Kerro maalla asumisen iloista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rabarberi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rabarberi

Vieras
Hei!

Pyytäisin teitä maalla asuvia kertomaan oman elinalueenne asumisen hyvistä puolista ja iloista. Mikä maalla asumisessa viehättää? Mitä etuja maalla asumisessa on?

Haaveilen maallemuutosta jo kolmatta vuotta ja vaikka kaupunkilainen olenkin, kaupunkiasuminen ja oravanpyöräelo ei enää jaksa tuottaa iloa.

Pyydän nyt niitä mukavia ja iloisia asioita kirjoittelemaan, ettei tästä tulisi maaseutu vs. kaupunki kinastelua, mutta tietty te maalla asuvat toivottavasti kerrotte myös niistä maalla asumisen haasteista jos siltä tuntuu.

Olemme muuten vielä lapseton pariskunta, mutta adoptio on vireillä. Kolmekymppisiä ollaan ja töiden osalta muutolle ei ole varsinaista estettä, sillä toisella on oma yritys, joka työllistää ainakin toisen meistä.

Jään jännityksellä odottamaan mitä kaikkea teillä on kerrottavana!

Mä tykkään eniten siitä omasta rauhasta, jota tarpeen vaatiessa saa helpolla.
Siis ei ole naapurituvan nurkka omassa kiinni, ei asu ala- tai yläpuolella ketään.

Omalla markilla saapi tehdä mitä tykkää, kuopsuttaa ihan rauhassa, on tilaa kasvimaalle jos tahtoo, lapsilla paljon tilaa temmeltää, koiraa voi päästää omilla mailla vapaaksi ja se saa liikuntaa ihan kunnolla.

Ja se hiljaisuus iltamyöhällä, istua rappusilla ja kuunnella lintujen ääniä tai ihan sitä hiljaisuutta.

Ja tämä lakeus :heart: Kun sitä nostaa katseensa ylöspäin tuntee todella asuvansa avarassa maailmassa, ei silimä pökkää äkkiä ;)

Haittapuolena on talvikelit :/ talvisin ja syksyn lossakkakelillä kyllä toisinaan käy mielessä miten helppoa olis asua hiukan lähempänä keskustaa, pääsis edes pyöräillen...

Mutta mä en maalta lähtis minnekään!

kyllä minäkin täällä "maalla" mutta kaupungin alueella tykkään asua,hevoset laiduntaa tien toisella puolen ja on tosiaan omaa pihaa ja tilaa olla. keskustaan on 5 km että hyvällä ilmalla pääsee pyörällä, mutta lumi ja talven kylmyys tuovat haasteita varsinkin lasten harrastus matkoihin kun ei töistä pääse kuskaamaan. Lumityöt ja polttopuiden laitto ja sisäänkanto ovat oma työnsä,lämmitysmuodon toki voi valita mutta meillä tämä on edullisinta.Ei sitä oman kodin valojen piiriin tulemisen tunnetta voi kokea kaupungissa tai kesäillan hiljaisuutta pihakeinussa.

Me asutaan pienessä 6000 asukkaan kunnassa, kirkolle on matkaa 25km. Lähimpiin kaupunkeihin on 50-75km.

Itse olen kaupunkilainen ja nyt asunut täällä 6 vuotta. Nautin luonnon läheisyydestä(en ole puutarha/samoilu ihmisiä) mutta se rauha mikä on ympärillä on mukavaa. Meillä on iso piha jossa lasten on turvallista touhuta ja aika pienenäkin voivat olla tuossa keksenään.

Minusta on ihanaa että voi omalla pihallaa olla juuri niin kuin haluaa ja tehdä mitä lystää. Ensimmäisenä kesänä juoksentelin bikineissä ja ruiskuttelin ilmaan vettä...

Ainakin täällä meidän kylällä kyllä toimii "entisaikojen" naapuriapu. Jos jossain apua kaipaa sitä myös saa.

Lapseni ovat hoidossa pienessä ryhmiksessä läheisellä kyläkoululla ja sitä koulua (näillä näkymin) saavat aikanaan 6 ensimmäistä vuotta käydä. Kaverit on tuttuja ja me vanhemmat tunnemme toisemme.

Lemmikkieläinten pito on helppoa ja vaivatonta. Koiran voi laskea ovesta ulos ja se lenkittää itse itsensä, kissat kulkevat vapaana.

Huonoina puolina voi nähdä sen, että taloudessa on oltava 2 autoa (mihinkään ei ilman pääse), työmatkaa kertyy väkisin, huonoilla ilmoilla kuraa kulkeutuu, lasten kaverit ovat lähellä mutta sen verran kaukana että toistaiseksi on aina "järjestettävä" se seura erikseen. Ja toisaalta myös se luonnon pimeys voi olla myös haitta. Ei täällä sitten paljon töiden jälkeen lenkkeillä (itse ainakaan en hirviä tuonne metsäteille lähteä säkki pimeässä) tai pihallakaan pyöritä koska kun on pimeää niin on todella pimeää..

Vaikka täällä joistain asioista (mm. autot) kertyy kustannuksia, rahaa myös säästyy kun ei ole kauppojen houkutukset jatkuvasti saatavilla.

Itse en takaisin kaupunkiin enään kovin helposti suostuisi palaamaan:)

Yhteistyössä