Kertisvaipat/Kestovaipat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertisvaipan puolesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja untuvikko...:
Laitetaanko se tytölle ihan suorana kaistaleena?

Todennäköisesti niin toimii parhaiten. Jos sitten tuntuu, että vaippa kastuu eniten edestä tai eniten takaa, niin sitä voi taitella siihen suuntaan sitten. Jotkut tytötkin onnistuvat pissaamaan etupainotteisesti, toiset takapainotteisesti :).

Meillä oli poika äärettömän äkäinen. Itki itki ja itki. Laitettiin harsot ja villikset -> ihan kuin eri poika. Tosin meillä ei lapsi voinut yhtään sietää märkää vaippaa, harsonkin kanssa voi käyttää kuivaliinaa esim. kuivaliinakankaasta tai mikrofleesestä (helpottavat kakkojen pesua).

Itse olen sortunut tuohon vaippa"harrastukseen" pääasiallisesti tosin tsi vaippojen merkeissä. On muuten helppoa ja halpaa tehdä itse vaippoja.

Mites olette harsoilijat saaneet systeemin toimimaan kävelevällä ja touhuavalla taaperolla? Meillä ei nimittäin millään pysy harso-pikkuhousut-villikset-viritelmä päällä. Toimiikohan toisenlainen kuori paremmin?

Kiitos nopeasta vastauksesta VP! Täytyy varmaan kokeilla tuota PUL-kuorta. Jotenkin vain viehättää enemmän ne villahousut, ehkä siksi kun ne on niin naturellit. ;0) Onkohan kukaan saanut niitä pysymään päällä?

Alkuperäinen kirjoittaja harsot ja taapero:
Kiitos nopeasta vastauksesta VP! Täytyy varmaan kokeilla tuota PUL-kuorta. Jotenkin vain viehättää enemmän ne villahousut, ehkä siksi kun ne on niin naturellit. ;0) Onkohan kukaan saanut niitä pysymään päällä?

En ole käyttänyt villahousuja taaperolla, mutta tarrallisia villakuoria kyllä, hyvin pysyy. Esim. Imse Vimse tai http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/hhwcover.html

Ja tiedän, että jotkut käyttävät esim. Ruskovillan villiksiä taaperollakin, eli niitä tiukemman mallisia villaneuloksesta ommeltuja, ei hahtuvia.

Mä olen käyttänyt kestovaippoja siitä alkaen kun sairaalasta kotiin pääsin. Välillä isi vaippaa vaihtaessaan käyttää Muumi-kertakäyttövaippoja, mutta en ole siitä nipottanut:) Mulla on käytössä Ruskovillan ohjeiden mukaan harsot (Ruskovillan ovat aavistuksen verran isompia kuin kaupasta ostetut ja siksi tykkään enemmän, kun pysyvät paremmin pitkällä 3,5 kk pikkupojallamme) ja päälle vedän itse kudotut hahtuvavillahousut (ei ollut liian vaikeaa kutoa ohjeiden mukaan hahtuvalangasta, mutta saa vastaavia valmiinakin). Villa sitoo kosteutta ja luonnonmateriaalina on kätevä. Harsot huuhtelen vedellä heti vaihdon jälkeen, kakat menevät siten vessanpönttöön. Kerään huuhdotut harsovaipat ilmavaan vaippapussiin ja pesen n. joka toinen päivä koneella. Vaipanvaihto on mukava kokemus puolin ja toisin. Vaippa ei ehti hautoa liian kauan vauvan pyllyä, kun tuntee jos kosteus alkaa tulla läpi, mutta villahousut tekevät olon silti vauvalle mukavaksi ei kosteus heti haittaa. Yöksi (tai matkan) ajaksi laitan puuvillaisen tai villaisen lisäimun. Jos joskus punottaa, Weledalla on hyvää salvaa. Ei tunnu minusta työläältä käyttää kestovaippoja ja tuntuu hyvältä, kun jätekuorma ei kasva mun takia kovin paljon.

Meillä vauva painoi syntyessään 3300g. Alussa meillä oli käytössä froteepyyhkeistä/vohvelikankaasta/flanellista ommellut pötkön malliset imut ja kuorivaippa koko 0 tai new born. Sitten siirryttiinkin suoraan kokoon M ja melkein kokonaan taskuvaippohin (tsi ja fuzzy bunz), kun niissä on paljon säätövaraa.
Alussa käytetyt pötköt toimivatkin loistavasti taskuvaippojen imuina. Jos on oikein pitkä vaihtoväli, niin silloin käytän M-kokoista kuorivaippaa harson ja lisäimun,tai vähän paksumman itse ommellut tiimalasin muotoisen pötkön kanssa.
Nyt tyttö on 1v 4kk, painaa 11kg ja M-koko käy edelleen! Joten meillä se ei ainakaan pidä paikkaansa, että jatkuvasti joutuu ostamaan isompaa kokoa.
Jos joutuisin hankkimaan useammin vaippoja, ostaisin kuoret luultavasti käytettyinä edullisesti huuto.netistä ja imuiksi ompelisin vanhoista froteepyyhkkeistä kolminkertaisia suorakaiteen muotoisia pötköjä. Sellaisia osaa jokainen taatusti pyyhkeestä leikata ja ommella. Vaivatonta ja helppoa minun mielestäni ja eipähän mene vanhat kulahtaneet pyyhkeetkään roskikseen =)

Yhteistyössä