Kertoisitteko IVF:ästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angelina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Angelina

Jäsen
21.06.2006
336
0
16
Heippa!
Kertoisitteko mulle kaiken mahdollisen koeputkihedelmöityksestä. Netistä löytyy tietoa mutta omia kokemuksia kaipaan. Eli mikä kierronpäivä aloitetaan mitäkin hoitoja ja kuinka edetään aina munasolujen keräykseen asti? Miltä se keräys tuntuu ja miten se tapahtuu? Entäpä alkion siirto? kertokaa omakohtaisia kokemuksianne, kiitos =)
Minulla olisi IVF suunnitteilla kesäkuulle ja ihmettelenkin nyt miten kaikki menee. Lääkäri aika on vasta sillain että taitaa olla kierron puoli väli, siis toukokuussa..ja kesäkuussa IVF. Ihmetyttää että miksi jo niin aikaisin lääkäriin ja semmoinen ajankohta ettei esim. kierron alussa.
Ompa sekavaa :ashamed:

Se riippuu tehdäänkö sinulle IVF lyhyen vai pitkän kaavan mukaan.. Minä kerron oman kokemuksen pitkästä kaavasta..

Edellisen kierron loppuvaiheilla (kp 21-) aloitetaan oman hormonitoiminnan alasajo joko nenäsumutteilla, piikillä tai kapselilla. Menkat tulee tähän väliin. Minulla ns. 0-ultra oli kp 10, jolloin katsottiin munasarjojen tilanne ja aloitettiin hormonipiikitys, jolla siis kasvatetaan munasoluja. Piikitystä 11 pv ja yhteensä 3 ultraa tänä aikana. Kp 21 irroituspiikki. Kp 23 punktio ja kp 25 alkion siirto. IVF/ICSI-hoidoissa yleensä Lugesteron-tukilääkitys auttamaan alkiota kiinnittymään. Luget aloitetaan noin punktiopäivänä ja jatketaan ainakin raskaustestiin saakka. Tästä, (kuten jokaisesta asiasta näissä hoidoissa) on jokaisella lääkärillä omat näkemykset käytetäänkö ja kuinka kauan.
Tuossa tuo lyhykäisyydessään.

Munasolujen keräys eli punktio oli minulle suht kivuton toimenpide, valitettavasti ei ole sitä kaikille. Toimenpidepöydälle mennään, kanyyli käteen, jonka kautta tulee rauhoittavaa ja vahvat kipulääkkeet. Lääkärin toimia voi seurata ultramonitorista samalla. Kesto ehkä 15-20 min. jonka jälkeen lepoa ennen kotiinlähtöä. Saattaja on oltava mukana.

Alkion siirto puolestaan hyvin simppeli toimenpide. Taas toimenpidepöydälle makaamaan, hoitaja ultraa mahan päältä samalla, kun lääkäri ruiskauttaa alkion ohuenohuessa putkessa kohtuun. Tähän ei tarvi kipulääkettä, minä en huomannut koko toimenpidettä juurikaan.

Raskaustesti tehdään noin 2 viikkoa alkionsiirrosta. Joissain paikoissa joutuu luottamaan kotitesteihin, joissain paikoissa pääsee verikokeeseen.

Yhteistyössä