Kerroin tänään tytölleni, että hän joutuu taloudellisten syiden vuoksi lopettamaan rakkaan harrastuksensa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei musta 280 e/kausi ole älyttömän kallista. Itse opiskelen ja tulot tosi pienet mutta silti pystyisin helposti säästämään ton summan kun menee kuitenkin jonkun verran turhuuksiin... Monta sataa e/kk taas ois liikaa. Laita vaikka lapsilisät harrastustilille?

[QUOTE="Vieras";22583561]280 euroa kuukaudessa+ muut kulut, ei kaudessa.[/QUOTE]

En olisi alunalkaenkaan antanut noin kallista harrastusta ottaa. Muskarikin on kipurajoilla ja se on 80e kausi.

[QUOTE="vieras";22583583]En olisi alunalkaenkaan antanut noin kallista harrastusta ottaa. Muskarikin on kipurajoilla ja se on 80e kausi.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä ei, jos vanhemmilla on varaa maksaa ja lapsella halu harrastaa, huonomminkin voi rahansa käyttää.

Esim. meillä menee poikien uintiin n. 150 per poika / kausi. Sitten taidekerhoo 140 per kausi ja vielä yhteen urheiluun 120 euro per vuosi. Siis yhteensä reilu tonni vuodessa.

[QUOTE="poikia3";22583662]Miksi ihmeessä ei, jos vanhemmilla on varaa maksaa ja lapsella halu harrastaa, huonomminkin voi rahansa käyttää.

Esim. meillä menee poikien uintiin n. 150 per poika / kausi. Sitten taidekerhoo 140 per kausi ja vielä yhteen urheiluun 120 euro per vuosi. Siis yhteensä reilu tonni vuodessa.[/QUOTE]

no tuohan on lähhes ilmaisia harrastuksia verrattuna ap:n lapsen harrastukseen. teillä menee siis reilu tonni 3 lapsen harrastamiseen.
ap:n 1 (yhden) lapsen harrastus maksaa vuodessa 3 kertaa enemmän kuin teillä 3 lapsen harrastukset.
eli jos teidän pojat harrastaisivat samanhintaisia harrastuksia kuin ap:nlapsi, teillä menisi lähes 10 000 euroa harrastamiseen, ei 1 tonni.

no tuohan on lähhes ilmaisia harrastuksia verrattuna ap:n lapsen harrastukseen. teillä menee siis reilu tonni 3 lapsen harrastamiseen.
ap:n 1 (yhden) lapsen harrastus maksaa vuodessa 3 kertaa enemmän kuin teillä 3 lapsen harrastukset.
eli jos teidän pojat harrastaisivat samanhintaisia harrastuksia kuin ap:nlapsi, teillä menisi lähes 10 000 euroa harrastamiseen, ei 1 tonni.
s

siis et kai koulutettuna ja järkevätnä ihmisenä voi verrata teitä ja ap:n lapsen harrastuksia. kai nyt sentään laskea osaat.

[QUOTE="Kullervo";22583001]Kyynel.

Miljardi ihmistä näkee nälkää. Ollaan onnellisia että me voimme murehtia jotain niin tyhjänpäiväistä kuin taitoluistelun harjoittelu. Että ihan sosiaalitoimesta pitäisi tähän rahaa saada? Voi kun eivät vanhempani tajunneet hakea minulle lapsena sossusta golfmailoja tai rata-autoa.

Hae kirppikseltä koko porukalle luistimet ja menkää luonnon jäälle luistelemaan. Samalla pilkitte evästä pöytään, niin tulee luistinten kustannukset katettua nopeasti.[/QUOTE]

Tällä sun logiikalla kaikkien suomalaisten pitäs juoda vaan vettä ja syödä jotain korppuja,koska miljardi ihmistä näkee nälkää...Ja kyllä munkin mielestä maailmassa on suurempiakin murheita mutta toi on varmasti tosi ikävää ap:n perheelle.
Mutta siinä oot ihan oikeessa että sossusta haetaan rahaa vähän erilaiseen tarpeesee...

