Kerroin 6-vuotiaalle lisääntymisestä - teinkö vastoin lapsen ikätasoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti mietteissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti mietteissään

Vieras
Minä olen toista kertaa raskaana ja 6-vuotias lapsemme on ollut kovin kiinnostunut asiasta. Aluksi vastasin epämääräisesti että lapsi on saanut alkunsa vauvansiemenestä, joka on alkanut kasvaa äidin vatsassa ja kehittyy vauvaksi. Lapsemme kysyi myöhemmin, miten se vauvansiemen on sinne äidin vatsaan päätänyt, "onko se ostettu kaupasta"?

Vastasin lapsellemme, että vauvansiemen on tullut isältä, ja kerroin että isä on laittanut pippelin äidin pimppiin ja sieltä siemen on kulkeutunut äidin vatsaan ja kasvaa nyt siellä.

Mieheni suuttui kovasti kuitenkin tämän kuultuaan, että olen lisääntymisestä kertonut näin pienelle lapselle ja se olisi hänen ikätasolleen jotenkin haitallista. Pelästyin itsekin mieheni kovaa reaktiota ja jäin miettimään, olisiko pitänyt jättää kertomatta tarkempi selitys, johon lapsemme kuitenkin tyytyi. Itse ajattelin, ettei ole vahingoksi kertoa tosi asiaa, en jaksa sepustella haikaroista, jotka tuovat lapsia.

Nyt mietin, teinkö kuitenkin väärin (miehen reaktiosta johtuen). Mitä mieltä te olette?

Meillä käytiin vastaavanlainen keskustelu lapsen ollessa 4,5 vuotias eli en pitäisi tuota nyt mitenkään haitallisena. Neuvolakin ohjeistaa vastaamaan lapselle siinä vaiheessa kun lapsi asiasta kysyy ja nimenomaan juuri aitoa tarinaa eikä mitään haikarajuttuja.

No meil 3v on jo kysellyt tarkkaan ja ollaan luettu kirjakin asiasta. Mitäs siihen muutakaan voi vastata kun totuuden kun toinen haluaa tietää että miten hän pääsi minun vatsaani. Ja miten siskojeni vatsoissa on nyt vauvat. Ei yhtään liikaa ap sun 6v oo kerrottu.

Johan tuon ikäiset kuulee "totuuden" päiväkodissa, joten parempi, että olet äitinä itse kertonut sen lapsellesi.

Itse kerroin (en ihan noin tarkkaan, mutta lähes ) vasta vajaa 4veelle, kun hän oli kovasti kiinnostunut, mistä se pikkusisko sinne mahaan on päätynyt.

Mä kerroin myös 4-vuotiaalle tuon ihan saman asian kun kerran kysyi.Esikoinen on 6-vuotias ja tietää saman jo.En tehnyt siitä mitään numeroa vaan ihan sanoin,että näin se menee.Nuorempi kysyi asiaa siis nyt kun odotan kolmatta lastamme ja ihmetteli miten vauva on tuonne mahaan päätynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti mietteissään;24885973:
Minä olen toista kertaa raskaana ja 6-vuotias lapsemme on ollut kovin kiinnostunut asiasta. Aluksi vastasin epämääräisesti että lapsi on saanut alkunsa vauvansiemenestä, joka on alkanut kasvaa äidin vatsassa ja kehittyy vauvaksi. Lapsemme kysyi myöhemmin, miten se vauvansiemen on sinne äidin vatsaan päätänyt, "onko se ostettu kaupasta"?

Vastasin lapsellemme, että vauvansiemen on tullut isältä, ja kerroin että isä on laittanut pippelin äidin pimppiin ja sieltä siemen on kulkeutunut äidin vatsaan ja kasvaa nyt siellä.

Mieheni suuttui kovasti kuitenkin tämän kuultuaan, että olen lisääntymisestä kertonut näin pienelle lapselle ja se olisi hänen ikätasolleen jotenkin haitallista. Pelästyin itsekin mieheni kovaa reaktiota ja jäin miettimään, olisiko pitänyt jättää kertomatta tarkempi selitys, johon lapsemme kuitenkin tyytyi. Itse ajattelin, ettei ole vahingoksi kertoa tosi asiaa, en jaksa sepustella haikaroista, jotka tuovat lapsia.

Nyt mietin, teinkö kuitenkin väärin (miehen reaktiosta johtuen). Mitä mieltä te olette?

