Kerrostalossa aina PERKELE talvisin kylmä !!!

  • Viestiketjun aloittaja KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET
  • Ensimmäinen viesti
on erittäin tavallista että huoltoyhtiön ES-jonnet ei osaa säätää kerrostalon lämmityssysteemiä niin että kaikilla olis sopivan lämmin

toisilla on kylmä ja toisilla liian kuuma, keskimäärin hyvin
Ongelman ydin on se, että talossa asuu usein tee se itse säätäjiä, jotka huoneistossaan tukkivat raitisilmaventtiilit, jolloin ilmastointi imee muista huoneistoista enemmän ilmaa, kuin on suunniteltu, sekä säätävät patteriventtiileiden esisäädöt uusiks, jolloin koko talon patteriverkosto sekoaa ja omat patterit hehkuvat kuumana, kun muualla ne vain kylmenevät.

Huoltoyhtiön heput ei yleensä saa koskea esisäätöihin, koska patteriventtiileiden esisäätöjen säätötyö kuuluu lähes poikkeuksetta putkiurakoitsijalle
 
Turuss palellaan
Asutko Turun TVT:n talossa, siellä ainakin isännöitsijän mielestä 20-21 astetta riittää. Kylmät lattiat ja pitää prkl pitää villatakkia sekä sukkia. Jouduin saat@#a lähtemään vanhempieni luo kuukausiksi ettei vastasyntynyt palele ja saa flunssaa. Vauvakin huusi kylmää kun sen toi vessasta pois ilman huopaa.

Naapurikin valitti asiasta. Kiva maksaa vuokraa kun ei pysty edes talvella siellä asumaan.
 
vierass
Asutko Turun TVT:n talossa, siellä ainakin isännöitsijän mielestä 20-21 astetta riittää. Kylmät lattiat ja pitää prkl pitää villatakkia sekä sukkia. Jouduin saat@#a lähtemään vanhempieni luo kuukausiksi ettei vastasyntynyt palele ja saa flunssaa. Vauvakin huusi kylmää kun sen toi vessasta pois ilman huopaa.

Naapurikin valitti asiasta. Kiva maksaa vuokraa kun ei pysty edes talvella siellä asumaan.
Ei tullut mieleen sähköpatteria ostaa?
 
Smoke
Asutko Turun TVT:n talossa, siellä ainakin isännöitsijän mielestä 20-21 astetta riittää. Kylmät lattiat ja pitää prkl pitää villatakkia sekä sukkia. Jouduin saat@#a lähtemään vanhempieni luo kuukausiksi ettei vastasyntynyt palele ja saa flunssaa. Vauvakin huusi kylmää kun sen toi vessasta pois ilman huopaa.

Naapurikin valitti asiasta. Kiva maksaa vuokraa kun ei pysty edes talvella siellä asumaan.
20-21 astetta on riittävästi eikä siitä kukaan kipeydy.
 
turuss...
Jep en osta sähköpattereita vaan muutan pois. Jo on sen verran vuokra-asuntoja tullut koettua että tietää mikä lämpötila on riittävä. Saa tulla vapaasti kokeilemaan asuntoani kun asteet "riittää", minä en maksa vuokraa pelkistä seinistä vaan siitä että kotonaan voi elää normaalia elämää.

Vieraatkin sanoneet että on kylmä asunto.
 
"Vilma"
Alkuperäinen kirjoittaja KÄRSIMYSTEN KUUKAUDET;30548350:
Tätäkö se on, että talvisin kerrostalo asuja joutuu aina kärsimään ja sisälläkin istumaan ulkovaatteet päällä kylmyydestä?

Nyt saanu taas kaupan päälitteeks kurkun kipeeks (niin ettei kärsi ees niellä!) ja korkeen kuumeen. Nyt hierotaan taas käsiä yhteen ja ootetaan että talven kärsimys kuukaudet on ohi.

Mä oon asunu kolmessa yksiössä ja jokasessa sama juttu. MIKS TÄÄLLÄ ELÄMÄSTÄ EI SAA NAUTTIA, OMASSA KODISSAAN !!! pitää asua kun joku helvetin alkuasukas kylmässä maa luolassa... Oikeasti, asteita ei oo kun 15 sisällä. Onko tämä ihmisarvoista elämää, onko?

Eikö ne osaa perkele siellä huolehtia et ihmiset sais kylmäks syksyks ja talveks asuntoon lämmityksen, muuallekin kun pieneen vessaan! Täällä ei oo ees pattereita, lämmityksen pitäis tulla vissiin lattian läpi... 1950 luvun kerrostalo. Just joo. :'(
Tuo 15 astetta on tosiaan jo terveydelle vaarallista. Itse asun vuonna 1973 rakennetussa kerrostalossa jossa on 24 astetta koko huoneistossa talvisaikaan, paitsi kylppärissä joka on paria astetta lämpimämpi. En osaisi nukkua kylmässä, mutta kun on lämmintä niin uni tulee nopeammin, eikä tarvitse heräillä aaamuyöstä kylmyyteen.
 
