Kerrostalojen piha alueet ja lasten leikkiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kerrostalo asuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kerrostalo asuja

Vieras
Mitenkä se menee jos asuu kerrostaloissa niin eikös ne kaikki lähitalojen pihat silloin ole käytännössä yhteistä aluetta?
Meillä tilanne oli se että tyttö meni naapuritalon pihalle ja sieltä hänen laitettiin pois vaikka olin sanonut että hän saa siellä saa olla.
Minullakin olisi ikkunasta parempi näköyhteys naapuritalon hiekkikselle kun oman talomme ja naapuritalon hiekkiksellä on jopa lelujakin.
Suomihan on tietääkseni vapaa maa ja kun kerran kerrostalossa asumme niin eikö hänellä silloin ole oikeus olla tuossa, naapuritalon pihassa leikkiä.

Jos on samaa taloyhtiötä se toinenkin talo, niin silloinhan se on samaa samaa pihaa, eli sitä " kotipihaa" missä asutte :) Esim. meillä tähänn taloyhtiöön kuuluu 3 kerrostaloa ja rivarit, eli lapsilla on tosi isot pihat käytössä.
Toisen yhtiön pihalle ei mennä leikkimään, eihän se ole enää meidän pihaa.

Mistä tiedät, mitä lapsesi on pihalla tehnyt? Ottanut toisten leluja, heitellyt hiekkaa, vienyt talon omien lasten kiikut jne.?
Kannattaisi itse mennä pihalle ja jutella asiasta toisten vanhempien kanssa. Voihan olla, että pihalta tulisi lapsellesi uusia ystäviä ja voisivat vuoroin olla teidänkin pihalla. Luulen, että toiset vanhemmat myös helposti kuvittelevat kaikenlaista, jos vanhempaa ei näy missään. Tuskinpa ap. olet koko ajan ikkunassa ?

keittiön ikkunasta suora näkyvyys ja yleensä jos lapsi pihalla niin minä teen keittiö töitä. En toki joka sekunti kerkeä katsomaan mutta ikinä ei ole mistään valitettu.

Siis ihan oikeesti?? Siellähän on lelujakin?? ;o haloo, ostatko sinä lapsellesi leluja siksi, että niillä saa sitten naapuritalon kakarat leikkiä?
Kyllä ne hiekkalaatikotkin on mitoitettu oman talon lapsille, ei naapureille!

Se, että talot ovat samanlaisia, ei vielä ole mikään todiste samasta talo-yhtiöstä.
Toinen talo vai olla esim. kaupungin / kunnan omistuksessa ja toinen VVO:n ja kolmas jonkun muun tahon.
Tässä tapauksessa siis ei olisi ns. vapaata lupaa mennä toisten piha-alueille, vaikka usein käytännössä lapset sit yksin pihalla liikkuessaan leikkivät siellä pitkin ja poikin.

Soita vuokranantajalle, hän osaa kertoa kuuluuko ko. talo samaan taloyhtiöön. Mikäli se ei kuulu, niin periaatteessa se piha ei sinun lapsesi leikkeihin kuulu.

Mä omalta osaltani vaan en voi käsittää sitä, että jos nätisti leikitään niin miksei voitaisi leikkiä naapurinkin pihalla. Ei mua ainakaan moinen haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja kerrostalo asuja:
Mitenkä se menee jos asuu kerrostaloissa niin eikös ne kaikki lähitalojen pihat silloin ole käytännössä yhteistä aluetta?
Meillä tilanne oli se että tyttö meni naapuritalon pihalle ja sieltä hänen laitettiin pois vaikka olin sanonut että hän saa siellä saa olla.
Minullakin olisi ikkunasta parempi näköyhteys naapuritalon hiekkikselle kun oman talomme ja naapuritalon hiekkiksellä on jopa lelujakin.
Suomihan on tietääkseni vapaa maa ja kun kerran kerrostalossa asumme niin eikö hänellä silloin ole oikeus olla tuossa, naapuritalon pihassa leikkiä.

Hohhoijaa. Mistä näitä sikiää?

kun kerran teidän pihassa oli se parempi pyykkiteline, niin kai minulla on oikeus viedä sinne pyykkini.
ja parempi auto, niin kai minun on oikeus vapaassa maassa ottaa se eikä omaa (kun en ole raaskinut itse ostaa niin ei oma kulu)

hohhoijaa. se on varatsamista. joku ne maksaa ne lelut eikä ole ostanut niitä sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja kyllävaan saa:
suomi on sinun tietääksesi vapaa maa, olet oikeassa ja suomessa on jokamiehnoikeus ja kaikki saa leikkiä toisten pihoilla

Höpölöpö! Jokamiehen oikeus antaa oikeuden poimia marjoja ja sieniä metsästä, mutta ei silti anna oikeutta tunkeutua toisen pihalle :)

