Kertokaa joku fiksu että miten diagnosoidaan allergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja metsänpeitto
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

metsänpeitto

Vieras
silloin kun sitä ei voi testata?

Katsokaas kun lapsi oireilee voimakkaasti, hieroo silmiään ja korviaan, ja saa pahentuneita oireita ruoka-aineistakin nyt kun koivut kukkivat.

Terveyskeskuslääkäri kuitenkaan ei anna siitepölyyn allergialääkitystä, koska sitä ei ole diagnosoitu. Vain tilanteissa, joissa lapsi saa kokonaisvaltaisen pahan reaktion, saamme antaa lapselle antihistamiinia.

Mutta kertokaapa joku minulle, että miten diagnosoidaan siitepölyallergia, kun lapselle ei voi tehdä ihotestejä eikä ottaa allergiatestejä verestä?

Ruoka-aineallergioitakaan lapselle ei ilmeisesti ole, kun niitä ei voida diagnosoida muuten kuin että äiti huomaa että haa, annoin tuota ja siitä tuli ripuli tai annoin tuota, ja siitä tuli nokkosrokko päästä varpaisiin. Mutta eihän sitä onneksi lasketa oikeaksi diagnoosiksi.

(Juu, olen turhautunut)

No sillä tavalla että lapsen äiti menee sanomaan lääkärille että lapsi saa oireita siitä ja siitä ja siitä jonka jälkeen lääkäri kirjoittaa c-lausuntoon että varmennettuja allergioita ovat se, se ja se :whistle:

Mutta siis tuo allergialääkäri meille sanoi että jos jostain tulee selvästi oireita kerta toisensa jälkeen, todennäköisesti se on allergia eikä sitä varsinaisesti tarvitse varmentaa enää sen enempää.

lisäilen...
Varmaan kannattaa tuossa tapauksessa ottaa yhteys johonkin toiseen lääkäriin. Vaikka sellaiseen joka käskee antaa lapselle ataraxia ihan vain siksi että se nukkuisi paremmin ;) <br><br>

Menisin juoksujalkaa yksityiselle. Vaikka se maksaakin hunajaa, mutta asiat selviä'ä siellä nopeaan tahtiin.
Näin ainakin meillä ja 2 vuotta juostiin terveyskeskuksessa vähän väliä.
Yksityislääkärillä käynnin jälkeen oli budjetti hiukan tiukalla, mutta kannatti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 12:51 metsänpeitto kirjoitti:
Mutta mulle on kyllä annettu aikaisemmin ymmärtää, että tilanteessa jossa ei voida muuten diagnosoida tehdään lääkekokeilu ja jos se auttaa, niin se on sillä selvä. Mutta kun ei saa antaa lääkettä, jos ei ole diagnoosia :xmas:
Meillä taas ei ole mitään testejä tehty ja lapselle saatiin terveyskeskuslääkäriltä antihistamiinresepti tyyliin, kokeillaan jos auttaa ja sen jälkeen olen pyytänyt uuden vuosittain. En ole edes niitä kokeita missään vaiheessa vaatinut, sama se on, mikä/mitkä noista puista sen aiheuttaa, kun siedätyshoitoa ei olla hankkimassa ja oireetkin pysyvät lääkityksellä kurissa. Tosin sitä reseptiä oli helppo pyytää oman diagnoosin perusteella, toinen vanhemmista oireilee samoin usein todennetuin allergioin samaan aikaan.

Mutta ehkä teillä se muu lääkitys (ja syy miksi sitä annetaan) saattaa olla syynä, ettei toista lääkitystä hevin anneta.

Yhteistyössä