Kerratkaa manuaalivaihteistolla ajaminen... kuka nyt jaksaa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
oma on automaatti, mutta kakkosvaiheessa pitää tuo yksi osio ajaa manuaalilla. Jotain vielä muistan, mutta aikalailla päässyt unohtumaan... ei oo sitä autokoulun kirjaakaan enää, hitsi
 
Kytkin pohjaan, käynnistys, pakki päälle (tarkista autoon mennessä vaihdekepistä missä on pakki), nosta hieman jalkaa kaasulta ja vapauta kevyesti kytkintä, etsi tuntuma ja jos meinaa auto sammua niin lissää kaasua.
Peruuta.
Kytkin pohjaan ja ykkönen sisään, kevyesti vapautat kytkimen samalla kaasua painaen.

Mikä sua epäilyttää ajossa?
 
Mä sain kyllä ajaa kakkososan omalla autollani (automaatti) tosin siitä on melkein kymmenen vuotta aikaa :D Ilmeisesti muuttunut käytännöt sen jälkeen, jopa useastikin? :D
 
En mä ihmettele ollenkaan tätä aloitusta. Sain kortin 1994 ja en ole tähän päivään mennessä ajanut muuta kuin automaattia. En sais manuaalia ees liikkeelle enää. Mä ymmärrän siis hyvin tän ongelman, mut toisinpäin en. Mun pari kaveria on sanonu, et he ei osaa ajaa automaatilla :) en tajuu.
 
  • Tykkää
Reactions: Serafi
[QUOTE="Jeppis";28869105]En mä ihmettele ollenkaan tätä aloitusta. Sain kortin 1994 ja en ole tähän päivään mennessä ajanut muuta kuin automaattia. En sais manuaalia ees liikkeelle enää. Mä ymmärrän siis hyvin tän ongelman, mut toisinpäin en. Mun pari kaveria on sanonu, et he ei osaa ajaa automaatilla :) en tajuu.[/QUOTE]

Mulla ihan sama homma joskin 10 vuotta tuoreempi ajokortti.
 
Pari kertaa olen automaatilla ajellut, muuten manuaalilla. Automaatissa ei ole muuta ongelmaa, mutta vasen jalka hakeutuu aina väkisin kytkimelle, mutta koska sitä ei ole, tulee jarrua painettua ehkä vähän liiankin rajusti.
 
Mä en ole koskaan edes kokeillut automaattivaihteista. Meidän toinen auto on automaattivaihteinen enkä minä suostu testaamaan. Mulla on ollut ajokortti 35 vuotta.
 
Manuaalissa ja automaatissa on eroa. En ymmärrä miksi ap:n kysymykselle nauretaan. Tietty vaihteiden vaihdon tietää, että se on erilaista. Mutta sitten on mäkilähdöt, jotka ovat manuaalilvaihteisella kokemattomalle hankalia. Automaatillahan mäkilähdöt menevät tuosta vaan, kun ei tarvitse pelätä, että auto alkaa valua taaksepäin kuten manuaalivaihteinen tekee.
 
Osaavalle kuskilla ei manuaalivaihteinen valu mihinkään.

Kannattaisi opetella ymmärtämään auton moottorin ja voimansiirron yhteys ylipäätään, siitä voisi olla hyötyä ylipäätään.
Auttaisiko AP:ta ajatus: moottorissa pyörii aina osat niin maan perkeelesti ympyrää ja tehoa tuotetaan kokoajan kun taas pysähtyneessä autossa pyörät eivät pyöri eli "mitään ei tehdä". Kytkin on siinä moottorin ja pyörien välissä, on myös automaatissa mutta sen hoitaa juuri se koneen automaatti.
No, sanooko järki että sitä moottorin pyörimistä ei voi välittää renkaille sillee töks töks täysillä? On pakko liirata kytkimellä tehoa moottorista pyöriin ja sitten kun auton massassa on liikettä niin tilanne on täysin eri.

Opettele ja opi.

[QUOTE="vieras";28869275]Manuaalissa ja automaatissa on eroa. En ymmärrä miksi ap:n kysymykselle nauretaan. Tietty vaihteiden vaihdon tietää, että se on erilaista. Mutta sitten on mäkilähdöt, jotka ovat manuaalilvaihteisella kokemattomalle hankalia. Automaatillahan mäkilähdöt menevät tuosta vaan, kun ei tarvitse pelätä, että auto alkaa valua taaksepäin kuten manuaalivaihteinen tekee.[/QUOTE]
 
[QUOTE="vieras";28869087]Kytkin pohjaan, käynnistys, pakki päälle (tarkista autoon mennessä vaihdekepistä missä on pakki), nosta hieman jalkaa kaasulta ja vapauta kevyesti kytkintä, etsi tuntuma ja jos meinaa auto sammua niin lissää kaasua.
Peruuta.
Kytkin pohjaan ja ykkönen sisään, kevyesti vapautat kytkimen samalla kaasua painaen.