Huh, on se aika kallista. Meillä tyttö ratsastaa ja vikeltää. Käy kilpailuissa molemmissa lajeissa. Hinnaksi tulee kuukautta kohden tunnit noin 150e /kk
Kilapiluja on ratsastuksessa noin kaksi kertaa kk ja maksaa 12e/15e /kilpailu
Vikellyksesssä kilpailuja 2-3 x vuodessa n 50-70e/ kerta ja matkat päälle ja hevosen kuljetukset. Kilpailu varusteet ja puvut.
Mut kyllä tuo taitoluistelu vie kyllä vielä voiton.Ihme tosiaan että se onkin niinkallista.
Mikä siinä hinnan noin suureksi muodostaa?

Paljon menee tähänkin

Meillä ratsastetaan myös mutta puhutaan ihan eri summista, kaksi hevosta - tallipaikka täyshoidolla + valmennuksella (1xvko) 630e/kk tämä siis x2
Lisävalmennukset 30-100e/krt/ riippuen valmennuksesta
Kisaa toisella koulua ja toisella esteitä/kenttää
Seurakisat on ton 12-15e, aluekisat sitten vähän enempi ja mahdollisesti vuoden kahden sisällä kokeillaan korkeampaa tasoa.
Esimerkki kenttäkisojen kustannuksesta:
Harrasteluokka
Ilmoittautumismaksu 50€
Lähtömaksu 30€
Turvallisuusmaksu/pv/kilpailija 20€
SRL-maksu 2€
YHTEENSÄ 102€

Ja jos vielä otat päiväkarsinapaikan, niin hintaan tulee lisää 40€. Koko viikonloppu maksaa 80€.

Eli tällä yksi viikonloppu maksaa 182e + kuljetuskustannukset

Mulla tuli ihan tippa linssiin. Voi surku mikä tilanne ja harmi tytön puolesta ja toki teidän vanhempienkin. Voisiko tyttö kuitenkin jatkaa luisteluharrastutastaan jotenkin esim. edullisemmassa ryhmässä tai vähemmillä kerroilla yleisövuorojen ym. ohella? Josko sitten kävisi niin hyvin, että taloudellinen tilanteenne paranee ja voisi sitten jatkaa? Tai olisiko harrastus jossain lähialueen seurassa edullisempi?

Tosi harmi, ettei mikään järjestö ole voinut alkaa avustajaksi. Josko vielä pystyisi selvittämään jos olisi joku taho vielä, jolta kysyä?

Mutta kävi miten kävi tyttö varmasti tietää, että te vanhempana varmasti olette tehneet tässä tilanteessa voitavanne ja osaa arvostaa sitä. Kirjoituksesi perusteella oikein fiksu tyttö kyseessä. Oikeaan ratkaisuun varmasti päädyitte, valitettavasti tiukassa taloudellisessa tilanteessa joutuu priorisoimaan ja silloin paukut on syytä suunnata peruselämiseen.

Ja, josko joskus uudesta edullisemmasta harrastuksesta kehkeytyisi vielä yhtä mieluinen. :-) Tsemppiä perheellenne! Toivon sydämestäni, että tilanteenne kohenee jatkossa.

[QUOTE="Kullervo";22583001]Kyynel.

Miljardi ihmistä näkee nälkää. Ollaan onnellisia että me voimme murehtia jotain niin tyhjänpäiväistä kuin taitoluistelun harjoittelu. Että ihan sosiaalitoimesta pitäisi tähän rahaa saada? Voi kun eivät vanhempani tajunneet hakea minulle lapsena sossusta golfmailoja tai rata-autoa.

Hae kirppikseltä koko porukalle luistimet ja menkää luonnon jäälle luistelemaan. Samalla pilkitte evästä pöytään, niin tulee luistinten kustannukset katettua nopeasti.[/QUOTE]

Tämä on inhottavimpia kommentteja taas mitä olen lukenut pitkään aikaan. Osa itse vaikeassa tilanteessa olevista tuntuu katkeroituvan niin, että eivät kykene tippaakaan empatiaan. Tietysti se on vaikea asia jos joutuu lopettamaan harrastuksen, jossa on lahjakas ja josta nauttii!

