Kerro noloin mokasi...

• Viestiketjun aloittaja marjamätäs
  • Ensimmäinen viesti
näin ->
Tässä tekstiä tosta lämpötilasta (lainattu osittain www.verkkoklinikka.fi sivuilta):
Normaali ruumiinlämpö on keskimäärin 37°C, ja vaihtelee 36.2-37.1°C välillä ja riippuu mittauspaikasta ja ulkoilman lämmöstä (varsinkin kainalo ja suun lämpötila).

Kainalosta mitattu lämpö edustaa hyvin ruumiinlämpöä, jos mittari on riittävän kauan kainalossa. Iltapäivisin lämpö nousee aamuyön tuntien matalimpiin arvoihin nähden 0.5-1°C ja fyysinen rasitus voi sitä nostaa jopa 2°C.

Peräsuolesta, joka on yleensä elimistön lämpimin kohta, yli 38°C ja suusta yli 37.5°C mitattuja arvoja voidaan pitää kuumeena.

Luonnollisesti myös kuumemittareissa voi olla kalibraatiovirheitä ja mittaukset kannattaa tarkistaa toisella mittarilla.

Mie
Onhan niitä montakin, esim. mieheni ukin hautajaisissa huomasin hänen poikansa eli mieheni enon ja sanoin kovaäänisesti: "Onpa kiva nähdä täällä tuttujakin !!" No kun en oikein tuntenut niitä muita hautajaisvieraita..

Hääjuhlissa kumosin janoissani onnittelua varten annetun lasin ja sitten piti nostaa hääparille tyhjää lasia.. No kun oli niin kova jano !!

Ym. ym., minua ei ole kasvatettu juhlatilanteissa käyttäytymään tietyllä tavalla ja ne on niin harvinaisia tapahtumia.. Arkimokat on sitten asia erikseen ja ne unohtuu nopemmin.. Onneksi..

hoi
Alkuperäinen kirjoittaja marjamätäs:
No jos minun ruumiinlämpö on oikeasti se mikä saadaan kainalosta, niin mikä lämpö on sitten se joka saadaan peräsuolesta? Siis meinaan vaan, että voihan kainalon lämpö nousta yhtä korkeaksi kuin peräsuolessa on, kun pitää tarpeeksi pitkään kättä niin, ettei iho siellä pääse jäähtymään.
Peräsuolesta mitataan ihmisen sisälämpötila, joka on aina vähän korkeampi kuin ihaon pinnalta kainalosta mitattu.

marjamätäs
pitääkö lisätä vielä vettä myllyyn. Mittasin sitten myös digitaalimittarilla silloin ja sen mukaan ei ollut kuumetta (viittaan nimimerkin näin -> kirjoitukseen, jossa käskettiin tarkistaa toisella mittarilla). Haukkukaa vaan tyhmäksi ym. kun se niin monelle palstalaiselle näyttää tuovan hyvän mielen. Onpahan taas tämän palstan henki nähty.

tuttu tapaus
No jos minun ruumiinlämpö on oikeasti se mikä saadaan kainalosta, niin mikä lämpö on sitten se joka saadaan peräsuolesta? Siis meinaan vaan, että voihan kainalon lämpö nousta yhtä korkeaksi kuin peräsuolessa on, kun pitää tarpeeksi pitkään kättä niin, ettei iho siellä pääse jäähtymään.

Buaaahhhaaahhhaaahhh!!!!!!!!
Ei hyvää päivää taas tätä ketjua,tästä viestistä sain päivän parhaat naurut,kiitos siitä!
Taitaa olla tosi blondi tää marjamätäs tai sitte vaan tosi hyvän provon heitti!!

sair.hoitaja
pitääkö lisätä vielä vettä myllyyn. Mittasin sitten myös digitaalimittarilla silloin ja sen mukaan ei ollut kuumetta (viittaan nimimerkin näin -> kirjoitukseen, jossa käskettiin tarkistaa toisella mittarilla). Haukkukaa vaan tyhmäksi ym. kun se niin monelle palstalaiselle näyttää tuovan hyvän mielen. Onpahan taas tämän palstan henki nähty.
Anteeksi, mutta miksi olit viikon pois, jos kerran totesit, ettei kuumetta sittenkään ole. Oliko sinulla sairas olo vai uskoitko vain mittaria, joka näytti väärin?

k
Sä voit ottaa vaikka kymmenen erilaista kuumemittaria ja kun mittaat niillä kaikilla kainalosta lämpötilan, saat kymmenen erilaista tulosta. Ja silti ne kaikki mittarit on tavallaan oikeassa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jessus:
Alkuperäinen kirjoittaja jj:
minäpä kerron nyt itsekin.
Luulin olevani kuumeessa ja olin sen takia viikon sairaslomalla. lääkäri sanoi, että hän ei löydä minusta tulehdusta. Meillä oli kotona aikoinaan elohopeamittari, jota piti pitää kainalossa 10 min. Miehellä oli elohopeamittari, jota tarvi pitää vaan 4 min. En tiennyt sitä ja pidin 10 min. Niinpä mittari näytti enemmän kuin todellinen lämpö oli.Taisi lääkäri luulla, että huijaan tahallaan. Kyllä nolottaa vieläki, vaikka loma oliki raskaana olevalle tarpeeseen. :D
Ei lämpömittari voi näyttää liikaa vaan sen takia, että sitä pitää liian kauan kainalossa!

