Kertisvaipat/Kestovaipat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertisvaipan puolesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertisvaipan puolesta

Vieras
Käytän 3kk ikäisellä tytöllämme kertisvaippoja. Kestojen alkuinnostus on kuollut. Nyt tyttö on aika usein itkuinen, ja jo se että nostan hänet hoitopöydälle ja alan vetää potkuhousuja pois, saa tytön hiljaiseksi usein hymyn kera. Niinpä pidämmekin joka ilta pimua nakusillaan hoitopöydän pehmusteen päällä olkkarin lattialla joskus tunninkin, ja hän viihtyy siinä mainiosti, potkii ja höpöttää ja naureskelee ja on niin tyytyväinen. Hän ei siis pidä vaipasta, kokee sen ilmeisesti erittäin epämiellyttäväksi. Itse en pidä vaippaa tiukalla hänellä, mutta mies joskus laittaa minusta liian kireälle vaipan. Rasvaan myös pyllyä usein, mutten joka vaipan vaihdon yhteydessä. Ihottumaa tytöllä ei ole. Onkohan asia vain yksinkertainen että vaippa ei ole kiva... ei se varmaan muuten ihoa ärsytä kun iho on ihan hyvännälöinen, ei punoita eikä ole ihottumaa...
Vai pitäisiköhän kokeilla kestoja että jos ne ei ahdistaisi niin paljon tytsyy...Minusta kestovaipparuljanssi on niin ärsyttävä että en ihan heti haluaisi niihin vaihtaa...

Moi! Mika sinua kestoilussa arsyttaa? Toivottavasti sulla on ollu kunnon vaipat, laadukkaat ja imukykyiset? Itse koin kestoilun Imsen kuorilla ja popolinon harsoilla ihan helpoksi. Ainoa vaiva on kakan huuhtominen ja kuivumaan ripustaminen, mutta ei niihinkaan kauaa aikaa kulu. Meilla on 6kk ikainen ja olen kestoillut alusta alkaen (yolla ja pidemmalla reissulla kertis) Myos taskuvaipat on musta mielettoman helppoja, itse kaytan harsojen lisaksi fuzzi bunzeja, nyt kun vauva syo kiinteita niin senkun vaan tipauttaa kakat ponttoon ja vahan huuhtasee ja ampariin odottamaan pesua. Voiko sen helpompaa olla.

Jos käyttää harsoja äitiyspakkauksen kuorien kanssa, niin käykö äitiyspakkauksen harsot vai pitääkö ne olla jotain muita harsoja? Eli onko harsojen imukuvyissä eroja? Minulla on 7vk poikavauva.

Äitiyspakkauksen harsot olivat hyviä, me käytämme niitä ja ostimme lisää samanlaisia, jotta riittävät (yht. 20 kpl). Kakkavaipat olen huuhdellut, pissavaippoja en. Likavaipat laitan kannelliseen ämpäriin ja pesen vaippapyykin joka toinen päivä (niin usein ei tarvitse jos hankkii enemmän vaippoja...). Pesen toisinaan jopa 40 asteessa ja tulevat puhtaiksi. Useimmin kuitenkin 60 asteessa ja joskus harvoin 90 asteessa. Jos kakka ei lähde harsosta pyykkikoneessa, niin kannattaa liottaa ensin, sitten lähtee.

Yhden harson imukyky riitti meillä 2 kuukauden ikäiseksi asti. Sitten hankittiin nauhavaippoja, joiden kanssa samat harsot pötköksi taiteltuna.

Minusta kaikkein ärsyttävintä ja vaivalloisinta on kantaa kertisvaippapaketteja kaupasta kotiin harva se viikko ja sitten niitä samoja vaippoja kassikaupalla roskikseen jopa päivittäin =) Sitäpaitsi kestot eivät meillä ole pettäneet koskaan, mutta kertikset sitäkin useammin.

