kerro yötissin lopetuksesta!! kaikki vastaamaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mami

Vieras
meillä 8kk 1vko vanha vauva, ja äiti aalkaa olee ihan kypsä heräilee välillä jopa tunnin välein öisin,tai niinku viime yönä puoli1mennessä en ollut nukkunut yhtään, koska vauva heräsi n.30min välein!

eli kysymys kun tissittely jäi pois:kuinka usein vauvasi heräsi huutamaan öisin ja montako päivää/viikkoa heräilyä kesti?

en haluaisi lopettaa päiväimetystä vielä,mutta vaikuttaako se yöheräilyn pituuteen(siis ymmärtääkö näin pieni eron että yöllä ei saa ja päivällä saa?)

Meillä just on tissittely lopetettu, kerta rytinällä kokonaan (poika on 1v2kk )
Viikko mennyt ja yhä on levottomat yöt, viime yön nukkui 21-5 ilman heräilyä. Ennätys :D
Onko teillä tutti pienellä? Se helpottaa hieman. Meillä poika ei tuttia syö, niin senkin takia oli vähän hankala saada rauhoittumaan.
Mut syötä tosi tukeva iltapala, niin jospas pieni nukkuis masu täynnä pidempään :) Ja vie oman aikansa se vieroitus, mut ole sinnikäs :)

En nyt muista tarkkaa ikää (nopeesti unohtuu), olisiko ollut joitan 10kk. Tarjoilu vaan lopetettiin, ja vaikka mulle oli uskoteltu että pari yötä se vaan kestää, niin ei se nyt ihan niin helppoa ollut. Viikossa jo kyllä selkeästi helpotti.

meillä kumpikin lapsi opetti itse isseilyn kokonaan n.9kk:n ikäisenä, kun yötissi oli loppunut n. paria vkoa aikaisemmin. Päätin vaan, kun yötisseily oli lähinnä "tissuttelua, eetä nyt loppuu. Ei ollut suurempia draamoja sen suhteen, mutta kyllä ne silti yöllä heräilee. Esikko on kohta kolme ja ehkä 5 yötä elämässään nukkunut niin, ettei sen luona ole tarvinnut käydä. Kakkonen on pian vuoden ja joka yön.5kertaa tarvitsee huomiota. Kaikkeen tottuu ja lapset on erilaisia.

Jaksamista.

Nostelen, kun alkaa mullekin olemaan ajankohtasta. Tosin olen itse varautunut kyllä, että viikkokin vierähtää helposti. Meillä nyt neiti 1v ja viime yönäkin heräs varmaan 5krt, eikä rauhotu muuten kun tissille :kieh: tutti on käytössä, eikä sillekään suostu rauhottumaan. Mutta päiväimetyksen olen jo lopettanut muutama viikko sitten. Nyt vaan pitäis vielä ottaa loppurytistys :D

mä lopetin koko imetyksen kerralla. esikoinen oli jo 1v4kk eikä itkenyt (yö)tissin perään kuin kerran. kuopus oli 11kk ja kyllä siinä viikko meni että heräsi monta kertaa yössä (useammin kuin rinnalle) itketään ja nyhtämään paitaa. sitten helpotti.

Mä lopetin imetyksen kertarytinällä neidin ollessa 11kk. Ensimmäiset 2-3 yötä huusi vähän väliä ja sen jälkeen helpottui pikkuhiljaa, alkuun heräili joka yö suunnilleen 3-4 aikaan nälkään :o Syötettiin sitten unenpöpperössä kuukauden ajan hedelmäsoseita, kunnes alkoi vihdoin nukkua yöt kokonaan.

Suosittelen kunnon lepoa ennen vieroitusta (itse sain esikoisen hoitoon ja nukuin aina kun mahdollista). Kovasti tsemppiä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
mä lopetin koko imetyksen kerralla. esikoinen oli jo 1v4kk eikä itkenyt (yö)tissin perään kuin kerran. kuopus oli 11kk ja kyllä siinä viikko meni että heräsi monta kertaa yössä (useammin kuin rinnalle) itketään ja nyhtämään paitaa. sitten helpotti.

Meillä on kans pojalla tätä paidan nyhtämistä :) tistis hokee..
Ja aina syödessään hän hiplas mun korua, nyt se raukka sitä tuskissaan yöllä hiplaa :D
Ja kun imetyksen lopettaa, niin täytyy päättää ettei sitten sorru. Viikon pari mä suunnittelin ja haudoin asiaa ja sitten meni hanat kiinni.
Uskon, että viikon parin päästää tissi on jo onnellisesti unohdettu!

Meillä kuopus taas ei syönyt yöllä tissiä, nukkui siis alusta asti yöt heräämättä, mutta mä heräilin kun oli tissit niin täynnä ja oli pakko tyhjentää välillä. Se taas johti siihen että se maidon tulo alkoi aika nopeesti hiipua kokonaan. Mietin vaan että onko se niin että se maidon tulo alkaa vähentyä jos ei niin usein enää imetä?

