Kertokaa kaikki perhepäivähoitajan työstä

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostaa
  • Ensimmäinen viesti
kiinnostaa
hyvät ja huonot puolet, palkkaus ei kiinnosta, koska sen tiedon löytää muutenkin. Mutta onko päivät rankkoja/helppoja ja mihin verrattuna ne on sitä? Kertokaa miksi haluatte tehdä perhepäivähoitajan työtä, saatteko tukea, onko työ yksinäistä?

Kiitän, jos kenellä on aikaa ja viitseliäisyyttä kerto työstään.
 
plää
Hei! En ole itse perhepäivähoitaja, mutta yksi läheinen tuttuni on ja kerron sen perusteella mitä hän itse kertoo. Hän tykkää olla lasten kanssa kotona ja se on melko helppoa, kunhan kaikki lapset eivät ole vaippaikäisiä eli osaavat käydä itse vessassa ja osaavat syödä. Mutta nyt hän haluaa joka loma jonnekkin matkoille, koska ei halua olla niitä lomiakin kotona, koska on siellä kotona kaikki työpäivätkin. Toisaalta kiva, ettei tarvitse lähteä töihin muualle, mutta toisaalta taas sitten, että on koko päivän siellä kotona..
Siinä nyt edes vähän juttua, toivottavasti edes jotain saat irti :)
 
kiinnostaa
Kiitos plää, meillä ei sitä ongelmaa ole (ehkä), koska viikonloput ja lomat ollaan mökillä, toisaalta kotona oleminen on nautinto lasten kanssa. Puuhastella, ulkoilla tms. nyt olen pk:ssa hoitajana ja työn huonot puolet alkavat olemaan jo niin suuria, että pakko miettiä jokin muu muoto tehdä työtä jota rakastan ja jossa olen todella hyvä. Niin ja huonot puolet ovat mm. yli suuret lapsiryhmät, meillä nyt pieniä 15 ja hoitajia 3 jos hyvä päivä, on usein tilanteita jossa joutuu olemaan koko ryhmän kanssa yksin.
 
"Tara"
hyvät ja huonot puolet, palkkaus ei kiinnosta, koska sen tiedon löytää muutenkin. Mutta onko päivät rankkoja/helppoja ja mihin verrattuna ne on sitä? Kertokaa miksi haluatte tehdä perhepäivähoitajan työtä, saatteko tukea, onko työ yksinäistä?

Kiitän, jos kenellä on aikaa ja viitseliäisyyttä kerto työstään.
Hei!

Olen perhepäivähoitaja kunnallinen. Minulla on 4 lasta + puolikas. Kun päivän järjestää niin että määrätyt asiat tekee aina samaan aikaan, niinlapset pysyy kurissa, levottomuus vähenee, ruokailuun tulee säännöllisyys ja jokainen lapsi nukkuu. Isommat olen laittanut lepäämään 45min. Nukkumispakkoa heillä isoilla ei ole, mutta yleensä päivä on rankkoja ja uni maittaa. Amupäivällä ulkoillaan . 9-10.30 (ulkona leikitään, pelataan, juostaan käydään puistoissa tapaamassa muita pph lapsineen) sitten kotio ja ruokaa syömään. (valmistan ruoan lähes valmiiksi aamulla) perunat keitän kun tulemme sisälle. Lapset leikkivät sen aikaa. n. klo 11.15 syömme ja n. klo 12 on jokaisella pää tyynyssä ja lapset nukahtaa aika heti (mulla ei pää tyynyssä :) ) sitten alkaa minun kahvitauko ja oma aika. Isot nousee yleesnä klo 13 maissa ja pikkuset nukkuu tuonne klo 14.14.30..isot silloin kun pienet nukkuu tekee hissunkissun hommia. n. klo 14 välipala. sitten yhteistä puuhaa (lorupussia,laulamista,askarrellaan (aina joku teema joka viikolle)ja leikitään. Ulos noin 15.30 ja sieltä vanhemman hakevat murunsa kotia.

paljon teen yhteistyötä toisten pph kanssa. Työ on muuten liika yksinäistä.

niin ja mulle maksetaan ekalla kokemuslisällä bruttona 1764€ + ruokakulukorvaus

työpöivä alkaa n. 7 ja loppuu klo 18 viimestään
 
"vieras"
Mä olen yksityinen pph.
Enne olin kunnallinen. Nyt päätän kaiken itse. Työaikani, lomani, palkkani...
palkka on 700€ enempi kuin kunnallisella ollessa ja työaika maxmissaan 8h päivä
 
Täällä yksityinen pph, tätä olen tehnyt vuodesta 2006. Olen viihtynyt, välillä tuntuu että olisi kivempi tehdä töitä jonkun muun kanssa, ja jossain muualla kuin kotona. Eli ehkä yksityinen ryhmis?