Et tehnyt väärin. Jos lapsi itse on asiasta utelias ja kysyy, niin kyllä hänelle voi kertoa tuollaisesta. Pienellekin lapselle voi, tietysti pitää kertoa ikätaso huomioiden.
Näkeehän lapset esim eläinten parittelua vaikka luontodokumentissakin. Pienelle lapselle, asioiden kertomisesta ei tule mitään mielikuvia hikisestä isästä ja äidistä puksuttelemassa päällekkäin ja voihkimassa toisilleen rivouksia, ei alkuunkaan, joten kenenkään lapsenmaailmaa tuossa ei tuhota.
Todennäköisesti lapsi ei edes jälkeenpäin ihmeemmin mieti asiaa vaan siirtyy takaisin leikkiensä pariin.
Lisääntymisessä ei ole mitään likaista, inhottavaa, tai turmelevaa, se on vain aikuisten ihmisten mielessä valitettavan usein elävä mielikuva. Kysy mieheltäsi mitä haittaa asioiden kertomisesta olisi, ja miksi?

[QUOTE="vieras";24885999]Onko miehesi joku kiihkouskovainen? toi vauvansiemen kuullostaa paljon absurdimmalta ja luulisi tuollaisten höpöpuheiden vahingoittavan enemmän lasta[/QUOTE]

Mites joulupukki, ihan höpöhöpöä ja 6-vuotias vielä helposti uskoo pukkiin. Onkos siitä sitten jotain haittaa?

Johan tuon ikäiset kuulee "totuuden" päiväkodissa, joten parempi, että olet äitinä itse kertonut sen lapsellesi.

Itse kerroin (en ihan noin tarkkaan, mutta lähes ) vasta vajaa 4veelle, kun hän oli kovasti kiinnostunut, mistä se pikkusisko sinne mahaan on päätynyt.

Niinhän se on että sieläkin päivähoidossa lapset saattavat kysyä meiltä ja mitä siihen pitäs satuilla? Vai sanoako että emme voi kertoa vaikka kiinnostaa? Sisaruksia syntyy ja nuokin asiat ovat tapetilla lasten mielissä.

Mä kerroin kans noille kun odotan nyt vauvaa ja lapset siis n7 ja 6 vuotiaat. En tykkää siitä et ton ikäsille valehdellaan. Lainasin kummitätiltä kirjan "Pete, Pii ja pikkuinen" ja luettiin se. Siinä käsitellään asiat ihan kunnolla omilla nimillään ja mun äiti on kirjan lukenut mulle kun olin itse 6-7. Poika kyl oli jo kuullut asioista joten tiesi miten vauvoja tehdään.

Sehän tässä naurattaakin et se yks äiti oli järkyttynyt siitä et ihmisen biologiaa luetaan alakoulun viimeisillä luokilla kun itse oon opettanut ne asiat lapsilleni jo nyt :D Ainakin tietävät asioiden oikeat laidat eikä tartte arvuutella ja kuunnella valeita kavereilta jotka luulee tietävänsä.

Mä muistan lainanneeni kirjastosta lasten kuvakirjan aiheesta joskus 5-vuotiaana 80-luvulla. Kauhean kiinnostava kirja oli ja kovin lainattu alle kouluikäisten keskuudessa. Siinä oli selostettu ja kuvitettu lapsentasoisesti nuo asiat, ihan niin kuin sinä omalle lapsellesi kerroit! :) Hyvin toimittu siis.

Mielestäni on huolestuttavaa, että 3-4-vuotias osaa asiasta tarkemmin kysellä. Hänen on täytynyt juttuun törmätä sitten enemmänkin? Missä yhteyksissä?

Meidän 10-vuotiaskaan ei ole vielä kysellyt kovin tarkasti, ajattelee vain, et siemenestä se kasvaa.
Ajattelen kuitenkin, että kun lapsi kysyy, on sopiva aika vastata.

Suunnilleen samalla tavalla oon mäkin selittänyt nuo asiat meidän isommille lapsille, jotka ovat nyt iältään 3v11kk ja 6v2kk. Kysyivät niin suoraan, miten ne vauvansiemenet menee sinne äidin masuun, niin mun mielestä oli parempi kertoa ihan rehellisesti, kuin alkaa mitään tarinoita sepittelemään.

[QUOTE="mutsi";24886204]Mielestäni on huolestuttavaa, että 3-4-vuotias osaa asiasta tarkemmin kysellä. Hänen on täytynyt juttuun törmätä sitten enemmänkin? Missä yhteyksissä?

