Kertokaa joku viksu mitä teen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ugu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ugu

Vieras
Äippäloma loppuu kuukauden päästä ja en haluis laittaa 9kk lasta hoitoon. Mulla odottaa vakituinen työpaikka, mutta työ-ajat on 5.30-14.00 ja 13.30-22.30 vuoroviikoin. Asun omistusasunnossa ja oon yksinhuoltaja. Niin kauhee stressi asiasta, että pää lyö ihan tyhjää :(

Itse tekisin kaikkeni, että en joutuisi viemään tuon ikäistä hoitoon. Olenkin onnekas, kun olen voinut olla kotona pitkään, palaan töihin vasta kuopuksen täytettyä kaksi vuotta. Kaveripiirissäni on kyllä muutama, joka on palannut töihin äitiysloman loputtua, mutta näissä tapauksissa vauvaa on hoitanut vauvan isä tai isovanhemmat. Paljon on silti tälläkin pienellä paikkakunnalla niitä lapsia, jotka on viety perhepäivähoitoon heti äippäloman loputtua, kun on ollut pakko. Tsemppiä päätöksentekoon!

O_O

Mä mieluummin luopuisin asunnosta ku palaisin tuollasilla työajoilla töihin, noin pieni lapsi vielä.. Siis sehän olisi kaikki yöt vuoropäiväkodissa?? Kun ei noilla työajoilla oikein ole muuta vaihtoehtoa, niin aikaiset aamut ja niin myöhäiseksi menee iltaisin.

Onko lainaa vielä paljon, minkälainen lyhennys? Voisitko ottaa lyhennysvapaata esim puoli vuotta, olla hoitovapaalla ja yrittää löytää uutta työtä paremmilla työajoilla? Onko säästöjä? Missäpäin asut, onko siellä miten töitä tarjolla? Kuka on työnantajana, onko sieltä omasta paikasta tarjota töitä inhimillisemmillä työajoilla?

Ei kai ny vuokralle sentään tarvi muuttaa. Asumistukeehan saa omistuskämppäänkin. Missään nimessä en laita pikkusta hoitoon vielä. Asun kyllä vaikka pahvilaatikossa mielummin, mutta lähinnä tässä pohdin että mikä on järkevin peliliike tässä tilanteessa.

Otat puoli vuotta lyhennysvapaata. Siinä ajassa etsit itsellesi päivätyön. Jos ei löydy puoleen vuoteen, niin harkitse vakavasti muuttamista jonnekin, mistä se työ löytyy. Muuten tulevaisuutesi näkymät voi olla aika heikot tai sitten lapsesi joutuu sopeutumaan vähän turhan paljoon (vuorohoito noin pienenä).

Mulla oli vähän samanlainen tilanne mutta vauvoja oli kaksi. Maksoin asuntolainasta vain korot ja kävin tekemässä suunnilleen kerran viikossa keikkahommia. Rahat oli tiukalla mutta himassa olin kunnes muksut 3v ja kyllä kannatti.
Nyt ovat jo koululaisia ja rahaa taas millä mällätä eikä tosiaankaan harmita nuo kituttelu vuodet, se on niin väliaikaista.

Taitaa olla parempi että jäät kotihoidontuelle ja alat etsiä sopivampaa duunipaikkaa. Olen myös yksinhuoltaja, enkä kuunaan suostuisi lasta viemään yöksi päiväkotiin, jotenkin uskon että lapsen perusturvallisuus järkkyy. Tosiaankin sinun tapauksessasi lapsi olisi joka työpäivä päiväkodissa yötä. Näkisit lastasi muutaman hassun tunnin vuorokaudessa koska sun itsesikin pitää nukkua jossain vaiheessa. Ja kun lapsi menee kouluun niin joutuisi olemaan yöt yksin kotona. Ei työelämän alttarille kannata omaa ja lapsensa hyvinvointia uhrata, ihmisellä on muutakin tarkoitusta! Raha-asiat varmasti järjestyy, kunnes löydät sopivamman työn.

Yhteistyössä