Kertokaa kun en tajua: mitä eroa on "mulkaisulla" ja katseella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja salolais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

salolais

Vieras
Keskustelupalstoilla ja muuallakin riittää juttua, kuinka esim.

"menin kauppaan ja sanoin 'päivää', myyjä mulkaisi minua päästä varpaisiin ja mutisi 'päivää' "

"tuntuu ettei saa lastenvaunujen kanssa missään mennä kun mulkoillaan niin pahasti"

"pyöräilijä huristi ohi ja mulkaisi vain mennessään"

Niin että kertoisiko joku mitä eroa on "mulkaisulla" ja tavallisella katsomisella? Jos se lastenvaunujen katsoja ei sano mitään, millä perustein katsominen on pahantahtoista mulkoilua?

Pelottaa vähän että onko joillain sellainen asenne, että muut varmaan ajattelevat minusta koko ajan pahaa ja sitten nähdään kaikki katseetkin pahana.

Kyllähän yleensä ihmiset vähän vilkaisevat toisiaan kadulla ohittaessaan, ja totta kai myyjäkin kaupassa katsoo asiakasta...

Mulkaisu on "paha katse", jotenkin tuomitseva tai arvosteleva?
Tuntuu khyl, että aika monesti ihmiset kuvittelee mulkaisuiksi ihan normaalit katseet...tai ainakin olettaisin, koska joitakin ihmisiä tunnutaan mulkoilevan koko ajan ja toisia ei ollenkaan..
esim. tuo vaunujen kanssa liikkeellä oleminen... mua ei ole koskaan mukoiltu (vai olenko vain niin sokea/tollo, etten huomaa?) ja toisia tunnutaan mulkoilevan vähän väliä...

Mulkaisussa katsojalla on tappava katse, naama mutrulla tai jotain muuta, mistä tietää, ettei katse ole hyväntahtoinen, hyväksyvä katse tai normaali eleetön katse. Mulkaisulla viestitään pahantahtoisuutta tai hyväksymättömyyttä.

Katse; katsotaan suht neutraalisti

Mulkaisu; katsotaan kulmia kurtistaen/kulmia kohottaen/silmiä pyöritellen, osoittaen sen katseen avulla paheksuntaa/halveksuntaa

Niin voisin kuvitella, mutta en oikein usko, että vaikka myyjä kaupassa uskaltaisi asiakkaalle kulmia kurtistaa... Luulen, että ilmeetöntäkin katsetta sanotaan mulkaisuksi, kun vain on huono ennakkokäsitys katsojasta...

Katse on neutraali, mulkaisu on vihainen.

Minä mulkaisen usein ihmisiä, mutta se ei johdu muista vaan siitä että minulla on jotenkin kiukkuinen perusilme usein, ja olen ajatuksissa kulmat kurtussa. Silloin kun pikaisesti vilkaisee jonkun suuntaan, näyttää juuri tasan sellaiselta vihaiselta mulkaisulta.

Yhteistyössä