kerrottako neuvolassa

• Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti
tietämätön
Mietin tässä jo monenlaisia asioita, vaikka vasta hoidoissa ollaan... :)
Mutta, onko täysin ja ehdottoman tärkeää kertoa neuvolassa, että vauva on saanut alkunsa keinohedelmöityksessä??? Asumme erittäin pienellä paikkakunnalla, jossa lähipiirin ihminen on neuvolassa töissä...Emme ole kertoneet/emme aiokaan kertoa kenellekään miten vauveliamme yritämme saada (IVF/ICSI)...Enkä (inhottavaa sanoa tämä) täysin luota tämän neuvolaihmisen vaitiolon pitämiseen...koettu on...
Uskon, että keinohedelmöitystausta varmaan näkyy tiedoissa ja olisihan se tosi hyvä kertoa, mutta mitä meidän kannattaisi tehdä??Neuvolaan toiselle paikkakunnalle :) vai altistua kertomaan yksityisasiamme "kaikille" :ashamed:

maari
voi kun harmittaa kuulla tuollaista, että pelätään terveydenhoitajan lavertelevan asioita..itse en koskaan syyllistyisi moiseen, ja on harmillista että vaitiolovelvollisuus on joillekin vain sana..aion itse kyllä kertoa neuvolassa sen ajan koittaessa, koska he myös saavat arvokasta tietoa hoidoista, on ammatin kannalta hyvä tietää myös se puoli..eivät kaikki perinteisesti raskaaksi tule. aika vähän nimittäin hed.hoidoista ammatti-ihmisetkin tietävät.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 10:06 perhonen kirjoitti:
=) Ei tarvitse kertoa neuvolassa mitään,miten lapsi on saanut alkunsa: odotusaikana ei yhtään erikoisesti eikä enempää tutkita sinua on lapsi sitten saanut alkunsa kuis vaan! ;)
Onko noin? Paras ystäväni odottaa juuri ivf lasta ja on ollut tehoseurannassa viikolle 12 asti ja nyt vasta siirtyy perusneuvolaan. Eli miten selittäisi paperit ja tehoseurannan muuten? Kun ne kaikki alkuraskauden seurantaan liittyvät paperit siirtyvät neuvolaan...

Ehkä hän on sitten poikkeustapaus, jota seurataan mutta muita ei? Mutta ongelmia ei kyllä ole ollut, yksisikiöinen raskaus.

Ainut ylimääräinen mitä tehdään on alkuraskauden ultra (hedelmöityshoidot lisää kohdunulkoisen riskiä jonkin verran). Muuten raskautta seurataan ihan samalla lailla kuin luonnollisesti alkaneita raskauksiakin, jos ei mitään ongelmaa ilmene =)

Ei neuvolassa todellakaan tarvitse kertoa kuinka lapsi on saanut alkunsa, jos ei itse halua!! Ja jos jotain erityitarkkailua tarvitaan, niin aina voi pyytää, että tehtäisiin siellä paikassa missä hoidotkin on tehty! (ja kaikkien tietojen lähettämisen omalle paikkakunnalle voi KIELTÄÄÄ!!)Jos kaikki menee hyvin, niin ihan normaalissa neuvolassa, normaalein kontrollein yleensä edetään.
Tiedän noi "pienen paikan"ongelmat, ja toivon, että säästytte ylimääräisiltä juoruilta!! Niitä nämä hoidot pienellä paikkakunnalla aina aiheuttaa, jos tulee ilmi.... Tsemppiä teille!!!! :)

maari
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.04.2006 klo 12:33 nasu kirjoitti:
Ei neuvolassa todellakaan tarvitse kertoa kuinka lapsi on saanut alkunsa, jos ei itse halua!! Ja jos jotain erityitarkkailua tarvitaan, niin aina voi pyytää, että tehtäisiin siellä paikassa missä hoidotkin on tehty! (ja kaikkien tietojen lähettämisen omalle paikkakunnalle voi KIELTÄÄÄ!!)Jos kaikki menee hyvin, niin ihan normaalissa neuvolassa, normaalein kontrollein yleensä edetään.
Tiedän noi "pienen paikan"ongelmat, ja toivon, että säästytte ylimääräisiltä juoruilta!! Niitä nämä hoidot pienellä paikkakunnalla aina aiheuttaa, jos tulee ilmi.... Tsemppiä teille!!!! :)
tuosta kommentista saa sen käsityksen, että kaikkien pienten paikkakuntien terveydenhoitajat rikkovat vaitiolovelvollisuuden..AINA? yleistystä.

missdumbo
:) ei tarvitse kertoa. minulle tehtiin ivf. ja olen nyt rv. 22. alkion siirron jälkeen, viikolla 7 minulle tehtiin samassa paikassa ultra, jossa istutuskin tehtiin. näin suljettiin pois kohdun ulkoisen raskauden riski, joka tosin ei ole sen suurempi, kuin normaalisti alun saanut raskaus. mitään tietoja ei lähetetä neuvolaan jos niin toivot. seurantakin on aivan sama, kuin luomuraskaudessa, jos poikkeavaa ilmaantuu niin silloin seuranta on tiiviimpää.

tietämätön
Kiitos kaikille vastanneille!!
Taidammepa jättää kertomatta alkuperän :) jos niin ihanasti käy, että hoidoista raskaaksi tulen!! Toiveet on kyllä korkealla!!
Aurinkoista keväänjatkoa kaikille!!