Meilläkin alkoi 8kk iässä mieletön yötissittelyrumba. Herättiin 30min-1h välein tissille. Jaksoin sitä 10kk asti, jolloin oli joululoma. Olin päättänyt jättää imetyksen jouluna kerrasta poikki-menetelmällä. Olin viikon-pari vähentänyt tissittelyä ja opettanut tuttelille. Sitten eräänä iltana imetin viimeisen kerran ja jätin lapsen isänsä hoitoon. Menin itse äidilleni nukkumaan. Vauva oli huutanut yöllä 20min, sen jälkeen isi sai nukahtamaan ilman huutoa ja nukkui yöt tyytyväisenä putkeen. Nukuin varmuuden vuoksi vielä pari yötä äidilläni. Päivisin oli niin paljon ohjelmaa ettei vauva muistanut tissiä. n.10pvä itselläni tuskaa, kaalinlehdet liiveissä.

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Meillä kuopus taas ei syönyt yöllä tissiä, nukkui siis alusta asti yöt heräämättä, mutta mä heräilin kun oli tissit niin täynnä ja oli pakko tyhjentää välillä. Se taas johti siihen että se maidon tulo alkoi aika nopeesti hiipua kokonaan. Mietin vaan että onko se niin että se maidon tulo alkaa vähentyä jos ei niin usein enää imetä?

Se taitaa tasoittua siihen määrään mitä sitä menee..

Meidän neiti oli vähän vajaat 8 kk kun lopetin yötissittelyt juuri tuosta samasta syystä kun ap kirjoitti, että herätyksiä alkoi olla jo tunnin välein ja äippää alkoi väsyttää tuo yökikkailu. Meidän neiti tottui tarjoilun lopetukseen yöllä (päivällä siis imetin edelleen) kahdessa yössä: eka yönä heräsi 3 kertaa ja itki kyllä kun ei saanutkaan tissiä, mutta nukahti suht nopeasti uudelleen kun huomasi, että tarjoilu ei pelaa. Toisena yönä ei herännyt kuin pari kertaa ja nukahti tosi nopeasti uudelleen. Kolmannesta yöstä on nukkunut yönsä läpi ja ikää nyt reilut 11 kk. Joku yö saattaa itkutella vähän, mutta nukahtaa itsekseen uudelleen. Eli voi se ollakin helppoa, ei voi tietää ennen kuin kokeilee! Ainoa huono puoli meidän yötisuttelun lopettamisella oli: sen jälkeen onkin sitten herätty aamuisin jo klo 5-6 eikä auta enää vaikka tissiäkin antais tuossa viiden pintaan, kun neiti vaan killistelee hereillä... Mutta ei paha, kun kuitenkin nukkuu klo 20-05/06 yhtä soittoo... :)

Itse lopetin tytön yösyötöt juuri tytön ollessa 8 kk. Meilläkin heräiltiin pahimmillaan puolen tunnin välein. Päätin etukäteen, että valvon koko yön ja oleskelen eri huoneessa. Tämä siksi, että unenpöppörössä minulla ei ollut minkäänlaista taistelutahtoa tai -halua asiaa kohtaan ja vaikka kuinka päätin aina että "sitten ensi yönä en syötä", siitä ei yksinkertaisesti tullut niin väsyneenä ja unensekaisena mitään.
Eli, tyttö meni normaaliin aikaan nukkumaan, suunnilleen yhdeksän paikkeilla. Itse jäin katselemaan telkkaria olohuoneeseen ja odottelemaan ensimmäistä heräämistä. Tyttö heräsikin joskus ennen puoltayötä, jolloin otin syliin ja kanniskelin ympäriinsä, MUTTA EN SYÖTTÄNYT. Tyttö itkeskeli n. puolisen tuntia, sitten nukahti syliin ja vein takaisin sänkyyn. Jatkoin valvomistani ja tyttö heräsi taas joskus kahden paikkeilla, ja toistin saman kuin aiemmin. Rauhoittuminen kesti vähän kauemmin, mutta seuraavan kerran tyttö heräsikin vasta kuudelta (ja kyllä, nukahdin itsekin jossain vaiheessa sinne olohuoneen sohvalle :D ), jolloin annoin rintaa.

Seuraavana yönä nukuin itsekin, mutta edelleen eri huoneessa. Tyttö heräsi vain kerran joskus puolenyön jälkeen ja seuraavan kerran taas kuuden paikkeilla.

Kolmantena yönä nukuttiin taas samassa huoneessa tyttö nukkui iltakymmenestä aamuseitsemään ja on sen jälkeen nukkunut yönsä hyvin.

Jatkoin päiväsyöttämistä vielä pitkään tämän jälkeen.

