Eihän sitä ihan muutamalla sanalla voi kertoa

Aihe on laaja, ja siihen liittyy paljon kaikenlaista. Ravintoaineet (makrot ja mikrot), verensokeri, kolesteroli nyt ensin mainitakseni. Mä aloitin karppauksen, niin monen monta iltaa lueskelin nettiä ja tutustuin ensi kertaa elämässäni ravintoaineiden vaikutuksiin. Tulin siihen tulokseen, että ruokavalioasiat ovat uskonasioita. On olemassa niin monta eri totuutta, ja kuka tietää, mikä niistä on se suurin totuus.
Mun mielestä karppausta ei pidä ajatella laihdutuskuurina ollenkaan, vaan se on elämäntapa ja laihtuminen tulee kaupan päälle. Terveysvaikutuksista on tässä ketjussa jo mainittukin, mä kerron omasta kokemuksestani, että oloni on aivan upea nyt karpatessani... energinen ja aikaansaava. Jaksan paljon paremmin ja olen virkeämpi.
Karppauksen (=vähähiilarisuuden/hiilaritietoisuuden) pointtinahan on se, että energia otetaan rasvoista ja proteiinista, jotka täyttävät mahaa pidempään kuin hiilarit. Elimistön ensisijainen energianlähde on hiilarit, jotka muuttuvat elimistössä sokereiksi, joita kroppa sitten käyttää ravinnokseen. Ne sokerit, joita ei käytetä, varastoituvat rasvoiksi. Ja kun hiilaria vaan saa ja saa, sitä ei ehdi millään käyttää kokonaan, niin varastot vaan kasvavat.
Toinen pointti on se, että proteiinia ja rasvaa täytyy syödä vähemmän kuin hiilaria saadakseen saman energiamäärän. Tässä tulevat mukaan kalorit ja näläntunteen poissapysyminen, sekä verensokeri. Hiilarit nostavat ja laskevat verensokeria nopeasti, joten nälkä tulee aikaisemmin, kuin jos olisi syönyt rasva- tai proteiinipitoisempaa ruokaa.
Eli elimistö opetetaan rasvapolttoiseksi. Jos haluat alkaa karppaamaan, niin ota ensin tarkasti selvää ravintoaineista ja niiden tarkoituksista ja määristä. Tuo karppaus.info on hyvä sivusto, mutta joku siellä suositeltu kirja kannattaa myös lukea.
Siinä nyt muutama sana, kolesterolista voisin myös kertoa karppaajien käsityksen, mutta annan sulle linkin, jossa on vähän virallista näkemystä erilaisempi ajatus... http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=2&art=117 Muutenkin tuota Antti Heikkilän blogia kannattaa lueskella ajatuksen kanssa: http://www.anttiheikkila.com/index.php?id=99&arkisto=1