Aluksi mieheni ei pitänyt siitä, että kerroin lähimmille ystävilleni. Vuosien kuluessa tein selväksi, että aion sanoa (melkein) kaikille kyselijöille, ettei lapsia noin vain tehdä.
(Viimeksi eilen yksi työkaveri suositteli minulle raskaaksi hankkiutumista, leikillään. Ei älynnyt, vaikka sanoin, ettei se ole aina niin helppoa. Jatkoi vain, että joskus se vaikuttaa liiankin helpolta. Sitten viimein lopetti, kun sanoin vielä, että meillä se ei todellakaan ole liian helppoa.)
Miehen vanhemmat tietävät, että haluaisimme enemmän lapsia (6v poika on). Eivät tiedä mitään hoidoista, mutta miehen veljet perheineen tietävät, koska olemme hyvin läheisiä heidän kanssaan. Minun vanhempani tietävät.
Meneillään olevasta IVF-hoidosta ei tiedä paljon kukaan, ongelmastamme kyllä. Olen kokenut tämän linjan hyväksi meille: ongelma on, mutta hoitotilanteesta en halua pitää lukua monelle, vaan surra sitä itse, ja tämän palstan kautta.
Mieheni lähin työkaveri, nainen, on itse käynyt hoitoja tuloksetta läpi. Yllättäen hän on ollut paremmin tilanteemme tasalla kuin minun pari työkaveria, jotka ongelmastamme tietävät. Miehen työkaveri tiesi punktio- ja siirtopäivät, minun työtoverini eivät.
Paras ystäväni on kätilö, joten hänen kanssaan puhun usein hoidollisesta puolestakin. Hän tiesi hoitoihin menosta, mutta ei vielä tiedä nega-tuloksesta. Siitä tuntuu olevan vaikea kertoa, ellei sattumalta muuten näe.
Pienentääkö lapsettomuus muilla ystäväpiiriä? Minulla ainakin vähentää monen lapsen äitien kanssa yhteydessä oloa. Jotenkin se lapsikatraan näkeminen aina koskee. Juuri tämän parhaan ystäväni kanssa puhuimme hänen odottaessaan toista lasta, että olisi ihanaa odottaa yhtä aikaa. No, hänellä on jo kolme muksua...