Meillä ainakin pääsi muutamaan ylimääräiseen ultraankin kun oli IVF-raskaus, eli raskautta seurattiin hieman tavanomaista tiiviimmin. Minusta oli aika luonnollista puhua tästä neuvolassa, tosin emme ole mistään pikkupaikkakunnalta. Tuskin se neuvolantäti juoruilee... en usko. Mutta pakko ei ole tietenkään kertoa mitään.

Ehdottomasti halusin kertoa että raskaus on lähtenyt hoidoilla.
Jo neuvolaa varatessa kun kysyi viimeisistä kuukautisista se tuli ilmi, koska eihän mulla mitään kuukautisia edes ollut ollut hormonihoitojen takia.
On mukavampi siellä neuvolassa olla kun tietävät että raskaus ei ole ollut mikään kerta laaki vaan monta vuotta yritetty ja kovin kovin paljon sen eteen tehty.

Kaikilla hoitohenkilökuntaan kuuluvilla on EHDOTON salassapitovelvollisuus koskien asiakkaiden tietoja. Vaikka asuttaisiin kuinka pienellä paikkakunnalla!

Asun itsekin 5000 asukkaan kunnassa ja jos minun asioitani lähtisi vuotamaan kylälle niin varmasti ottaisin yhteyttä terveysaseman ylihoitajaan.

Salassapitovelvollisuuden rikkominen on vakava rikkomus, josta voi pahimmillaan menettää työpaikkansa. Joten pitäkää puolenne, pikkukylien asukkaat :attn:

harmaa norppa75
Kyllä mä suosittelisin kertomaan neuvolassa. Asutaan myös pienellä paikkakunnalla. Meillä esikoinen on saanut alkunsa inseminaatiolla (+lääkkeet). Ja tämä masuvauva lääkityksen avulla. Ja sen verran erityiskohtelua on ollut molemmissa tapauksissa että alkuraskauden ultran on tehnyt lääkäri (keskussairaalassa) kun yleensä sen käsittääkseni tekee siellä kätilö. Ja muistelisin että silloin siellä sairaalassa sanoivat että jos olisi rankempia hoitoja, niin olisi ylimääräinen/ylimääräisiä käyntejä äiti-polilla.

Ja neuvolan tädeille tekee ihan hyvää kuulla että ei aina onnistu niin helposti. Minä sain oikein pitää "esitelmän" inseminaatiosta terv.hoitajalle kun ei oikein tiennyt mikä se on. Ja vaitiolovelvollisuudesta sen verran, että JOKAISELLA TERVEYDENHUOLTOALALLA TYÖSKENTELEVÄLLÄ (JA OPISKELIJALLA) ON VAITIOLOVELVOLLISUUS. Jos vähääkään epäilet että joku rikkoo sitä, niin ilmoitus ylemmälle taholle.

Kyllä mä ainakin kerroin ja olin saanut nla-kortin jo hoitavalla klinikalla, jonka annoin sit neuvolaan niin siinähän tuo paljastui. Muutenkin halusin kertoa koska ei siinä ollut mitään sen kummempaa salailtavaa. Klinikalta sain myös pinon lippuja ja lappuja, jotka täytyi viedä synnytyssairaalaan synnytystietoja varten. Sairaala sit lähetti ne takaisin klinikalle koska näistä jutuistahan pidetään tilastoa.

Meidän vauva on saanut alkunsa ICSIllä. Reilu vuosi sitten minulle tehtiin ensimmäinen inseminaatio ja silloin neuvolan täti pisti hormonipiikkejä kun en vielä itse pystynyt. Viime vuoden lopulla ensimmäisellä neuvolakäynnillä sitten kerroin, että tällä kertaa hoito on onnistunut. Hän oli todella iloinen puolestani. Alkuraskaudessa minulla oli verenvuotoa ja hän ultrasi minut samantien, koska kyseessä on kaikin tavoin "kallis" lapsi. OYSissa olen käynyt ultrassa useammin kuin muut odottajat, mutta neuvola ei ole saanut siitä tietoa ennenkuin olen itse kertonut.
Toivottavasti hoito onnistuu!

Yhteistyössä