kerrotteko masennuksesta työpaikoilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liirum"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liirum"

Vieras
Siis itse kerroin että olin vakavasti masentunut. Lääkäri laittoi koodinkin minkä helposti ollsi voinut selvittää. Masennuksen syyt olivat osittain työpaikkakiusaaminen, josta en kertonut mutta kerroin osasyyn olevan työpaikassa. Kerroin masennuksesta työkavereille ja sitten pomolle. Huomasin että minua lähestyttiin "empaattisesti" joten oli helppo kertoa, sen jälkeen suhtautuminen minuun ollut torjuvaa ja nuivaa ja piikitellään ryhmässä jne. Nyt huomaan että ahdistus pahenee. En edes usko että mielenterveystoimistossa on vaitiolovelvollisuus koska olen töissä kunnalla. Jos vain tuntee oikean lääkärin..
Olen ihan loppu nyt! =(

Eikö ensin pitäisi kertoa luottamusmiehelle ja hän ollut myös läsnä näissä tapauksissa? Ennen sairaslomaa en kertonut koska se oli hankala todistaa niin kuin tämäkin. Minun sanani muita vastaan. Tuntuu että koko työyhteisön lynkkaus missä kaikki laitetaan vaan pääni piikkiin. =( Sairastuin myös kiusaamisen seurauksena psykoosiin ja MTT:ssä myös laitettiin lääkärin toimesta kiusaaminen mistä kerroin niin psykoosin piikkiin. Koska sairaslomalla minua kohdeltiin ihan ok, siis pomo soitti vasta sairasloman lopussa ja muuten ei kysellyt vointia ja sitten työkaveri oli yhteydessä ja sanoi että kaikki huolissaan jne. Tehtiin suuri juttu sairastumisestani

Vaitiolovelvollisuus koskee ihan kaikkia paikkoja, oli sitten kunnalla töissä tai ei. Mä olen labrassa töissä ja jos mun silmiini osuu työkaverin näyte, mä en saa siitä kenellekään sanoa, en edes niille työkavereilleni.

Mä olen kyllä jossain vaiheessa masennuksestani töissä kertonut ja kysyttäessä kerron uudelleen. Mutta en tarkoituksella tuo sitä esille, ainoastaan jos siitä jotain juttua tulee. Sun pitäisi ehdottomasti ottaa yhteyttä työsuojeluun ja kertoa asiasta. Ei tuollainen käytös käy päinsä alkuunkaan.

sama juttu! En kerro jos ei kysytä mutta varmaan tulevaisuudessa vähempi ja jos joskus vaihdan paikkaa niin en kerro mitään. Miten sitten onko työnantajalla vaitiolovelvollisuus kertoa uuteen työpaikkaan sairaudestasi tai kerrotaanko niistä yleensä? Onko työsuojeluvaltuutettu sitten sama kuin luottamusmies? Niin ja onko kiusaamista jos ruokapöydässä yksi henkilö sanoo että .........sitten luimistellut ja lusmuillut koko päivän. Sanoin että olin töissä. Sitten kaikki muut lähtivät ja tämä sama henkilö sanoi että jätetään nyt yksin syömään. =) joo ensi kerralla vedän kuonoon jos hyppii naamalle.

Vaitiolovelvollisuus koskee ihan kaikkia paikkoja, oli sitten kunnalla töissä tai ei. Mä olen labrassa töissä ja jos mun silmiini osuu työkaverin näyte, mä en saa siitä kenellekään sanoa, en edes niille työkavereilleni.

Mä olen kyllä jossain vaiheessa masennuksestani töissä kertonut ja kysyttäessä kerron uudelleen. Mutta en tarkoituksella tuo sitä esille, ainoastaan jos siitä jotain juttua tulee. Sun pitäisi ehdottomasti ottaa yhteyttä työsuojeluun ja kertoa asiasta. Ei tuollainen käytös käy päinsä alkuunkaan.

Voiko kunnan muista paikoista kertoa joku "kuulopuheina" suullisesti ettei jää lokitietoja. ESim vastaanottoapulainen ym. mutta siitähän voi nostaa jo oikeusjutunkin.

Työnantajallakin on vaitiolovelvollisuus eli hän ei saa kertoa työntekijän sairaudesta muille työntekijöille. Mun ymmärtääkseni hän ei saa myöskään kertoa uuteen työpaikkaan mitään muuta kuin sellaista, mikä liittyy työhön. Jos vaikka uudesta paikasta soitetaan ja kysytään suosituksia, niin vanha työnantaja voi esim. sanoa, jos kyseinen työntekijä ei sovellu alalle tms. Mutta ne seikat pitää olla sitten jo sen työntekijänkin tiedossa. Näin mä olen ainakin ymmärtänyt, korjatkaa jos olen ihan väärässä :).