Päiväkotityöhön en oikein voi verrata, koska olen ollut siellä vain harjoitteluissa, en koskaan töissä. Toki noissa harjoitteluissakin näki sitä pk-arkea (varsinkin lasten kannalta), mutta kyllähän nuo harjoittelut ovat hieman "kevennettyjä", koska ainakin mulla käynyt aina hyvä tuuri, kun olen oikeasti saanut olla opiskelijana enkä vain työvoimana. Mutta lasten kannalta näen että tämä on paljon parempi hoitomuoto, ainakin alle 4v lapsille.

Työn raskaus riippuu minusta ihan hirveästi lapsista ja perheistä. Joskus on ihan unelmaryhmä (ja loistavia päiviä), kaikki sujuu, lapset ovat iloisia ja reippaita ja tulevat toimeen keskenään. Toisinaan lapsia väsyttää, kaikesta riidellään, yms.

Hyvinä puolina pidän sitä että saan hoitaa oman kuopukseni kotona itse (nyt 4v), ja olla kotona kun koululaiseni tulevat koulusta. Yksityisenä saan päättää itse lapset (jos valinnanvaraa on), työajat (alle 9 tunnin työpäivät eivät ainakaan minulla onnistu, lapsia ei tule), lomat ja päivän kulun ja toiminnat. Kunnalliseksi en ainakaan vielä ole siirtynyt, koska yksityisenä tienaan hieman enemmän. Näitä yksityisen ja kunnallisen eroja et kuitenkaan kysellyt...

Mutta erona päiväkotityöhön, lapsia vähemmän Max 4,5) joten heidät tulee kohdattua jokaisen ihan eri lailla kuin pk:n isossa ryhmässä. Työaikana tulee tehdä myös paljon muuta kuin lastenhoitoa, eli ruuanlaitot, jälkien siivoukset, kaikki valmistelut (jolloin sinä itse kuitenkin valvot lapsia). Mutta minusta tämä ei ole rankkaa, vaikka lapsia olisi useampikin alle 2v. Eipä tuo vaipanvaihto nyt niin rankkaa puuhaa ole. :) Jos viihtyy kotona eika kauhistu ruoanlaittoa, on tämä ihan varteenotettava vaihtoehto pk-työlle.

Mulla muuten harvinainen päivä, taitaa olla vuoteen eka päivä kun ei ole lapsia hoidossa. Pari on reissussa ja yksi kipeänä. ;)
 
alkuperäinen
Saa toki kerto myös eroja yksityisen ja kunnallisen välillä, tosin niitä jo olen lueskellutkin, että eroja kyllä löytyy. Alkuun ajattelin kuitenkin kunnalliselle puolelle, koska vakivirka nytkin on ja pitkät lomat tulossa parin vuoden sisään + muut henkilöstöedut mistä tuntuu hieman vaikealta luopua, tietty yksityisen taksalla jo nekin tulis varmasti korvattua.
 
"Pph"
Yksinäistä, ja melko raskasta. Olen tässä vuosien saatossa todennu, etten aio tehdä tätä loppuelämääni, kaipaan työyhteisön tukea ja työkavereita ympärilleni.
Lapset on toki ihania, siitä ei ole kyse. Toisille tämä sopii, toisille ei. Valitettavasti suurinosa pph:jista on melkoisen leipääntyneitä työhönsä, ja se sitten näkyy ja yleistetään.

On tässä hyviäkin puolia: ei ole työmatkoja, työ tulee kotiin. Omaa lasta ei tarvitse kuljettaa missään hoidossa, ja isompi pääsee kotiin koulusta, jää iltapäiväkerhot ym. väliin.
 

Yhteistyössä