Kerkesin jo pelkäämään että menetän pikkuseni!

en oo KOSKAAN itkeny näin paljon kun tänään..
mies syötti poikaa (1kk) pullosta ja pikkunen hörppäs väärään kurkkuun maidot..ei muuten mitään mutta ei kakonu,itkeny eikä mitään.tuijotti vaan eikä hengittäny.
ukko sittn lykkäs kakaran mulle ja minä yritän paniikiltani pysyä järjisäni ja taputtelin poikaa mutta ei tehonnu :snotty: mies soitti ensin äidilleen ja sitten ambulanssin.
poika meni ihmeelliseks,ei veltostunu mutta oli jotenkin "liian rauhallinen" siihennähden ettei hengittäny.
pikkuhiljaa alko kuulumaan pinnallinen hengitys,onneks!muuten olis varmaan pojalta taju lähteny.
ambulanssi ukot tuli sitten juoksujalkaa ylös ja totesivat että poika on kunnossa mutta käytiin tarkistuttamassa lastenklinikalla kuiteski.
siis jumalauta! |O oon koko illan vaan hysteerisenä itkeny sitä että olisin voinu menettää tuon pienen.nyt pikkunen nukkuu tuossa sängyssään vieressä,en ite saa nukuttua varmaan silmänräpäystäkään koksa kuulostelen automaattisesti hengitystä.

syyksi lääkäri sanoi jonkun kurkunpään läpän jutun,en mä edes enää muista kun olin shokissa vielä.mutta pisteet taas helsingin pelastuslaitokselle :flower: esimerkillisen nopeeta toimintaa,tulivat hetkessä,samion kävi ambulanssilääkäri ym.

ja anteeksi sekava kirjotus,oon pihalla kun papukaija :whistle: :snotty:

mamma
Kamalaa...onneksi selvisitte pelkällä säikähdyksellä. Itsekkin muutaman kerran säikähtänyt pahasti...pienempi oksensi flunsassaan limoja ulos, asento huono joten veti osan takas sisään. Onneksi meni takas ruokatorveen eikä henkitorveen...joten ilman tulehduksia yms. selvittiin...säikähdys kova.
Esikoinen aikoinaan meinas tukehtua ruokapalaan, mutta onneksi tuli kotikonstein ulos. Ambulanssia ei onneksi ole koskaan tarvinut soittaa.

vieras
Voi kamala! Onneksi selvisitte säikähdyksellä.

Mitä tuttipulloa käytätte? Meillä tytöllä meni väärään kurkkuun maito kerran kun kokeilin Ainun tuttipulloa, sen jälkeen ei tarvinnut kokeilla.
Aventin tuttipulloissa on eri tuttikokoja (0kk,1,2, ja 3kk +-> jos teillä ei vielä ole Aventin pulloja, niin suosittelen hankkimaan! Tuttiosan muotoilu on hyvä eikä maitoa tule lentämällä kuten esim. Ainun pulloista.

Onneksi selvisitte tuolla ettei käynyt pahemmin!

Silloin kun likka oli alle 2v. oon yöllä heränny siihen, kun likkaa kyökkii ja kakistelee. Ensimmäinen ajatus oli, että nyt se likka tukehtuu. Syöksyin likan sängyn viereen ja totesin likan oksentavan. Oli oksennustauti iskeny keskellä yötä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kamala! Onneksi selvisitte säikähdyksellä.

Mitä tuttipulloa käytätte? Meillä tytöllä meni väärään kurkkuun maito kerran kun kokeilin Ainun tuttipulloa, sen jälkeen ei tarvinnut kokeilla.
Aventin tuttipulloissa on eri tuttikokoja (0kk,1,2, ja 3kk +-> jos teillä ei vielä ole Aventin pulloja, niin suosittelen hankkimaan! Tuttiosan muotoilu on hyvä eikä maitoa tule lentämällä kuten esim. Ainun pulloista.
se oli semmonen koliikkipullo..eilen just sanoin miehelle että tänään ostetaan tuttipullo jonka tutissa maailman pienin reikä |O
jotenkin poika pääs hörppäsee liikaa,siinä tutissa on asteikko 1-3 jonka mukaan sitä siten käännellä että haluuko vähemmän vai enemmän sitä maitoa.mies sano että oli ollu aika isola se juttu..en siis miestä syytä,itelle olis voinu ihan yhtä hyvin käydä näin.

Pelottavaa tuo on kyllä. Meillä myös samantapainen juttu kerran. Poika oli muutaman kuukauden ikäinen. Havahduin yöllä siihen, että sätkii pinnasängyssä. Jalat ja kädet huitoi, mutta ääntäkään ei kuulunut. Nousin katsomaan, niin vauva oli oksentanut kasvoilleen!

Nopeasti nostin lapsen, käänsin ylösalaisin ja läimäyttelin selkään. Onneksi alkoi nopesti hengittää ja sitten itki kauhuissaan. Pari tuntia sain rauhoitella.