Pääsin kyllä aika helpolla. :D

Meillä päti kyllä se 3 yön sääntö, olin väh. viikkoon varautunut. Ekana yönä oli pakko laittaa lapsi vaunuihin kuistille, kun tuntui ettei rauhoitu muuten... meillä tosin heräiltiin vaan 1-2 krt/yö. Onko teillä perhepeti käytössä? Se hieman hankaloittaa asiaa. Silloin tuo muualla nukkuminen voisi olla hyvä neuvo, eli äiti pariksi yöksi vierashuoneeseen tai jotain. Tuttia ei ehkä kannata soveltaa, jollei se ole ollut kaverina aikaisemminkaan, koska lapsi heräilee helposti tutin putoamiseen.

Silittely ja sylittely (ainakin äidin antamana) herätteli meillä lapsen lopullisesti unestaan, eli se ei ole avuksi kaikille.

Tässä on kuvailtu yövieroitusta perhepedissä:
http://www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

Itse yövierotin yksivuotiaan ja päätin että viimeisen ilta-imetyksen noin klo 23 jälkeen imetän seuraavan kerran vasta aamulla viiden jälkeen. Kun vauveli heräsi vaatimaan maitoa niin silittelin vieressä ja sanoin että tissit nukkuu nyt, aamulla saat, ja luettelin vielä että isi nukkuu, äiti nukkuu, kaikki nukkuu..

kyse taitaa olla sun tapauksessa että vauva on ruvennut juoksuttaan sua, tuskimpa 30min edellisestä tissittelystä nälkäänsä huutaa.
tiedän kuitenkin tuskan sillä itse kärsin samanlaisesta, tähän auttoi yksi yö n.9kk iässä jolloin oli vauva hoidossa ja seuraavana yönä vähän kitisi mutta sitten on nukkunut kuin enkeli. meinasin taas langeta tissittelyyn kun välillä heräs mutta pidin pääni ja niin alkoi yöt olla rauhallisia

meillä lopetettiin yötisseily pikkuhiljaa siten että siirsin aina puolella tunnilla tissin tarjoamista. meillä herätiin kans klo 1-2-3-4-5-6.. jne.. joten ekaan ähinään en tarjonnut tissiä vaan vasta puolen tunnin päästä. eli klo1.30. sitä pari yötä ja sit taas vasta klo 2 sai maitoa. sitä pari yötä ja sit puoli kolme jne.. kunnes klo 6 oli rajana ja se oli aamun eka maito.(kelasin et se on niinku aamu jo.

ei me menty koko yötä kuitenkaan tuollai puolen tunnin jaksoissa vaan poika sit jotenkin piti pitempiä välejäkin siinä lopussa että saattoikin nukkui kolmesta kuuteen.
ja tein myös niin että imetin vain sen verran mitä imi. jos aktiivinen imeminen vaihtui lussutukseen tai imiessä oli yhtään taukoja niin tissi pois ja takaisin sänkyyn. ne oli aika nopeita, sellaisia 5minsan tissittelyjä. lähinnä tottumiskysymyksiä.

päivisin sai rintaa kuten halusi. ikää taisi meilläkin olla joku 7-8kk. yöt rauhoittui ihan hyvin sillä.
meni mielestäni aika iisisti näin. ilman sen kummempia huudattamisia.
eka siis rauhoittelin vauvaa omassa sängyssään.. enkä tarjonnut rintaa..

lapselle tissi on enemmän kuin ruokaa. se on turva, se on alussa yhtä kuin äiti, se on elämä. minusta imetystukilistan sivulla oli kauniisti sanottu että vieroittamisen yhteydessä lapsen tissistäluopumissurua ei ole syytä vähätellä. ennen kuin minulla oli oma lapsi luulin että vauvat nyt vaan itkee, että se on jotenkin eri itkua kuin aikuisten, sellasta ääntä vaan. mutta nyt kun on oma lapsi ja näen että itkuun liittyy aina tunne, ymmärrän myös sen kauhean kovuuden jolla me aikuiset pikkulapsiin suhtaudutaan. itku on surun ilmaus pienilläkin. tissistä luopuminen on muutakin kuin tavasta luopumista; se siirtää lapsen aivan uuteen elämänvaiheeseen jossa elintärkeä yhteys äitiin on ilmennyttävä jotenkin muuten kuin imettämällä. se on iso askel. myötätuntoa kaikille pienille ja isoille. totta kai on ymmärrettävää että joskus äidin jaksamisen kannalta lapsi on pakko vieroittaa myös yösyötöstä, mutta joskus olisi ihana että aikuinen olisi se joka tekisi uhrauksen eikä lapsi. itse valvoin pari vuotta silmät ristissä mutta nyt lapsi on vieroittunut itsestään ja se kyllä palkitsi kaiken vaivan ja väsymyksen kun sai nähdä ettei lapsi pahoilla mielin joutunut luopumaan rinnasta.

Yhteistyössä