Kai se voi, koska näyttää peräsuolestaki mitattuna enemmän kuin kainalosta. Ja olishan se verikokeissa varmaan näkyny. Joka tapauksessa nolotti...
Peräsuolilämpö on meillä kaikilla korkeampi kuin kanalosta mitattu. Ja se ei johdu lämpömittarista vaan on biloginen fakta.
No miks mun pitäis tästä asiasta väitellä, koska itse tiiän että näin on käynyt. Sitten kokeilin, että pidän vain 4 min. ja se näytti minun normaalia ruumiinlämpöä.
Ja siis jos mittarin ohjeissa on käsketty pitää 4 min. Saatte te sitä äimistellä.
Jos sä seisot puntarissa puoli tuntia niin rupeeko se näyttämään enemmän kuin esim 5 minuutin seisomisen jälkeen? Hitsit tota sun logiikkaa!

Se teiän 4 minuutin mittari ei varmaan saanut kunnolla mitattua lämpöä siinä ajassa.

pilkku
Tosin elohopeamittari voi näyttää. että on kuumetta, vaikkei olisikaan, jos se on tärähtänyt tai esim. pudonnut lattialle. Silloin kapillaariputkeen saattaa jäädä ilmakuplia väliin ja elohopean yläraja nousee todellista ylemmäksi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoitaja:
Anteeksi, mutta miksi olit viikon pois, jos kerran totesit, ettei kuumetta sittenkään ole. Oliko sinulla sairas olo vai uskoitko vain mittaria, joka näytti väärin?
Voi hitsi :) :LOL:
Ihme pöllö on pois töistä vaan siksi, että jonkun mittarin mukaan on kuumetta. Viis siitä, että olo on ihan terve...
Maalaisjärkeä tarvitaan!

miero
Luulin olevani kuumeessa ja olin sen takia viikon sairaslomalla. lääkäri sanoi, että hän ei löydä minusta tulehdusta. Meillä oli kotona aikoinaan elohopeamittari, jota piti pitää kainalossa 10 min. Miehellä oli elohopeamittari, jota tarvi pitää vaan 4 min. En tiennyt sitä ja pidin 10 min. Niinpä mittari näytti enemmän kuin todellinen lämpö oli.Taisi lääkäri luulla, että huijaan tahallaan. Kyllä nolottaa vieläki, vaikka loma oliki raskaana olevalle tarpeeseen. :D
Ei lämpömittari voi näyttää liikaa vaan sen takia, että sitä pitää liian kauan kainalossa!

Kai se voi, koska näyttää peräsuolestaki mitattuna enemmän kuin kainalosta. Ja olishan se verikokeissa varmaan näkyny. Joka tapauksessa nolotti...
peräsuolessa on korkeampi lämpö kuin kainalossa muutenkin!!! ei aina näy verikokeissa vaikka kuumetta viikon olisikin.

mm
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jessus:
No sen ajan pitäis riittää kerran ohjeessa niin sanotaan.

Peräsuolilämpö on meillä kaikilla korkeampi kuin kanalosta mitattu. Ja se ei johdu lämpömittarista vaan on biloginen fakta.
No miks mun pitäis tästä asiasta väitellä, koska itse tiiän että näin on käynyt. Sitten kokeilin, että pidän vain 4 min. ja se näytti minun normaalia ruumiinlämpöä.
Ja siis jos mittarin ohjeissa on käsketty pitää 4 min. Saatte te sitä äimistellä.
Jos sä seisot puntarissa puoli tuntia niin rupeeko se näyttämään enemmän kuin esim 5 minuutin seisomisen jälkeen? Hitsit tota sun logiikkaa!

Se teiän 4 minuutin mittari ei varmaan saanut kunnolla mitattua lämpöä siinä ajassa.

:LOL: mä oonkin ihmetellyt, miksi meillä on niin kylmä ilma aina. no sehän johtuu tietenkin siitä, että tuo mittari-parka on ollut vuosikaudet talon seinässä kiinni. Vähemmästäkin jäähtyy. Pitänee käydä siirtämässä sitä :LOL:

vieras
Mä möläytin kerran appiukon ja hänen avokkinsa kuullen että en ymmärrä miksi jotkut eroaa. He olivat kumpikin parin vuoden sisällä eronneet....Tuli sellanen hiljanen hetki.

harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoitaja:
Sulla on ollut ihan oikeasti kuumetta, mutta lääkäri ei ole löytänyt sinusta tulehdusta (eli tulehdusarvo ei ole kohonnut) koska kuumeen on nostanut virus. Jos sulla olisi ollut bakteeritulehdus, se olisi nostanut tulehdusarvoa, mutta virus ei sitä nosta.
Juuri näin. Ja sitten, kun pidit sitä mittaria vaan 4 minuuttia, sulla ei enää ollut kuumetta!

Mokaillut olen paljon, mutta ainoastaan tämän muistan kun tällasia kysytään.

Laskin vesiliukumäestä jossain, ja bikinien yläosa lähti pois päältä...Enkä edes huomannut sitä heti... :ashamed: :ashamed: :ashamed: Sen jälkeen olen aina liukumäestä laskettuani muistanut veden alla tarkistaa että kaikki on niinku pitääkin...

Yhteistyössä