[QUOTE="liirum";24256764]Voiko kunnan muista paikoista kertoa joku "kuulopuheina" suullisesti ettei jää lokitietoja. ESim vastaanottoapulainen ym. mutta siitähän voi nostaa jo oikeusjutunkin.[/QUOTE]

Kaikkia terveydenhuollossa työskenteleviä koskee sama vaitiolovelvollisuus, oli kyse sitten hoitajasta, lääkäristä, vastaanottoapulaisesta taikka siistijästä. Mitä näet ja kuulet työn yhteydessä, pitää myös jäädä sinne työpaikalle. Eri juttu on, jos vaikka naapuri kertoo, että näki sen ja sen terveyskeskuksessa. Tavallisella tallaajalla ei ole vaitiolovelvollisuutta, mutta hyviin tapoihin ei juoruilu kuulu.

liirum: :hug: jaksamista sulle. Ehdoton pitäisi vaitiolon olla eli kukaan ei saisi kertoa mitään kenellekkään ilman lupaa. Valitettavasti kaikki eivät ole tästä tarkkoja.

Mutta mietitään näin päin: Suomessa joka 3. sairastaa jossain elämänsä vaiheessa jonkin asteista masentuneisuutta. Jokainen tuntee jonkun joka sairastaa. Jos sinä tietäisit jonkun masentuneen, ajattelisit hänestä myötätunnolla, eikös vaan? Eli mitä siitä jos joku tietää? Jos suinkin pystyt, niin ajattele että hitot siitä jos he tietävät, onpahan jotain juoruttavaa jos ei omat asiat riitä.

Sulla on kuitenkin oikeus pyytää omat lokitiedot tietoosi, eli nähdä kuka on ohjelmassa käynyt tietojasi lukemassa tai katsomassa. Sanktiot ovat aika suuret, jos niitä asiattomat ovat käyneet tutkimassa.
Kiusaamisasia kuitenkin kuuluu luottamusmiehelle ja esimiehelle. On varmasti tosi kuluttavaa, jos siihen ei saa apua. :(

Kaikkia terveydenhuollossa työskenteleviä koskee sama vaitiolovelvollisuus, oli kyse sitten hoitajasta, lääkäristä, vastaanottoapulaisesta taikka siistijästä. Mitä näet ja kuulet työn yhteydessä, pitää myös jäädä sinne työpaikalle. Eri juttu on, jos vaikka naapuri kertoo, että näki sen ja sen terveyskeskuksessa. Tavallisella tallaajalla ei ole vaitiolovelvollisuutta, mutta hyviin tapoihin ei juoruilu kuulu.

Kiitos! Mutta kun olen kertonut työkavereille sairaudestani. Eihän heitä koske vaitiolovelvollisuus vai kuinka? Ärsyttää että paasataan että masennus on ihan oikea sairaus ja hyväksyttävä ja sitten saa vittuilua. Niin ja naapuri ei onneksi ole ollut samaan aikaan missään joten ei tiedä. =)

liirum: :hug: jaksamista sulle. Ehdoton pitäisi vaitiolon olla eli kukaan ei saisi kertoa mitään kenellekkään ilman lupaa. Valitettavasti kaikki eivät ole tästä tarkkoja.

Mutta mietitään näin päin: Suomessa joka 3. sairastaa jossain elämänsä vaiheessa jonkin asteista masentuneisuutta. Jokainen tuntee jonkun joka sairastaa. Jos sinä tietäisit jonkun masentuneen, ajattelisit hänestä myötätunnolla, eikös vaan? Eli mitä siitä jos joku tietää? Jos suinkin pystyt, niin ajattele että hitot siitä jos he tietävät, onpahan jotain juoruttavaa jos ei omat asiat riitä.

Sulla on kuitenkin oikeus pyytää omat lokitiedot tietoosi, eli nähdä kuka on ohjelmassa käynyt tietojasi lukemassa tai katsomassa. Sanktiot ovat aika suuret, jos niitä asiattomat ovat käyneet tutkimassa.
Kiusaamisasia kuitenkin kuuluu luottamusmiehelle ja esimiehelle. On varmasti tosi kuluttavaa, jos siihen ei saa apua. :(

Miten kertoa kun luottamusmies vittuilee sinulle kaksin kesken ja sitten hyväksyy ryhmävittuilun kun on siinä mukana?

[QUOTE="liirum";24256958]Kiitos! Mutta kun olen kertonut työkavereille sairaudestani. Eihän heitä koske vaitiolovelvollisuus vai kuinka? Ärsyttää että paasataan että masennus on ihan oikea sairaus ja hyväksyttävä ja sitten saa vittuilua. Niin ja naapuri ei onneksi ole ollut samaan aikaan missään joten ei tiedä. =)[/QUOTE]

Vaitiolovelvollisuus ei päde siinä kohtaa, kun potilas on itse siitä ulkopuolisille kertonut. Eli periaatteessa sun työkavereita ei sido vaitiolovelvollisuus. Mutta esim. mun työpaikalla on niin, että työkavereita koskevista asioista ei saa puhua työpaikan ulkopuolella. Jos vaikka joku meistä joutuu osastolle sisälle, niin me emme saa siitä muualla puhua. Tai jos mun työkaveri kertoo mulle, että hän on raskaana, niin en voi siitä työpaikan ulkopuolella puhua. Mutta: jos hän kertoo sen mulle vaikka jossain ravintolassa tms, niin silloin se ei periaatteessa kuulu vaitiolovelvollisuuden piiriin. Ainoastaan se, minkä työpaikalla kuulee ja näkee.