Lääkäriin en siis vienyt ja aamulla muksu oli ok. Mutta kyllä jälkeenpäin ajattelin, että mitäs jos en olisi herännyt?? Onneksi olen herkkäuninen...

meille kävi niin että kun pikkuinen oli vähän alle 4kk,sisko syötti tuttipullosta tuttelia(en kehdannut imettää nuorten mies vieraiden edessä,tyhmää tiedän) poitsu veti sitä sitten henkeen, ja meni ihan veltoksi,hypättiin kaverin autoon->tk:lle johon ajaa 1,5min..koko aikana ei hengittänyt,saivat siellä heti hänet virkoamaan,sitte jäätiin seurattavaksi,oli kyllä elämäni pisimmät pari minuuttia(ja tuttipulloa ei sen jälkeen ole meillä näkynyt).

!!!!!!!!!
lätkikää kovasti selkään, lapsi polvien päälle mahalleen tai pää alaspäin "roikkumaan" syliin. Ja jos ei auta niin puhallus-painallus-elvytystä, elkääkä hyvät ihmiset vaan kattoko, että "ei se hengitä". Jos ei ite pysty, niin antakaa jollekin joka pystyy.

Alkuperäinen kirjoittaja !!!!!!!!!:
lätkikää kovasti selkään, lapsi polvien päälle mahalleen tai pää alaspäin "roikkumaan" syliin. Ja jos ei auta niin puhallus-painallus-elvytystä, elkääkä hyvät ihmiset vaan kattoko, että "ei se hengitä". Jos ei ite pysty, niin antakaa jollekin joka pystyy.

niin no,menin niin paniikkiin etten omaa nimeeni tienny.kai mä tein siinäkin väärin ja itteeni olisin saanu syyttää jos jotain olis käyny,et tuu vaan jälkikäteen siihen viisastelemaan ;) :saint:

!!!
Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

niin no,menin niin paniikkiin etten omaa nimeeni tienny.kai mä tein siinäkin väärin ja itteeni olisin saanu syyttää jos jotain olis käyny,et tuu vaan jälkikäteen siihen viisastelemaan ;) :saint:
Tämä olikin vaan vastaisuuden varalle kaikille vinkiksi.

no just!ite en ole vastaavaan tilanteeseen joutunu (onneks ),mut voisin kuvitella että sitä menis vaan jotenkin " lukkoon" aluks,ennen kun tajuaa toimia..ja mitäs jos paikalla ei ole muita?vaikea sitä sit toiselle antaa.. :/ Jybis :hug:

eiköhän jokainen tiedä miten pitäis toimia, mut tuollainen tilanne voi oikeasti lamaannuttaa. ajatus ei kulje tai ei pysty toimimaan. onneksi kaikki on kuitenkin kunnossa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja !!!:

Tämä olikin vaan vastaisuuden varalle kaikille vinkiksi.
anteks,ei ollut tarkotus räyhätä :whistle:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
no just!ite en ole vastaavaan tilanteeseen joutunu (onneks ),mut voisin kuvitella että sitä menis vaan jotenkin " lukkoon" aluks,ennen kun tajuaa toimia..ja mitäs jos paikalla ei ole muita?vaikea sitä sit toiselle antaa.. :/ Jybis :hug:
No ihan totta, jos ambulanssi tulo kestää kauan on hvyä tietää mitä iutse voi tehdä.

MUTTA mun opin mukaan noin pienelle vauvalle EI anneta painelu elvytystä, ääritilanteessa puhalletaan nenään JA suuhun todella kevysti. Että voi olla parempi, että tyytyy vain siihen polvilla taputteluun!!! Ja kun noin pieni on, voi nostaajaloista ja riiputtaa pää alaspäin.

!!!!!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
No ihan totta, jos ambulanssi tulo kestää kauan on hvyä tietää mitä iutse voi tehdä.

MUTTA mun opin mukaan noin pienelle vauvalle EI anneta painelu elvytystä, ääritilanteessa puhalletaan nenään JA suuhun todella kevysti. Että voi olla parempi, että tyytyy vain siihen polvilla taputteluun!!! Ja kun noin pieni on, voi nostaajaloista ja riiputtaa pää alaspäin.
Painellaan, mutta aivan pientä yhdellä sormella, vähän isompaa kahdella jne. Siis aivan kevyesti. Katsokaa jostain, vaikka spr:n sivuilta varmaan löytyy elvytysohjeet. Ja tosiaan puhalletaan sekä nenään että suuhun, mutta vain sellasia "henkosia", kevyitä suullisia.

täytyy muuten googlata ja kattoo että mitkä on näin pienen ihmisen elvytyskeinot..sitä sanoin sille ensihoitajallekkin että kun on näin pieni niin ei oikeen tiedä mitä uskaltaa tehdä,kun aikuisen elvytysjutut on ihan selkeet mutta ne ei päde tämmöseen nyyttiin semmosenaan

täytyy muuten googlata ja kattoo että mitkä on näin pienen ihmisen elvytyskeinot..sitä sanoin sille ensihoitajallekkin että kun on näin pieni niin ei oikeen tiedä mitä uskaltaa tehdä,kun aikuisen elvytysjutut on ihan selkeet mutta ne ei päde tämmöseen nyyttiin semmosenaan
Yleensä se selkään takominen auttaa, mutta se pitää tehdä tarpeeksi lujaa. Joskus fysioterapeutti opetti ja mä olin kauhuissani...

Yhteistyössä