Mutta käsittämätön maksu, sehän tekee melkein tuhat euroa lukukaudessa, eihän kellään ole sellaiseen oikeasti varaa. Minulla on yksinhuoltajana 1-vuotias lapsi ja tosi vaikea maksaa 80 euroa syyslukukaudesta muskariin. Etsin halvempaa harrastusta. Voisin tietysti katkeroitua ja alkaa vaan sanoa että "empä minäkään pääse lapsen kanssa edes kotieläintarhaan ja laivaristeilylle" mutta sanonpa mielummin että kaikki sympatiat teidän perheellenne ja toivottavasti kaikki järjestyy! Ehkä löytyy jonkunlainen säätiö tai muu joka voisi auttaa? Tai voisitteko saada edes maksuista alennusta, tuo maksuhan on täysin kohtuuton?

Meille tuli äskettäin ilmoitus, että kahden lapsen rakas harrastus kallistuu roimasti syksyllä, ennen meni ennen selvittiin min.n60€/vko, nyt tuli uusia aloitus ym. Maksuja niin, että rahaa pitää lyödä kouraan 580€ ennen kun pääsee aloittamaankaan! Kuukausimaksut kohosi huomattavan paljon....taitaa meilläkin olla edessä rakkaan harrastusten lopettaminen

Maksoi nyt tänä syksynä 280 euroa/kk + mahdolliset muut satunnaisemmat kulut ja olisi nyt lähiaikoina alkanut tulla niitä muita kuluja (kilpailut eri puolilla Suomea) yhä enemmän.

Ei ole varakkaita sukulaisia meillä, joilta voisi pyytää. Omat vanhempani pienillä eläkkeillä ja miehen äiti asuu yksin ja tienaa vähän, paljon lapsenlapsia. Ei voitu mitenkään vaatia heiltä maksamista.

Herranjestas! Mikä ihme tuossa voi noin paljon maksaa.

Harvemmin kunnat ja kaupungit mainitsee ehkäisevää toimeentulotukea. Jos siihen on mahdollisuus, voi sitä kysyä?
En kylläkään tiedä teidän tilanteesta mitään, että onko teillä liiansuuret tulot.

Itse olen 11.v harrastan muokkaa kaarinassa ja Minori tasolla kilpailuja paljon ja kausi maksa n.3000€ et on aika paljon ja luistimet maksaa 400-600€ et saa kunnoliset kilpailu puku n.300-400€ aika kallista ja kilpailu matkat n.1000-2000€ aika kallista ja kilpailuja on monta yksi kilpailu siis on n. 1000-2000€ ja kilpailuja n. 10-15 yhdellä kaudella minori taso kaarinassa erittäin kova kauden hinakksi tulee n. 64200€ per vuosi erittäin kallis harrastus viisi kautta on sitten 321000€ ja varmaa hiukan kalliimpi

lisään viellä että äiti maksaa itse koko lajin ja oon jo harrastanu 7 vuotta yli 600000 euroa kulunut harrastukseen ja lenkkarit maksaa nykypäivänä paljon mun tän hetkiset lenkkarit makso lähemmäks tuhatta euroa ku pitää olla hyvät

Sukulaisperheessä pojan futidharrastuksen kustannukset maksaa sossu puolet. Tosin kuussa se tekee muutama kymppin, ja molemmat vanhemmat pitkäaikaistyöttömiä(lue elämäntapa työttömiä)

Hei Tuolta Pelan paikallisosastolta kannattaa kysyä tukea harrastukseen, jos teidän paikkakunnalla semmoinen on. Meidän paikkakunnalla voi vapaaehtoisella hakemuksella anoa tukea harrastukseen tai esim opiskelumateriaaleihin/kirjoihin, jos on vähävarainen. Olisihan se todella hyvä harrastus :)

Uusimmat

Yhteistyössä