Meidän 10-vuotiaskaan ei ole vielä kysellyt kovin tarkasti, ajattelee vain, et siemenestä se kasvaa.
Ajattelen kuitenkin, että kun lapsi kysyy, on sopiva aika vastata.[/QUOTE]

Huolestuttavaa? Jos vaikka siinä yhteyksissä törmännyt, kun jollekin sukulaiselle, ystävän vanhemmalle tai omaan perheeseen tulossa vauva? Tuskin kenenkään vanhemmat silloin sanoo että "äiti nyt vain on vähän syönyt liikaa eikä ole ottanut activiaa turvotukseen", vaan kerrotaan jollain tapaa, että perheeseen on tulossa vauva. Tämä herättää lisäkysymyksiä, miten vauva tulee, miksi äidin vatsa kasvaa jne.
Jotkut kyselee aiemmin, jotkut myöhemmin.

5 ja 7 vuotiaat pojat. Tietävät, että vauvat saavat alkunsa siittiöstä ja munasolusta; ovat perineet siis puolet itsestään äidiltä ja puolet isältä. Tietävät, että siittiöt asuvat kivespusseissa ja tietävät, että vauvat kasvavat kohdussa hedelmöittyneestä munasolusta ja tulevat ulos vauvareiästä (tai lääkäri leikkaa mahasta kuten heille tapahtunut). Aiheesta on puhuttu paljonkin hyvinkin perusteellisesti geenejä ja muita solurakenteita myöten.

Edelleen odotan kysymystä kuinka se siittiö ja munasolu treffaavat ;) Tätä eivät ole vielä kysyneet ja minähän olen vastannut vain mitä halunneet kuulevan :)

[QUOTE="mutsi";24886204]Mielestäni on huolestuttavaa, että 3-4-vuotias osaa asiasta tarkemmin kysellä. Hänen on täytynyt juttuun törmätä sitten enemmänkin? Missä yhteyksissä?

Teidän 10-vuotiaalla ei varmaan ole pikkusiskoa tai veljeä?
Meillä on ainakin silloin lapset olleet kovasti asiasta kiinnostuneita, kun itse olen ollut raskaana.

Hui kuinka epäkristillisiä te olette. Meidän lapsemme ovat sen sijaan saaneet oikeaa tietoa, joka ei vaaranna heidän sieluaan. He tietävät jo, että Jumala loi taivaan ja maan, ihmiset ja eläimet. Haikara tuo vauvat kotiin ja telkkarissa on pikku-ukkoja. Meidän kasvatusmetodejamme ei siis voi syyttää ainakaan epäjohdonmukaisuudesta.

Siinä ei ole mitään huolestuttavaa. Lapsi kuulee että kasvanut äidin vatsassa ja osa on isiä, osa äitiä. Looginen lisäkysymys on että miten se isin osa on mennyt äidin masuun? Todellakin normaali asia ja yksi kysyy 3v, toinen myöhemmin. Mun lekuriäitinikin tuon kysymyksen on meiltä kuullu alta kouluiässä eikä sitä oo pitäny mitenkään huolestuttavana. Mun muksu on nyt tosi kyselevässä vaiheessa ja utelee kaiken, senkin vauvahomman muuan seassa.

Meillä aikoinaan kotona ei koskaan puhuttu noista asioista. Luulen, että sen takia mun on vaikea puhua niistä omille lapsilleni. Joudun siis tsemppaamaan itseäni aika lailla, että pystyn luonnollisesti niistä puhumaan. Onkohan miehelle aikoinaan puhuttu. Jos sen takia reagoi noin voimakkaasti, kun ei ole itse lapsuudessaan niistä asioista puhunut vanhempiensa kanssa.

Mä kerroin vasta vähän isommille, 7 ja 9, vaikkeivat ole kyselleetkään asiasta. Oikeastaan ajatus lähti siitä, kun lasten 6-vuotias kaveri oli kertonut "sekstanneensa" isomman pojan kanssa, eivätkä munkaan lapseni osanneet selittää, mitä tämä tyttö siis oli tehnyt.
Mä ajattelin, että miten mä suojaan lapsiani hyväksikäytöltä, jos he eivät edes tiedä mitä se sellainen voi tarkoittaa. Siis mitä ei saa antaa tehdä.
Turha siinä on epämääräisesti varoitella "vieraista miehistä" tai kavereidenkin kera lääkärileikeistä, jos ei tiedä mitä se käytännössä tarkoittaa.
Siinä yhteydessä mä sitten kävin läpi ihmisten ja eläinten lisääntymisen pääperiaatteen, ja hävetti hiukan, etten ollut saanut aiemmin kerrottua asioista, joihin nyt voi törmätä luonto-ohjelmissa ja ulkonakin.
Noloa sitten kun muksu alkaa suureen ääneen ihmetellä, että mitä noi tekee jossain julkisella paikalla.
Itsekin kuitenkin maalla asunut lapsuuteni, ja nähnyt kyllä astutuksia..