Kerronpa nyt teillekin uusimman lasten suosikkiruuan, jos joku kaipaa vinkkejä arkeen :)

05.01.2011
831
0
16
Hyvää ja helppoa, voi tehdä kerralla enemmän (ei huono homma kuin meilläkin syöjiä 5)! Eli teemme tämmöistä

tex mex kiusausta/pataa:

400g jauhelihaa
1 pss tacomaustetta
750g-1kg perunasipulisekoitusta (tai valkosipuliperunoita)
ripaus suolaa jos haluaa
2,5dl flora "kermaa" (tai mitä nyt mieliikään, 2-3dl)

Paista jauhelihat ja sekoita sekaan tacomauste, ei vettä! Sekoita perunoihin uunivuokassa. Kaada kermaa päälle, halutessasi laita juustoraastetta vielä pinnalle. Uunissa 200 asteessa 1,5-2h, mitä pidempään sen parempi! Huippuhyvää ja helppoa kuin saippua. Itse teen isossa padassa aina kaksinkertaisena eli kaikkea tuplana, myös maustetta! Vaihtelu virkistää :)

Vilkaisitko sinä mitä kaikkea se tacomaustepussisi sisältää?

Tex-mex tyylisesti maustettu jauhelihakiusaus on sinällään hyvä ruoka kun vähän katsoo millä sen maustaa.

[QUOTE="vieras";23147786]Vilkaisitko sinä mitä kaikkea se tacomaustepussisi sisältää?

Tex-mex tyylisesti maustettu jauhelihakiusaus on sinällään hyvä ruoka kun vähän katsoo millä sen maustaa.[/QUOTE]

No voi kamala, jos lapset nyt joskus saa vähän pahoja aineita! Se on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni pussi...

[QUOTE="vieras";23147810]No voi kamala, jos lapset nyt joskus saa vähän pahoja aineita! Se on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni pussi...[/QUOTE]

No jos se on niin pieni pussi, niin eikö sitä voisi korvata oikeilla mausteilla :)

[QUOTE="vieras";23147810]No voi kamala, jos lapset nyt joskus saa vähän pahoja aineita! Se on kuitenkin loppujen lopuksi aika pieni pussi...[/QUOTE]

Luin varsin tarkastikin koska meillä on ruoka-aineallergisia talossa. Olen sitä ihmisryhmää jonka mielestä ihan mitä vaan voi syödä kun muistaa sen kauniin kohtuuden. Pääasiassa teen itse ruuat alusta, eli kuorin perunat ja maustan oikeilla mausteilla. Joskus taas lätkin valmiista pusseista kaiken. Mulla on kuitenkin 4 lasta iältään 2kk-5v, joskus menen ylpeästi siitä missä aita on matalin! Meidän lapset vetelee makeat chilikastikkeet sun muut innolla, ainoa mitä rajoitan on suola. Muuten saa syödä vaikka jalapenoja purkista!

Miksi täytää lasten vatsa tyhjillä kaloreilla? En ymmärrä. Terveellisiä rtasvoja tarvitsee myös kasvaat lapset, aivot, hermosto jne. Ja tällästä moskaa syötetään ja ihmetellään kun iho on kuiva ja posket punakat jne.

No jos se on niin pieni pussi, niin eikö sitä voisi korvata oikeilla mausteilla :)

Ei tuollaista makusekamelskaa saa helposti ja nopeasti omista mausteista. Kun sisältää vähän kaikkea + sakeuttamisaineita. Se ikäänkuin on tuossa ideana, että maistuu sitten valmiille tacoille se kiusaus. Muuten toki lykätkää kiusauksiinne mitä haluatte, mutta tässä ruuassa idea nimenomaan on se, että 5min homma ja uuniin, äkkiä ja paljon!

Joka päivä pieni pussi tai kuutio tai valmisruoka tai dippimauste tai joku muu pieni pussi, jossa on pahoja aineita... Joka päivä siitä ihan pienestä kulkeutuu jotain sinne lapsen elimistöön ja ennen kaikkea opettaa syömään luonnottomalla tavalla.

Jos nyt edes äidit vähän viitsisivät katsoa mitä syöttävät niille lapsilleen, joita reimateceillä niin kovin rakastavat. Mausteita ja muita on saatavilla ihan fiksujakin ja lisäaineettomia vaihtoehtoja, mutta paljon on silkkaa p*****aa, jota mammat perheelleen päivästä toiseen syöttävät.

[QUOTE="Milja";23147855]Miksi täytää lasten vatsa tyhjillä kaloreilla? En ymmärrä. Terveellisiä rtasvoja tarvitsee myös kasvaat lapset, aivot, hermosto jne. Ja tällästä moskaa syötetään ja ihmetellään kun iho on kuiva ja posket punakat jne.[/QUOTE]

:D posket punastuneet vaikkapa pakkasesta? Onneksi et tiedä mitä perheissä muutoin syödään, mitä on lisukkeena lautasella jne.

:D posket punastuneet vaikkapa pakkasesta? Onneksi et tiedä mitä perheissä muutoin syödään, mitä on lisukkeena lautasella jne.

Juurikin näin. Meillä syödään kyllä - uskallan väittää - keskimääräistä monipuolisempaa ruokaa, teen 90% ruuista itse ja maustan oikeilla mausteilla. Verrattuna esim omaan lapsuuteeni lapset syövät meillä huipputerveellisesti. Vaikka palstalla kuka sanoisi mitä, olen pelkästään ylpeä siitä, että osaan joustaa silloin kun sille on tarvetta ja herkutella hyvällä omallatunnolla silloin kun siihen on syytä. Me ei esim KOSKAAN käydä pikaruualla, tämä tacomauste on lähinnä roskaruokaa mitä meidän perheessä käytetään. Ja ai että on hyvääääää!!!!

Kiitos vinkistä! Vaikuttaa hyvältä ja helpolta. Mä kannatan puolvalmisteita. On muutakin tekemistä kun seistä keittiössä tekemässä ruokaa! Ja mun pienin lapsi syö vielä kaikenlisäks purkkiruokiakin:)

[QUOTE="Milja";23147855]Miksi täytää lasten vatsa tyhjillä kaloreilla? En ymmärrä. Terveellisiä rtasvoja tarvitsee myös kasvaat lapset, aivot, hermosto jne. Ja tällästä moskaa syötetään ja ihmetellään kun iho on kuiva ja posket punakat jne.[/QUOTE]

Oliko tässä tyhjiä kaloreita se peruna vai jauheliha? Vai se kamala paha maustepussi? Montakos opintoviikkoa ravitsemusoppia tarvitsee, että tietää kertoa "moskan" aiheuttavan punaiset posket?

Tyhjiä kaloreita? Liha, peruna, sipuli ja kerma? Mun mielestä tyhjiä kaloreita on esim karkit. Pidän muutenkin itsestäänselvyytenä että joka aterialla on aina salaattia, salaatinkastiketta ja maitoa. En ainakaan kirjota esim että tänään me syömme lasagnea + kaali-tomaatti-kurkku-paprikasalaattia. Vaan jos joku kysyy mitä on ruokana niin se on lasagnea. :D

Yhteistyössä