Kylla on eroja, itse ainakin huomasin, etta ko popolinot on parhaita mita olen kokeillut, itse ostin ne taalta

Tosiaan olen vahvasti sita mielta,etta kestoilussa kunnollisilla ,materiaaleilla on merkitysta, itse sain jotain muita kuoria ja harsoja kuin mita mainitsin, ja melkeinpa kayttamatta jaa, paitsi jos kaikki muut on likasena. Pissavaippaa en edes huuhtele vaan laitan suoraan ampariin kakkavaipat huuhtasen kylla. Ja pesuaineena ecoverin delicate, eika minkaanlaisia tahroja&hajuhaittoja! Suosittelen! Kestoilu ei ole vaikeaa, ja miettikaan sita satojen kilojen kokoista, metrien korkuista kertisvaippajatetta, joka ei hetkessa maadu...

Kiitos vastauksista. Mua laiskottaa lähtee tohon kestoiluun. Koko ajan saa sit ostaa isompia ja isompia ja se vasta kalliiks tulee. Ja on päälivaippaa,sisävaippaa, välivaippaa... Vakuuttakaa mut ni vaihdan kestovaippoihin! Ei niitä kai sit uutena kandekkaan ostaa niit kestoi... Vaippapyykinpesu ei ärsytä, koska sitä pyykkii saa mutenkin pestä koko ajan. Mua kyllä huolettaa se kaatopaikkajätteen määrä mikä kertiksistä tulee...Pitäsköhän vielä yrittää..

Harsot ei käy pieneksi. Ensin käytetään origamitaitoksena ja isommalla pötkönä. Kuorina meillä öisin villahousut ja päivällä ohut PUL-kuori tai taskuvaippa, jossa harso sisällä. Laitoin jo tuohon toiseen ketjuun, että kestoilusta tulee äkkiä rutiini ja olen tosi tyytyväinen, että alkusähläyksen (ekat vaipat ei tosiaankaan sopineet meille, rahaa paloi ja hermot meni) jälkeen jatkoin sinnikkäästi. Sekin auttoi, että mies oli myös kestojen kannalla. Kaverin kestoilu loppui siihen, että rankkaan vauva-aikaan mies jaksoi rutista vaipoista =/

Vastaukseni viimeiseen kysymykseen: Ehdottomasti kyllä! En ole mikään fanaatikko asian suhteen tai osoittele kertistelijöitä syyttävällä sormella. Kukin tyylillään. Mutta ei kestoilu mitenkään raskasta ole.

Olen ehkä tylsä, mutta olen vaippa-ajan alusta loppuun käyttänyt harsoja ja villahousuja. Helppoa, halpaa ja on toiminut kiitettävästi. En ole innostunut eri merkkien kokeilusta tai ylipäätään vauvatavaroiden ihastelusta, joten yksinkertaisin ja käyttöiältään pitkäkestoinen tapa on ollut paras.

Alkuperäinen kirjoittaja harsojen käyttäjä:
Olen ehkä tylsä, mutta olen vaippa-ajan alusta loppuun käyttänyt harsoja ja villahousuja. Helppoa, halpaa ja on toiminut kiitettävästi. En ole innostunut eri merkkien kokeilusta tai ylipäätään vauvatavaroiden ihastelusta, joten yksinkertaisin ja käyttöiältään pitkäkestoinen tapa on ollut paras.

Hei, olen yhtä tylsä ja kovasti toivon, että meillekin villakuoret sopivat (vauva vielä masussa).

Oletko itse tehnyt villahousuja, miten usein kokoa pitää vaihtaa vaippaiän aikana (monetko erikokoiset oltava), entä onko sulla äitiyspakkauksen harsot vai mitkä käytössä?

Itse bongailen hahtuvalankoja ja taidan ostaa sitä Ruskovillalta kun saa ohjeet mukana, ja tehdä niistä ekat nyt ennen synnytystä ja katsoa siitä sitten...

Vielä ei ole äitiyspakkausta tullut, niin en tiedä millainen se vaippakuori siinä on, pärjääkö sillä ensi alkuun parien villapöksyjen kera?