Mikä sua epäilyttää ajossa?[/QUOTE]

Kiitos, tätä kaipasin, ihan niiden vaiheiden kertausta konkreettisesti. :) Epäilyttää vaan se etten muista niitä vaiheita, ja tietty joku mäkilähtö voi olla hieman.. öh.. hankala.

Toivon että se on kuin pyörällä ajo, kun sen kerran on oppinut niin jospa se tulis jostain tuolta takaraivosta.. harmi kun ei ole nyt manuaalia millä voisi harjoitella ennen kakkosvaihdetta. :/
 
[QUOTE="aloittaja";28869389]Kiitos, tätä kaipasin, ihan niiden vaiheiden kertausta konkreettisesti. :) Epäilyttää vaan se etten muista niitä vaiheita, ja tietty joku mäkilähtö voi olla hieman.. öh.. hankala.

Toivon että se on kuin pyörällä ajo, kun sen kerran on oppinut niin jospa se tulis jostain tuolta takaraivosta.. harmi kun ei ole nyt manuaalia millä voisi harjoitella ennen kakkosvaihdetta. :/[/QUOTE]

Milloin olet viimeksi ajanut manuaalilla? Minulla on automaatti mutta pari kertaa vuodessa käyn miehen autolla ajamassa ihan muistin virkistykseksi ja ihan hyvin se aina sujuu vaikka alkuun jännitänkin.
 
Naisille täällä vaan nauretaan.... Olin työmatkalla miespuolisen työkaverin kanssa automaattivaihteisella autollamme. Koska matka oli pitkä, vaihdoimme välillä kuskia. Mutta ei siitä tullut mitään. Vaikka automaatilla ajo pitäisi olla niin yksinkertainen asia kuin olla voi, niin neuvoistani huolimatta kaveri ei osannut ajaa. Tällä kaverilla on sentään ollut ajokortti jo 20 vuotta ja ajaa päivittäin autoa. Manuaalista automaattiin siirtyminen pitäisi olla vielä paljon helpompaa kuin päinvastoin.
 
Mä kun kerron osaavani ajaa vaan automaattii, niin jotkut nauraa ja käskee opetteleen ajaa oikeita autoja. No nää kommentoijat ei todella tiedä mistä puhuu. Automaatteja tulee koko ajan lisää. Monet pieniä autoja valmistavat merkit tekevät enenevässä määrin automaatteja. Porsche ei tee uusimmista malleistaan enää manuaaliversioita. Jenkeissä lähes joka auto on automaatti. Kilparadoilla manuaali on hitaampi. Suomessa vaan autokanta uusiutuu hitaasti, kun autot maksaa verojen takia niin paljon.
 
[QUOTE="Jeppis";28869562]Mä kun kerron osaavani ajaa vaan automaattii, niin jotkut nauraa ja käskee opetteleen ajaa oikeita autoja. No nää kommentoijat ei todella tiedä mistä puhuu. Automaatteja tulee koko ajan lisää. Monet pieniä autoja valmistavat merkit tekevät enenevässä määrin automaatteja. Porsche ei tee uusimmista malleistaan enää manuaaliversioita. Jenkeissä lähes joka auto on automaatti. Kilparadoilla manuaali on hitaampi. Suomessa vaan autokanta uusiutuu hitaasti, kun autot maksaa verojen takia niin paljon.[/QUOTE]

4879.jpg
 
Joo, se on huvittavaa kuinka paljon tää asia kuumentaa etenkin miesten tunteita. Kyllä se on joillekkin kova paikka että autossa ei saiskaan jatkuvasti hivellä sitä keppiä :D ihan agressiot nousee pintaan ja aletaan akottelemaan ym. Mutta no worries, kyllä teillekin vielä niitä aatamin aikaisia autoja löytyy, jossa sitä heppiä saa venkuttaa kaiken aikaa edes takasin.
 
[QUOTE="aloittaja";28869701]Joo, se on huvittavaa kuinka paljon tää asia kuumentaa etenkin miesten tunteita. Kyllä se on joillekkin kova paikka että autossa ei saiskaan jatkuvasti hivellä sitä keppiä :D ihan agressiot nousee pintaan ja aletaan akottelemaan ym. Mutta no worries, kyllä teillekin vielä niitä aatamin aikaisia autoja löytyy, jossa sitä heppiä saa venkuttaa kaiken aikaa edes takasin.[/QUOTE]

Minun mielestä autolla kuuluu ajaa, tuntea se auto, kyse on ajotuntumasta ja sen tuomasta mielihyvästä.

Automaatilla "ajaminen" ja pahimmassa tapauksessa vielä vakionnopeudensäätimen, sun muiden hilavitkuttimien käyttö vievät tämän nautinnon mennessään.
 

Uusimmat

Yhteistyössä