty paljon. Esiintyjät, parin ystävät, ovat usein itkeneet esityksiä esittäessäänkin. Harmaata, synkkää. Pitkiä eritätin uskonnollisia saarnoja, laahaavaa veisaamista.[/QUOTE]

Nolointa on että häissä pidetään tosi pitkä saarnoja, siis ne ei ole mitään päivällispuheita vaan tosiaan saarnoja. Ja niissä vihjaillaan aina siitä että ehkäisy on sitten syntiä. Tosi mautonta.
 
Mä olen ollut kaksissa lestadiolaishäissä ja pidin kyllä molemmista. :) Ihan normihäät, ei vaan juomista eikä tanssimista. Molemmat morsiamet oli kauniita, hehkeitä ja onnellisia, toinen taisi olla 22v ja toinen 23v, sulhanen hiukan vanhempi. Molemmilla pari-kolme vuotta seurustelua takana. Puheet oli mukavia ja mielenkiintoisia, hauskojakin, uskonnollisuus näkyi jonkun verran enemmän kuin normihäissä. Mukavia lauluja, runoja ja hyvää ruokaa :)
 
entinen vl
Vastauksena #21 (vl), mä oon ainakin ollut kaksissa vanhoillislestadiolaishäissä jossa morsian on ollut raskaana:) Toisella kertaa oli ns. pikahäät, pari viikkoa ennen vauvan syntymää jotta vauvaa sais hoitaa yhdessä, koska alunperin häät oli suunniteltu vauvan syntymän jälkeen jollon äiti olis ollu häihin asti "yksinhuoltajana". Että kyllä ne lestadiolaisetki puuhastelee ennen papin aamenta:)
 
Faktaa!
Vanhoillislestadiolaisuus on kirkon ssäinen ja sen suuriin herätysliike. Lähes sadan tuhannen ihmisen joukossa on monenlaisia tapoja ja monenlaisia perheitä. Ei ole häissäkään vain yhtä tapaa. Ainut yhteinen tekijä on varmaan se että häissä on uskonnollisia puheita ja hengellisiä lauluja sekä että alkoholia ei tarjoilla lainkaan. Ja se taas on vain hyvä asia. Sopisi ottaa mallia muittenkin.
 
"vieras"
[QUOTE="typy";25866090]Väärin meni.. siellä ON myös leikkejä, monilla hyvinkin runsaasti. Tosin ei mitään sukkanauhasysteemejä.[/QUOTE]

Vaan eipä ole seksileikkejä, ei ole alkuunkaan. Vanhat naiset on laittautuneet kokovartalo kortsuun ja miehet viheltelee pikkutytöille, osa jopa pikkupojille. Tarina ei kerro sitä mitä siellä kirjon takan tapahtuu kun on ns. morsiamen ryöstö, korkkaus nyt ainakin parin sukulaismiehen voimin. :(
 
entinen vl
Ottakaapa huomioon, että ei-vl:t KOKEE vl-häät juuri niinkuin he kirjoittavat, surullisina, laahaavina, mollivoittoisina ja saarnaavina, ja päinvastoin, vl:t kokevat omat häänsä herkkinä, rentoina ja sydämellisinä. Se perspektiivi laajenee vasta siinä vaiheessa, kun asiaa pystyy katsomaan puolueettomana molemmilta puolilta. ;)
 
Tuulihaukka
Ottakaapa huomioon, että ei-vl:t KOKEE vl-häät juuri niinkuin he kirjoittavat, surullisina, laahaavina, mollivoittoisina ja saarnaavina, ja päinvastoin, vl:t kokevat omat häänsä herkkinä, rentoina ja sydämellisinä. Se perspektiivi laajenee vasta siinä vaiheessa, kun asiaa pystyy katsomaan puolueettomana molemmilta puolilta. ;)
Jos ihminen käy vain SRK-lestadiolaisittain pidetyissä häissä, niin ehkä sitä luulee että se on kodikasta ja hauskaa.... mutta sitten kun on saanut nähdä mitne lämminhenkisiä ja iloisiaovat "tavalliset" häät, joissa ei siti tarvitse olla mitään humalahakuista alkoholimeininkiä, niin tajuaa miten synkkää ja ahdistunutta on vl-häissä.
 
vierailija
Olen ollut vl-häissä, sekä "normi" häissä.
Molemmat ovat kauniita kokemuksia, kun tuntee hääparia ja osaa itse antaa arvoa myös erilaisille näkemyksille.

Kirkossa monesti on vl-häissä joku laulamassa/soittamassa hääparille parvelta tai edestä. Musiikki on klassista tai hengellistä, mikä mielestäni kirkkotilaisuuteen käy hyvin. Vanholislestadiolaisista monet osaavat hyvin laulaa tai soittaa, sillä sitä harrastetaan paljon. (Ja varmasti osaavat ei vl myös laulaa ja soittaa.)
Kirkossa en ole nähnyt vl parin suutelevan.

Juhlassa ruokailun jälkeen on juhlapuhe, joka vl häissä oli pidempi ja sisälsi enemmän ohjeita yhteisestä elämästä, miten kannattaa kilpailla puolison kanssa toisen kunnioituksesta, sopia turhat riidat, pitää läheiset välit ystäviin ja perheeseen, rohkeasti avun pyytäminen tutuilta/perheeltä/suvulta kun siltä tuntuu. Raamattuun viitataan monessa kohdassa.

Leikkejä järjestää monesti kaaso ja bestman, sekä ystävät. (Molemmat perheet pitävät omat ohjelmat hääparrille) Yhteisiä lauluja on muutamia, mutta ne eivät ole aina virsiä ja hengellisiä lauluja, mutta klassisia kuitenkin.
Ja omissa häissäni oli ruokailun ja lopussa kahvin aikana edessä soittamassa klassista musiikkia 2viulua, kontrabasso, flyygeli ja poikkihuilu. Omasta mielestä sopi erittäin hyvin ja oli rauhallinen tunnelma ruokailla.

Ja häihin saa tulla juuri sellaisena kuin on, osalla vieraista juhlapukeutumiseen kuuluu meikki ja se on ok. Vl itse eivät meikkaa. Yli avaria kaula-aukkoja ja juuri pakarat peittäviä minimekkoja on ehkä kuitenkin syytä välttää pukeutumisessa. Hyvänmaun rajoissa siis pukeutuminen olisi suotavaa. (Mitä se kenelläkin tarkoittaa, jää nähtäväksi sittten)

Ei vl häät ovat myös olleet ihania. Ohjelmaa on ollut paljon mm karaokea. Häätassi on ihana, kun näkee miten pari oikein upputuu toistensa seuraan. <3

Täti, kun meni kolmannen kerran naimisiin niin sitä käväs mielessä, että monissakohan häissä sitä vielä tullaan näkemään sama morsian. :D
Ja ainoat häät, missä tuli välillä hiemanepämukava olo loppua kohden, kun vanhempi väki aikoi olla sen verran humalassa, että välillä pyyntöjä vanhemmilta miehiltä tuli polvelle istumisesta tms kun käveli tarpeeksi läheltä ohi. Ja pian sieltä alle 30v jo lähtikin läheiselle mökille jatkamaan saunomisen yms merkeissä juhlia.

Mutta juhlia on niin monenlaisia, kuin ihmisiäkin. Ja juhlalle kannattaa aina osoittaa arvostusta omalla hyvällä käytöksellä ja toisten arvostamisella. :)
 

Yhteistyössä