Kerjäläislapset eivät pääse kouluun Suomessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n.m.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n.m.

Vieras
Vähemmistövaltuutettu Eeva Biaudet on sitä mieltä, että Suomessa oleskeleville kerjäläislapsille tulisi tarjota koulupaikka, mikäli nämä olisivat maassa lukukausien aikana.

Helsingin kaupungin sosiaaliviraston johtava asiantuntija Jarmo Räihä on kuitenkin eri linjoilla. Räihä kertoo, että kaupungin velvollisuus ei ole järjestää kerjäläislapsille koulutusta, vaan koulutusvastuu kuuluu kerjäläisten omalle lähtömaalle.

Räihä perustelee lausuntoaan sillä, että Euroopan maiden välisen liikkuvuuden puitteissa henkilö saa oleskella maassa kolme kuukautta etsimässä työ- tai koulupaikkaa. Tämän ajan jälkeen henkilön pitäisi rekisteröityä Suomen kansalaiseksi, mitä tässä tilanteessa ei kuitenkaan ole tulossa tapahtumaan.

– Tässä tapauksessa henkilöiden pitäisi palata omaan lähtömaahansa, ja aloittaa koulut siellä mahdollisimman pikaisesti, Räihä sanoo.

Helsingissä on tällä hetkellä noin 250 kerjäläistä, joista puolet on kotoisin Romaniasta ja puolet Bulgariasta. Suurin osa romanialaiskerjäläisistä majoittuu Kalasataman leirintäalueella.

Kerj

Mun mielestä kans tilanne se että Suomen ei tule maksaa mitään romaniankielistä koulutusta täällä. Henkilöillä ei ole tänne pysyvää oleskelulupaa. Keskitytään omiin lapsiin ja niihin pakolaisiin jotka ovat tänne laillisesti tulleet.

Jostain tänään luin, että vantaalla kerjäläiskakarat pääsisivät kouluun.
Onneksi asutaan helsingissä tässä tapauksessa. JOs mun pojan kouluun tulis romanikerjäläisten mukuloita, niin kyllä meillä menis koulu vaihtoon. Ne kerjäläispennuthan melko varmasti tulevat varastamaan sieltä kaiken mitä irti lähtee.

[QUOTE="jag";24517127]"Rekisteröytyä Suomen kansalaiseksi?" Heh, näinkö helposti se käy? Mun mies kun typeränä on odottanut vuosia, että läpäisisi kansalaisuusvaatimukset![/QUOTE]

Tässä taas hyvä esimerkki maamme tilanteessa.
Puhutaan vaan läpiä päähämme.

[QUOTE="just";24517144]Jostain tänään luin, että vantaalla kerjäläiskakarat pääsisivät kouluun.
Onneksi asutaan helsingissä tässä tapauksessa. JOs mun pojan kouluun tulis romanikerjäläisten mukuloita, niin kyllä meillä menis koulu vaihtoon. Ne kerjäläispennuthan melko varmasti tulevat varastamaan sieltä kaiken mitä irti lähtee.[/QUOTE]

"Ja, ei eihän nyt mulla ennakkoluuloja"

[QUOTE="jag";24517127]"Rekisteröytyä Suomen kansalaiseksi?" Heh, näinkö helposti se käy? Mun mies kun typeränä on odottanut vuosia, että läpäisisi kansalaisuusvaatimukset![/QUOTE]

Onko miehesi oikean värinen ja kerjääköhän tai muuten rötöstelee?

Eiköhän oleskelulupa riitä koulunkäyntiin. Suomen kansalaisuutta kun saa odotella aika monta vuotta.

Joo oleskelulupa käy, en oikein osaa näitä termejä mutta musta jokaiselle maassa viipyvälle ei pidä antaa oikeutta ilmaiseen koulun käyntiin. Muutenhan meillä on kohta täällä koulut täynnä ulkomaalaisia kun Suomessa on niina rvostettu koulutus.

On tosiaan faktat kansalaisuudeksi rekisteröitymisestä ja leirintäalueesta kohdillaan tuossa uutisessa. Liekö toimittajan virheitä vai haastateltavan suusta. Toivon, että toimittajan. Verenpainettanostattavaa, jos ao virkamies näin hakoteillä kansalaiseksi "rekisteröitymisen" kanssa...

Esimerkiksi Hakemalla turvapaikkaa lapset pääsevät kyllä kouluun, mutta romanien hakemukset käsitellään niin nopeutettuna että tuskin ehtivät edes aloittaa ennen kielteistä päätöstä.

Jos ja kun romanit eivät aio pysyvästi jäädä suomeen niin ei mun mielestä lapsiakaan voida täällä kouluttaa. Järjestötoiminta voisi olla ehkä oikea paikka jossa lapset saisivat esim kerhotyyppisesti opetusta.

[QUOTE="jag";24517211]On arjalaiset vaalea ja työskentelee ja maksaa veroja joka kuukausi 3000e[/QUOTE]

No ilmankos ei tipu kansalaisuutta: eihän miehestäsi ole mitään hyötyä hallitsematonta maahanmuuttoa tavoitteleville tahoille.

Romanilasten koulunkäynti aiheuttaa kohtalaisesti kustannuksia. Sehän on sitten omilta pois.

Todellakin vieraskielinen kouluopetus on vähän eri asia kuin se että pari ylimääräistä suomalaislasta menisi kouluun. Suomi ottaa joka päivä lisää velkaa julkisen sektorin menoihin. Me elämme lainarahalla, miksi pitäisi maksaa myös tästä että jotkut kerjäläiset kävisivät koulua täällä? Jos et usko katso velkakello .fi

En tarkoita mitään pahaa kerjäläslapsia kohtaan, mutta ei Suomella oikeasti ole varaa sellaiseen hyväntekeväisyyteen.

Joo oleskelulupa käy, en oikein osaa näitä termejä mutta musta jokaiselle maassa viipyvälle ei pidä antaa oikeutta ilmaiseen koulun käyntiin. Muutenhan meillä on kohta täällä koulut täynnä ulkomaalaisia kun Suomessa on niina rvostettu koulutus.

Yhdessä ollaan demokraattisesti sovittu EU:n sisäisestä vapaasta liikkumisesta ja palveluiden hyödyntämisestä.
Yliopistoissa on jo aika lailla ulkomaalaisia, vaikka opetuskielemme varmasti karsii tulokkaita tehokkaasti. Myös EU:n ulkopuolelta. En pidä itseäni rasistina, mutta olen sitä mieltä, että ulkomaalaisilla voisi olla yliopistossa lukukausimaksu niiltä osin, kun kyseessä ei ole vastavuoroinen opiskelijavaihto, eli että vastaava määrä suomalaisia opiskelijoita opiskelee ILMAISEKSI ko. maassa.
Mutta aika kaukana ap:n aiheesta...
Kyllä soisin, että romanian romanilapsille järjestettäisiin opetusta täällä meillä, verovaroilla. Olisi sopivaa hyväntekeväisyyttä tarvitseville. Enemmän taitavat tarvita ilmaista koulutusta kuin monet muut "vaihto-opiskelijat"

Yhteistyössä