Kertokaa lastenne tanssiharrastuksesta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tanssiharrastus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tanssiharrastus

Vieras
Etsin 7 vuotiaalle tytölleni sopivaa tanssiharrastusta ja haluaisin kuulla muiden kokemuksia.

Minkä ikäisenä lapsesi on aloittanut tanssin? Onko hän käynyt jonkun urheiluseuran ryhmässä vai yksityisessä tanssikoulussa? Kuinka monta kertaa viikossa on treenit? Kilpaileeko lapsi tanssissa? Onko hän kokeillut useampia eri tanssin lajeja? Mitä lajeja? Minkä ikäisenä lapsi on alkanut käydä harjoituksissa itsenäisesti? Mitä tanssiharrastus maksaa? Tuleeko esim. esiintymisasuista lisäkustannuksia ja pitääkö ne tehdä itse?

Tässä muutamia ensin mieleen tulleita kysymyksiä? Kertokaa kaikki mahdollinen.

Likka kävi 9-vuotiaana sellaisella street-tanssin viikonloppukurssilla, ja sieltä tullessaan oli melkein itku silmässä kun kurssi loppui, eli sitä oli sitten kehitettävä jostain lisää. Aloitti sitten samantein paikallisessa tanssiopistossa ja siellä tanssii edelleen. Tunnit on kerran viikossa mikä kyllä tuolle riittää, kun kumminkin koulunkäyntikin verottaa jaksuja omalta osaltaan. Eri projektien aikana ja esiintymisien aikana on enemmän treenejä. Ei ole vielä kilpaillut, mutta tasoa edistyneemmissä tanssii tällä hetkellä. Esiintymisasut on itse hankittava, mutta ne ei yleensä ole mitään erikoisempia tuossa lajissa. Lukukausi maksaa reilut 200€. Ei käy harrastuksessa itsenäisesti, koska meiltä ei ole kunnon yhteyksiä kaupunkiin. Tanssinut aiemmin lasten rock'n'swingiä sekä showtanssia.
Kivoja projekteja on paljon ollut, ja saanut esiintymiskokemusta isoillakin konserttilavoilla.

Aloitti muistaakseni 4-vuotiaana, vaihtoi vuosi sitten toiseen tanssikouluun kun halusi toisentyyppistä tanssia (tyttö on nyt 8). Aluksi se on ihan lastentanssia, ei mitään monimutkaista vaan haetaan sitä leikinomaista liikunnaniloa. Kouluikäisenä alkaa sitten tulla enemmän koreografiaa ja monimutkaisuuttakin. Meillä lukukausi maksaa muistaakseni 120€ ja aina kauden päättyessä on näytös. Yksityinen tanssikoulu, esiintymisvaatteet on ainakin tähän mennessä hoidettu itse, mutta ne on ollu hyvin yksinkertaisia ja monikäyttöisiä. Esim. viimeksi tytöillä oli valkoiset vaatteet, joihin ommeltiin asiaankuuluvat koristeet. Koristeet pois ja vaatteet oli taas normaalikäytössä :). Ei kulje vielä itsenäisesti, mutta tanssikoulu on bussireittimme varrella, joten jossain vaiheessa varmasti käy itsekin.

No mun tyttö (kohta 9v) harrastaa diskotanssia.

Aloitti pari vuotta sitten showtanssilla, mut vaihtoi vuoden jälkeen diskotanssiin, koska koki tuon showtanssin "liian hitaaksi". Tykkää ihan hirveenä nyt =)

Yksityinen tanssikoulu, harrastus maksaa 170€/lukukausi. Treenit on kerran viikossa. Viime aikoina tyttö on alkanut puhua, että treenejä on aivan liian vähän. Tyttöä kysyttiin viime syksynä kilparyhmän valintakokeisiin, mutta tyttö jänisti. On nyt sitten harmitellut useasti sitä ja aikookin ensi syksynä mennä kokeisiin, jos pääsee. Jos pääsee kilparyhmään, treenejä on vissiin 4 krt viikossa.

Tuo diskotanssi näytti minusta kivammalta (vauhdikkaammalta) kuin showtanssi. Se vaikuttaa hyvältä, harmi vaan, että sen opetus on täällä niin aikaisin, etten varmaan ehdi viedä lasta treeneihin.

Meillä hyvin samankaltainen tanssiharrastus tytöllä kuin Saraldon kuvaama. Tyttökin saman ikäinen. Vähitellen vaativuus kasvaa, vielä on sen verran yksinkertaista, että uusia oppilaita tulee mukaan ryhmään tuon tuosta. Olen ymmärtänyt, että vuoden-parin päästä aletaan vaatia oikeat tanssikengät ja harjoitusten määräkin kai kasvaa. Silloin on käsittääkseni mahdollisuus valita erilaisia painotuksia tanssiin. Samoin tuossa vaiheessa tulee oikeat esiintymisasut, jotka on aina erikseen ostettava.

Yhteistyössä