Pyykkituvassa käyty :) Eli lapseni on 6v ja toki ajattelen jos hiekkiksellä on leluja että niillä vo muutkin sitten leikkiä kunhan ei niitä hajota eikä muualle vie :)
Jos leikissä menee rikki niin se olisi voinut mennä kenellä tahansa.
Jos eivät halua muiden leikkivän näillä leluilla niin varmaan kannattaa siivota ne leikin jälkeen pois.
Juttelin pyykkituvassa toisen rouvan kanssa ja hän tiesi kertoa että naapuritalo olisi luultavasti omistustalo,
mutta varmaksi hänkään ei sitä osannut sanoa.
Miksiköhän nämä talot on sitten aivan samalaiset eikä aitaa tai mitään välissä?
Kuitenkin meinaan mennä seuraavan kerran lapsen mukaan tuonne ulos leikkimään jos joku jotakin tulee valittamaan niin kyllä meinaan kysyä miksi sitten asuvat kerrostalossa jos eivät toiset saa käyttää pihaa tai aitaisivat sitten pihansa.
On tuolla ennenkin näkynyt meidän talon lapsia leikkimässä kun naapuritalon omatkin lapset on hiekkiksellä,mikä oikeus joillakin toisilla meidän talossa sitten on olla tuossa naapuritalon pihassa leikkimässä? Eikö kaikilla pitäisi olla samat säännöt :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pyykkituvassa käyty :) Eli lapseni on 6v ja toki ajattelen jos hiekkiksellä on leluja että niillä vo muutkin sitten leikkiä kunhan ei niitä hajota eikä muualle vie :)
Jos leikissä menee rikki niin se olisi voinut mennä kenellä tahansa.
Jos eivät halua muiden leikkivän näillä leluilla niin varmaan kannattaa siivota ne leikin jälkeen pois.
Juttelin pyykkituvassa toisen rouvan kanssa ja hän tiesi kertoa että naapuritalo olisi luultavasti omistustalo,
mutta varmaksi hänkään ei sitä osannut sanoa.
Miksiköhän nämä talot on sitten aivan samalaiset eikä aitaa tai mitään välissä?
Kuitenkin meinaan mennä seuraavan kerran lapsen mukaan tuonne ulos leikkimään jos joku jotakin tulee valittamaan niin kyllä meinaan kysyä miksi sitten asuvat kerrostalossa jos eivät toiset saa käyttää pihaa tai aitaisivat sitten pihansa.
On tuolla ennenkin näkynyt meidän talon lapsia leikkimässä kun naapuritalon omatkin lapset on hiekkiksellä,mikä oikeus joillakin toisilla meidän talossa sitten on olla tuossa naapuritalon pihassa leikkimässä? Eikö kaikilla pitäisi olla samat säännöt :(

Et oo tosissas :headwall: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
Leikkikaverin kanssa saavat leikkiä kumman tahansa lapsen pihassa.

Täytyy kai sitten sanoa seuraavaksi että meillä asuu joku tuttu siinä talossa eikö sekin takaa luvan olla siinä hiekkiksellä?
Ihmeellistä nipottamista :( ei se hiekkis siitä kulu jos lapseni siellä leikkii kun kuitenkin turvallisempaa hänen on tuossa leikkiä kun omalla pihalla johon minä en edes näe :(
Oman pihan hiekkalaatikossa joku käyttää koiraansa kakalla ja siellä on joskus ollut tupakantumppeja ja lasinsiruja joten en todellakaan anna lapsen leikkiä tässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No jos ne sen omistustalon lapset ovat ns. kutsuneet "vieraita" itselleen omalle pihalleen, niin toki sinne voi silloin mennä... mutta jos sinun lapsesi menee yksin ja alkaa leikkimään toisten leluilla, niin silloin siitä äkkiä kyllä kuulee.

Meillä oli kaupungissa asuessa niin, että me asuttiin kaupungin talossa vuokralla ja 2 viereistä, samanlaista taloa oli omistustaloja.
Ne omistusasunnoissa asuvat eivät pitäneet siitä, että heidän pihalleen mentiin vauvakiikkuun (meidän pihalla ensin sellaista ei ollut), eikä siitä että me "vuokralaiset" jouduimme kelkemaan heidän pihansa läpi (siis samaa pihan läpi kulkevaa asvaltoitua tietä kun he itsekin käyttivät) parkkitaloon, jos ei halunnut kiertää koko korttelia ympäri.
Aikuisille ei kukaan oikeastaan koskaan mitään sanonut, katselivat vaan happamana, mutta jos lapsi oli yksin pihassa ja eksyi ns. väärälle puolen, niin silloin kyllä huudettiin ja uhattiin likipitäin poliisilla :o

Yhteistyössä