Smoke
Jep en osta sähköpattereita vaan muutan pois. Jo on sen verran vuokra-asuntoja tullut koettua että tietää mikä lämpötila on riittävä. Saa tulla vapaasti kokeilemaan asuntoani kun asteet "riittää", minä en maksa vuokraa pelkistä seinistä vaan siitä että kotonaan voi elää normaalia elämää.

Vieraatkin sanoneet että on kylmä asunto.
Meillä on 19-21c ja normaali elämä onnistuu.
 
boista
15 astetta on kyllä todella vähän ja aivan liian vähän, sinne pitäis hommata joku mittaamaan lämpötilaa ja toteamaan että ei ole riittävästi. Sen sijaan tuo 20 astetta mistä joku valittaa on ihan riittävästi eikä siinä lämpötilassa kukaan sairastu kylmyyden takia, toukokuussahan me suorastaan hikoilemme noissa lämmöissä :D
 
"Anne"
Karvan yli 19 astetta, ylin kerros ja nurkka-asunto vanhassa talossa. Kaupungissa jossa tuulee aina. Eli 19astetta plus läpiveto. Itse et voi tehdä mitään. Patteri säädetään etänä, jos siirrät tai irrotat lämpötila-anturin, niin huoltomies soittaa tulikivenkatkuisia puheluita. Jos laitat lisäpatterin, niin muut patterit menee pienemmälle.
Heti aamusta pitkät kalsarit pitkien housujen alle, villasukat, kaksi pitkähihaista päällekkäin, vähintään.
 
"Rimpula"
Jos kyseessä on yksiö, niin enshätään kyllä saa lämpökynttilöillä eli tuikuilla lämpöä. Kokemusta on opiskeluvuosilta :D Väh.10 tuikkua palamaan ja niitä Havin "oikeita" tuikkuja. Iso pussi vaan kaupasta mukaan.
Jos ikkunoista vetää, niin sitä valkeaa "liimapaperia" kai vieläkin kaupoista löytyy millä tiivistää.. eikä jätä jälkiä karmeihin tms.
Sitten joko erillinen sähköpatteri (mulla oli sellainen vesitäytteinen, pystyssä seisova malli) tai pari tuuletin/lämpöpuhallin yhdistelmää, niitä löytää tyyliin Tokmanneista jne. Sellaisia pieniä valkoisia joko pyöreitä tai hiukan neliskanttisia muodoltaan. Ne on käteviä, sitten kesällä taas saa viileää ilmaa nopeasti kämppään helteillä. Eivätkä montaa kymppiä maksa.
Aikansa kun kikkaili niin varmistui se tahto omasta talosta, jonka lämpötilasta vastaan itse. Jos ei muuta niin opiskelupuhtia ne kylmät kämpät antoivat, heh.

Nykyään todellakin useat taloyhtiöt säästää huoneilman lämpötilassa. Mutta +15 on kuitenkin liian alhainen jo lainkin mukaan.. mutta esim.makkarissa kuulemma +17 on riittävä :O Sukulaistytöllä on sama ongelma ja näin vastattiin hälle viimeksi kun kylmästä asunnosta valitteli. Energia maksaa ja jos sitä ei itse kustanna vaan lämmitys sisältyy vuokraan niin silloin kyllä joutuu monesti tyytymään kohtaloonsa tai muuttamaan.

Ensin soittoa tänään huoltomiehelle ja jos ei auta, niin isännöitsijälle sitten tai vuokranantajalle. :) Toivottavasti ap saa lämpimämmät oltavat. (joskus kuumeessa tuntuu huone kylmemmältä mitä onkaan, toivottavasti ei näin ole sillä silloin ei auta mikään valittaminen lämpötilasta..)
 
paco
kerrostaloissa vaihtelee hirveästi lämpötilat talojen mukaan. Suosittelisin laittamaan guinnesia käymään tai hybridilaageria oluelle ihan kiva lämpö itse voisi pitää villahousuja.

Veto tulee siitä että ilma vaihtuu ja se on toivottavaa.. mutta valittakaa vain.

Itse kestän kyllä pientä kylmää ja vähänkovempaakin ja aina voi pukeutua kuuma on inhottavaa.
 
vieras muisto
eivät välttämättä ole pällä lainkaan. Tiesitkö : on olemassa virallisia lämmönmittaajia, jotka kutsuisin sinua auttamaan. Voipi tulla ylläri jos on poissa koko lämmitys säästösyistä. Kuulostat nimittäin ihan hyppyrimäkien L-- tarkoitan liikanimeltään Homatalojen asiakkaalta.

Älä sitä perkelettä huuda, se ei auta, sen voin taata !
 
vieras muisto
se on varma ! Jo plus17 astetta on sellaanen lämpötila jossa tuo totteutui Lahen tienoolla. Ihminenkin kun jo lämpöstää mukavasti ilimaa ja ku niittä o riittävästi ei lämpöä tarvihe pitää vaikka ois -40 ulkona. .

Asut luukussa jossa on paljo työttömmii ja yh-äitei tai muute vaan eläkeläisiä ja terveysonkelmaisii sisäl nyhjöttäjjii ? Jep, jep, kerroko mis olet viel vuokral ?
 

Yhteistyössä