Alussa vauva kasvaa nopeasti ja ensimmäiset kuoretkin jäävät yllättävän nopeasti pieniksi. En kyllä muista villahousujen kokonaismäärää.

Itse ostin ruskovillan villahousuja käytettynä. Suosittelen käytettyjen ostamista, sillä ne pitävät heti paremmin. Jos teet itse tai ostat uusia, housut pitää ensin huovuttaa pesemällä. Pikkuvauvalla myös villahousut likaantuvat useammin, myöhemmin niitä tarvitsee pestä harvoin.

Paitsi tylsä olen myös laiska, mutta sukulaiset ovat tehneet hahtuvia ruskovillan langasta, olen niistäkin tykännyt. ÄP:n vaippakuoresta en tiedä mitään, kun sitä ei vielä silloin ollut kun sain pakkauksen.

ÄP:n harsot käy aluksi, mutta kun vauva kasvaa, olen tykännyt eniten Imse Vimsen harsoista. Ovat laadukkaita ja imukykyisiä, mutta ehkä aivan vastasyntyneelle liian isoja (?)

Hyvää vaippakautta!

Vuoden 2006 äitiyspakkauksen kuori ainakin oli vastasyntyneelle liian iso (vaikka meilläkin 4-kiloinen jötkäle). Muutamassa viikossa se kuitenkin alkoi sopia, oli oikein hyvä ja pitkään käytössä ennen kuin jäi liian pieneksi.

Harsot ja villikset ovat tosiaan se helpoin ja halvin vaihtoehto. Harsot kuivuvatkin nopeasti pesun jälkeen ja villiksiä ei edes tarvitse usein pestä. Tuuletus nimittäin riittää, jos eivät tule kakkaisiksi. Meillä käytettiin aluksi harson kiinnittimenä snappia, minusta pysyi sillä tavoin paremmin paikallaan kuin ilman. Vaikka ilmankin varmasti pärjää.

Meillä on ollut kuorivaippoja aina vain kaksi kappaletta kutakin kokoa (poika nyt 8kk ja kolmas koko käytössä). Niitä kun ei pestä usein, niin se määrä riittää. En siis käyttänyt villiksiä kuin vähän aikaa, kun kerran saimme sellaiset lainaksi. Yhden fleece-kuorenkin ostimme, mutta minusta sen kanssa vaipasta tuli liian "iso paketti". Sellaiset polyesterineuloksesta tehdyt ovat olleet parhaat.

Vastasyntynyt pissasi niin usein, että silloin meillä oli harsoja käytössä 20 kpl, jotka taiteltiin kolmioksi ja kaksi kuorivaippaa (10 vaippaa päivässä). Parin kuukauden iästä riitti 10 nauhavaippaa ja 10 harsoa lisäimuiksi sekä kaksi kuorivaippaa (5 vaippaa päivässä). Jossain vaiheessa aloimme öisin käyttää kertiksiä, sillä en ole vielä löytänyt tarpeeksi imukykyistä kangasvaippaa meidän vesselille.

Kannattaa ostaa käytettyjä kestoja. Niissä on imukyky jo parhaimmillaan useiden pesujen jäljiltä ja sillä tavoin pääsee halvemmalla kokeilemaan ja löytämään omalle vauvalle sopivan vaihtoehdon.

Alkuperäinen kirjoittaja harsojen käyttäjä:

Oiskohan tää mulle sopiva vinkki.. Ainakin hyvin samanhenkinen kuin ite olen ;) Muakaan ei yhtään kiinnostaa alkaa _harrastaa_ vaippatouhua. En jaksa alkaa osto-myynti -rumbaan jossain huuto.netissä (en ole ikinä käyttänyt). Ihan sama myöskin, onko vaipoissa "kivoja kuvia", ovatko nättejä tai Ihania yms. Kunhan toimii ja on helppo käyttää.

Kestikset kiinnostaisi kovasti, mutta joka kerta kun yritän selvittää mitä kannattaisi tilata, saa niin monta erilaista vastausta, että menen ihan sekaisin :( No, yritän taas uudelleen...

edelliselle: veit jalat suustani! =D Alkava kiinnostus lopahtaa tosi äkkiä kun alkaa neuvoja (jotka ovat kyllä hyviä) tulla... meen ihan pyörälle päästäni, ja ajattelen nääh... anti olla.

Jotenkin mieltä lämmittää, kun löytyy kaltaisiani tylsimyksiä...

Olen aina ihmetellyt niitä neuvoja, että pitäisi kauheasti erilaisia vaihtoehtoja kokeilla. En tiedä sattuiko meillä vaan hyvä onni, että ensimmäiset vaipat eli harsot toimivat, mutta en kyllä olisi minäkään jaksanut ryhtyä ostelemaan ja myymään ja haeskelemaan. Meillä siis koko vaippakauden arsenaali oli: alle 30 harsoa, yli 10 lisäimua (nekin kaikki yksinkertaisia "rättejä") ja villahousuja on osteltu tarpeen mukaan (aina kerrallaan käytössä n. 3 kpl, kokonaismäärää en muista; mielestäni niitä kannattaa ostaa tarpeen mukaan, ei varastoon).

Jos tästä on jollekin apua, niin hyvä.

Mä ostin kans varastoon joitakin muotoonommeltuja sisävaippoja ja lisää harsoja mutta ei taida kestoilu meille sopia. Ensinnäkin se vaippapaketti on niin kauhean iso kun on sisävaippaa ja kuorta, toisekseen vaihtoväli on tosi lyhyt eikä innostus riitä vaihtamaan vaippaa koko ajan. Meillä oli tytöllä (vajaa 2 kk silloin) kerran puoli tuntia harso+lisäimu ja imettäessä alkoi mun paita ja imetystyyny kastua... siis alle puolessa tunnissa meni vaihtoon... Ei hyvä. Toisaalta tahtoisin kestoilla jätemäärän takia mutta mutta.. kertikset on vaivattomampi.

Siis ihan varmaan laitoin tänne jo tämän kysymyksen, mutta mihkä se on hävinny... Eli toistan kysymykseni:
Ostin pari kestovaippaa, imse vimsen ja popolinin. Jommassakummassa on sisävaipassa sellainen "läppä", siis vain toisesta päästä ommeltu kiinni, mitä virkaa siää on? Mikä se on?

Kokeilin tänään ikean pikkupyyhe+harso+äitiyspakkauksen ulkokuori(imse vimse) yhdistelmää ja se ainakin piti pissan sisällä vaikka olikin vaihtaessa läpimärkä. Siis ulkokuori ei "vuotanut". Olisin laittanut toisenkin kestovaipan mutta kaikki harsot oli lopussa. Minulla on 7vk poikavauva. Ajattelin ainakin aloittaa kestoilun nyt ihan tosissani kun vihdoinkin tajusin miten se harso taitellaan kolmioksi. Nyt täytyisi vain mennä ostamaan niitä harsoja lisää...
Olin päättänyt jo raskausaikana kokeilevani kestoilua. Mutta öisin ja kyläillessä taidan turvautua kerttiksiin, ainakin toistaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja untuvikko...:
Siis ihan varmaan laitoin tänne jo tämän kysymyksen, mutta mihkä se on hävinny... Eli toistan kysymykseni:
Ostin pari kestovaippaa, imse vimsen ja popolinin. Jommassakummassa on sisävaipassa sellainen "läppä", siis vain toisesta päästä ommeltu kiinni, mitä virkaa siää on? Mikä se on?

Läpän voi taitella sinne sisään tarvittavalla tavalla, eli pojalle eteen ja tytölle keskemmälle imuksi. Läpän idea on se, että pesun jälkeen vaippa kuivuu nopeammin narulla, kun kerroksia saa roikkumaan erilleen, eikä kaikki ole samassa pakassa, kuten joissain muotoonommelluissa sisävaipoissa.

Yhteistyössä